|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVU / NM9
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVU
/
NM9
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Ateliér Nová média 9
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
11
Kred.
|
Forma zakončení
|
Praktická
|
Forma zakončení
|
Praktická
|
Rozsah hodin
|
Seminář
10
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
7 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je pomoci studentům naplno rozvinout znalosti a dovednosti potřebné pro navrhování a realizace autorských projektů využívajících konceptuální porozumění široké škále výrazových prostředků využívaných v lidské kultuře. Znalosti kulturně historického kontextu využijí studenti ve své vlastní tvůrčí praxi pro novou aktualizaci tradičních médií technikami citace, reprodukce či remake. Předmět podpoří schopnost studentů volit inovativního řešení a akcentovat interdisciplinární přesah využitím výsledků z dalších kulturních a vědních oblastí a uplatnit se v praxi jako svébytný a originální autor.
Zatímco metody a formy výuky lze popsat velmi konkrétně, obsahovou strukturu předmětu lze vymezit jen obecně. Jedná se o typ výuky specifický pro umělecké školy, kdy témata výuky a tedy její obsahová struktura je velmi flexibilní. Vyplývá jednak z individuálních predispozic a inklinací studentů a jednak z aktuálního socio-kulturního a tedy také stylového kontextu jejich tvorby. Jak v oblasti teoretického poznání (epistémé), tak v oblasti praktické realizace výsledného produktu-artefaktu (fronésis) se žákovo poznání utváří vždy unikátním způsobem.
|
Požadavky na studenta
|
- účast na úvodních hodinách nutná - neúčast je nutné omluvit u vyučujícího - osobní domluva,
- pravidelná aktivní účast na seminářích, povinná invence studentů,
- 90% účast na vyučování,
- odevzdání všech dílčích ateliérových seminárních úkolů v termínech a dle požadavků stanovených vyučujícím,
- odevzdání a obhajoba hlavního semestrálního projektu (KP) v podobě skic, návrhů, přípravných textů a materiálů,
- samostatnost ve výběru témat pro semestrální realizaci projektu,
- konceptuální myšlení při zpracování zadaného, vlastního tématu nebo společného projektu,
- písemné zpracování, skici, počítačové zpracování, návrhy, makety, fotografické cykly,
- postupy při realizaci filmové a dokumentární práci, schopnost rozdělení kompetencí ve skupině (týmová spolupráce), slovní obhajoba svého záměru,
- správně zpracovaný scénář jak k videoperformanci tak k zadanému tematickému záměru,
- prezentace.
Hodnotící kritéria:
- nutnost čtení doporučené literatury, zájem vzdělávat se a rozvíjet svůj talent,
- včasné odevzdání zpracovaného návrhu na zadaný nebo volně zvolený projekt např. formou scénáře, počítačové projekce, skici, fotografický cyklus určený k realizaci,
- společný projekt, např. fotografický, s využitím digitální kamery nebo video kamery,
- realizace s výtvarným použitím filmové řeči multimediálního charakteru, krátký video film
- realizace týmového projektu založeného na fotografickém cyklu, využítí landartových tendencí při pobytu v přírodě, společné koncipování práce, rozdělení technických kompetencí,
- schopnost rozvíjet původní záměr a dovést projekt do finální podoby,
- porovnání původního záměru s dosaženým cílem.
Bližší informace o termínech a přesných tématech jednotlivých zadání budou k dispozici na www.courseware.zcu.cz.
|
Obsah
|
1. - 13.
- Zadání tématu pro KP (semestrální projekt), orientace a možnosti.
- Studium problematiky, průběžné přednášky pedagoga.
- Průběžné zadávání, tvorba, korektury, konzultace a odevzdávání dílčích ateliérových úkolů.
- Průběžné korektury, konzultace a tvorba semestrálního projektu (KP).
- Objekt - prostorové řešení.
- Prostor jako součást architektonického řešení.
- Prostor dotvářející architektonické řešení.
- Prostorové projekty ve veřejném prostoru a architektuře.
- Videoperformance.
- Videoinstalace.
- Fotografický projekt.
- Vedení studenta k návrh vlastního tématu, upevnění jeho schopnost rozhodování.
- Spolupráce v týmu.
- Pobyt v přírodě spojený s exkurzí (praxe řemeslného zaměření).
- Vedení studenta k zběhlosti v úsudku, kritice, ale i k sebekritickému přístupu a hodnocení své vlastní práce.
- Koncipování zvolené formy k realizovanému celku jak po stránce tematické, mechanické, technické, tak po stránce obsahové.
- Realizace dobře profesionálně technicky zpracovaná s nárokem na smysluplné a nápadité řešení projektu např. interaktivní, mechanický, počítačový systém v rámci objektů.
- Portfolio.
Přehled probírané látky, postupů, při plnění dílčí části projektu:
- přednáška, ukázka možností použití programu Authorizing DVD v prostředí After effect,
- přednáška o kompozici a barvě v obraze, jak při digitálním tak filmovém zpracování obrazu,
- zadání tématu, společný seminář, rozbor problematiky,
- přednáška pozvaného hosta na dané téma,
- konzultace skic, kreseb nebo digitálně zpracovaného záměru.
- rozprava nad modely či rozpracovanými video projekcemi, krátkými filmy.
- povinné semináře - spolupráce s odborníky v oblasti vědy a techniky,
- návštěva současných výstav,
- seminární práce na dané téma.
- konzultace nad výběrem média pro dokončení realizace,
- realizace projektů, instalace prací - výstava.
- veřejná prezentace, obhajoba, odevzdání seminární práce, vlastní názor a reflexe nad vykonanou prací a tematické přednášky, písemně, digitálně zpracované s osobním vhledem a názorem.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Warr, Tracey. The artist`s body. London : Phaidon, 2000. ISBN 0-7148-3502-1.
-
Doporučená:
Reckitt, Helena. Art and feminism. London : Phaidon, 2001. ISBN 0-7148-3529-3.
-
Doporučená:
Campany, David. Art and photography. London : Phaidon, 2003. ISBN 0-7148-4286-9.
-
Doporučená:
Frascina, Francis; Harris, Jonathan. Art in modern culture : an anthology of critical texts. London : Phaidon, 1992. ISBN 0-7148-2840-8.
-
Doporučená:
Christov-Bakargiev, Carolyn. Arte povera. London : Phaidon, 1999. ISBN 0-7148-4556-6.
-
Doporučená:
Smith, Edward. Artoday [i. e. Art today] = Současné světové umění. Praha : Slovart, 1996. ISBN 80-85871-97-1.
-
Doporučená:
De Micheli, M. Avantgardy XX.století.
-
Doporučená:
Buscombe, Edward. Cinema today. London : Phaidon, 2003. ISBN 0-7148-4081-5.
-
Doporučená:
Osborne, Peter. Conceptual art. London : Phaidon, 2002. ISBN 0-7148-3930-2.
-
Doporučená:
Pelzer, Birgit; Francis, Mark; Colomina, Beatriz. Dan Graham. London : Phaidon, 2001. ISBN 0-7148-3964-7.
-
Doporučená:
Gilbert, Katharine Everett; Kuhn, Helmut. Dějiny estetiky. 1. vyd. Praha : Státní nakladatelství krásné literatury a umění, 1965.
-
Doporučená:
Pijoan, José. Dějiny umění. 1. Praha, 1998.
-
Doporučená:
Pijoan, José. Dějiny umění. 1. Praha : Odeon, 1987.
-
Doporučená:
Pijoan, José. Dějiny umění. 10. Praha : Balios, 2000. ISBN 80-7176-764-6.
-
Doporučená:
Pijoan, José. Dějiny umění. 2. Praha : Balios, 1998. ISBN 80-7176-764-6.
-
Doporučená:
Pijoan, José. Dějiny umění. 3. Praha : Balios, 1998. ISBN 80-7176-764-6.
-
Doporučená:
Pijoan, José. Dějiny umění. 5. Praha : Balios, 1999. ISBN 80-7176-764-6.
-
Doporučená:
Pijoan, José. Dějiny umění. 6. Praha : Balios, 1999. ISBN 80-7176-764-6.
-
Doporučená:
Pijoan, José. Dějiny umění. 7. Praha : Balios, 1999. ISBN 80-7176-764-6.
-
Doporučená:
Pijoan, José. Dějiny umění. 8. Praha : Balios, 2000. ISBN 80-7176-764-6.
-
Doporučená:
Pijoan, José. Dějiny umění. 9. Praha : Balios, 2000. ISBN 80-7176-764-6.
-
Doporučená:
on-line katalogy knihoven.
-
Doporučená:
Gombrich, Ernst Hans. Příběh umění. Praha : Odeon, 1992. ISBN 80-207-0416-7.
-
Doporučená:
Watson, Scott; Thater, Diana; Clover, Carol J. Stan Douglas. London : Phaidon, 1998. ISBN 0-7148-3796-2.
-
Doporučená:
Verwoert, Jan; Halley, Peter; Matsui, Midori. Wolfgang Tillmans. London : Phaidon, 2002. ISBN 0-7148-4192-7.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
130
|
Projekt individuální [40]
|
40
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
50
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
35
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Celkem
|
285
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vybavit si znalosti o širším spektru běžných výrazových a vizuálních prostředků nových médií a příbuzných oborů, o jejich možných vzájemných kompozičních vztazích a jejich využití pro aplikovanou autorskou tvorbu,
vybavit si a aplikovat znalosti o technických a technologických postupech podpůrných disciplín, o širokém rejstříku technologických a technických postupů snímání, postprodukce a projekce,
interpretovat své znalosti o historických i současných stylových kánonech a možnostech nových médií, možnostech jejich propojení a jejich hranic,
kritického posouzení vlastní práce v oborovém kontextu,
plánování projektu v produkčním týmu řešícím komplexní umělecké projekty, o způsobech zdůvodňování a obhajování vlastní návrhové činnosti ve vztahu k dalším členům produkčního týmu,
reprodukovat znalost o expertní strukturaci tématu a výstavby dějové linky v případě narativních žánrů, nebo kompozičních schémat u žánrů statických, |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
ovládat základní znalost pracovních postupů v softwarech vhodných pro tvorbu oboru nových médií (ADOBE Photoshop, ADOBE Premiera, 3D MAYA), ovládat práce s digitálním fotoaparátem, digitální video kamerou HDV formát,
plánuje složitý projekt, navrhuje jeho různé podoby, samostatně i řídí tým složený z různých štábních profesí při realizaci interaktivního projektu různých forem,
uplatňovat široký rejstřík způsobů výstavby děje, včetně netradičních postupů,
reflektovat svoji tvorbu v souvislostech profesních, technických a technologických postupů, svůj návrh a výběr předložit zadavateli a zdůvodní jej s ohledem na zadání a zjištěné požadavky,
kriticky posuzovat vlastní práce v oborovém kontextu a stylovém rámci, vybrat nejvhodnější variantu finálního projektu a vytvořit k ní komplexní návrhovou dokumentaci,
zvládat případnou postprodukci projektu a zajistí plnohodnotnou prezentaci a propagaci projektu
s erudicí prezentovat svoji práci profesnímu společenství,
být schopen akceptovat a tvůrčím způsobem využít hodnotící a kritické response,
zdůvodnit a obhájí svůj výběr před dalšími členy produkčního týmu, |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
mgr. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
O možnostech inspirace a tvorby na základě vlastní inovativní invence a rámcového zadání formou využití médií k netradičnímu uměleckému ztvárnění - koncipování prostoru jako součásti či dotvoření architektonického řešení,
o plánování komplexního a technicky náročnějšího projektu z oblasti prostorové nebo multi/mediální tvorby, o plánování a organizaci práce a specializovaných postupů,
o soudobých stylových kánonech využívaných v disciplíně nových médií a jejich přesazích,
o možnostech a limitech zapojení do mezioborové spolupráce nad projekty multimediální a prostorové tvorby v náročnějších celcích,
o širokém rejstříku technologických a technických postupů snímání, postprodukce a projekce, a jejich tvůrčím překračování, o jejich možných vzájemných vztazích a jejich využití tradičním i experimentálním způsobem,
o způsobech posouzení nároků na technické možnosti zpracování po řemeslné i technické stránce, |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
samostatně naplánovat a zrealizovat složitější projekt zaměřený na využití médií k netradičnímu uměleckému ztvárnění - koncipování prostoru jako součásti či dotvoření architektonického řešení, včetně tvorby kresebných návrhů o vysoké výpovědní hodnotě s ohledem na specifika daná podstatou realizované techniky a na přesah k jiným multimediálním, interaktivním a ilustračním formám a jejich kombinaci,
kriticky posuzovat vlastní práce v oborovém kontextu a stylovém rámci, pracovat s několika různorodými alternativami a variacemi, zvolit nejvhodnější návrh vzhledem ke specifickým kritériím každého projektu, navrhovat a rozebírá svébytná autorská témata projektů a modifikuje je podle širších kulturních okolností,
využít svůj tvůrčí potenciál k vytvoření hodnotné realizace prostorových projektů ve veřejném prostoru a architektuře, vybrat nejvhodnější variantu finálního projektu a vytvořit k ní komplexní návrhovou dokumentaci, zvolit odpovídající technologii pro výrobu finálního produktu, zvládnout postprodukci projektu a zajistit plnohodnotnou prezentaci a propagaci projektu,
provést rozbor praktických aplikací, vést dialog nad analýzou zadání, vynaložit snahu o hledání různorodých řešení daného problému, o udržení originality vlastního návrhu a vlastní posun směrem k osobitému výtvarnému a řemeslnému projevu a přínosu,
akceptovat a tvůrčím způsobem využít hodnotící a kritické response, reflektovat svoji tvorbu v souvislostech profesních, technických a technologických postupů,
reflektovat svoji tvorbu v historických i dobově aktuálních souvislostech, být si vědom potenciálu těchto souvislostí pro novou originální tvorbu a inspiračních zdrojů, které s touto skutečností pracují, |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Výstupní projekt, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Výstupní projekt, |
Praktická zkouška, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Prezentace práce studentů, |
Projektová výuka, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
|
|
|
|