|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVU / NM6
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVU
/
NM6
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Ateliér Nová média 6
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
17
Kred.
|
Forma zakončení
|
Praktická
|
Forma zakončení
|
Praktická
|
Rozsah hodin
|
Seminář
16
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
6 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem ateliérové výuky je vybavit studenty základními praktickými dovednostmi i teoretickými znalostmi konceptuálního porozumění designu, objektové tvorbě, instalaci, interaktivní instalaci, velkoplošné projekci, fotografii, videoartu, performance a vzájemné kombinaci těchto prostředků. Své znalosti o kulturně historickém kontextu využívat ve své vlastní tvůrčí praxi pro novou aktualizaci tradičních médií a využívat techniky citace, reprodukce či remake. Zároveň se postupně uplatnit jako svébytný a originální autor v širokém poli žánrů, jejichž společných jmenovatelem je jejich multioborovost.
Zatímco metody a formy výuky lze popsat velmi konkrétně, obsahovou strukturu předmětu lze vymezit jen obecně. Jedná se o typ výuky specifický pro umělecké školy, kdy témata výuky a tedy její obsahová struktura je velmi flexibilní. Vyplývá jednak z individuálních predispozic a inklinací studentů a jednak z aktuálního socio-kulturního a tedy také stylového kontextu jejich tvorby. Jak v oblasti teoretického poznání (epistémé), tak v oblasti praktické realizace výsledného produktu-artefaktu (fronésis) se žákovo poznání utváří vždy unikátním způsobem.
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky na absolvování zkoušky:
- pravidelná docházka na výuku,
- průběžné plnění všech seminárních ateliérových úkolů dle pokynu vyučujícího a jejich předložení ve stanoveném termínu a požadované kvalitě,
- aktivní zapojení do řešení problémů, povinnost vlastní invence,
- průběžná tvorba a konzultace,
- předložení konečné verze semestrálního projektu vyučujícímu ve stanoveném termínu a požadované kvalitě včetně odpovídající elektronické dokumentace a písemné obhajoby,
- prezentace.
|
Obsah
|
1. Zadání tématu, seznámení s průběhem semestru.
2. Seminární projekt práce na zadané téma z oblasti prostorové tvorby - kolektivní diskuse.
3. Hlavní téma - aktuálně vychází ze současného dění ve společnosti.
4. Zhotovení koncepce průběhu práce - od návrhů k vlastní realizaci v materiálu.
5. Přednášky (nejen z oblasti prostorové tvorby).
6. Aktuální výstavy - kolektivní rozbor.
7. Přednášky hostujících umělců ovlivňujících výrazně současné umění.
8. Kolektivní hodnocení jednotlivých kroků projektu (kolektivní diskuse).
9. Zpracování písemné obhajoby v kontextu.
10. Průběžné zadávání, plnění a odevzdávání dílčích seminárních úkolů dle požadavku vyučujícího.
11. - 12. Průběžné korektury, konzultace a plnění semestrálního projektu
13. Prezentace.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Rezek, P. Tělo, věc a skutečnost v současném umění. Jazzpetit, Praha, 1982.
-
Doporučená:
Dick Higgins. A dialectic of centuries: Notes towards a theory of the new arts. Printed Editions, 1978. ISBN 0914162349.
-
Doporučená:
Osborne, Peter. Conceptual art. London : Phaidon, 2002. ISBN 0-7148-3930-2.
-
Doporučená:
Thomasová, K. Dejiny výtvarných štýlov 20. stor.. Pallas, Bratislava, 1994.
-
Doporučená:
COLLINS, M. Design und Postmoderne.
-
Doporučená:
GRILLO, P. J. Form function & design.
-
Doporučená:
Dick Higgins. Horizons: The Poetics and Theory of the Intermedia. Southern Illinois University Press, 1983. ISBN 0809311429.
-
Doporučená:
CSERES, Jozef. Hudobné simulakrá.. Bratislava: Hudobné centrum, 2001. ISBN 80-88884-30-6.
-
Doporučená:
Dvořák, Tomáš. Kapitoly z dějin a teorie médií. Vyd. 1. Praha : Akademie výtvarných umění v Praze, Vědecko-výzkumné pracoviště, 2010. ISBN 978-80-87108-16-1.
-
Doporučená:
Dick Higgins. Modernism Since Postmodernism: Essays on Intermedia. San Diego State University Press, 1997. ISBN 1879691434.
-
Doporučená:
Humhal, Pavel. Osobní a veřejné. Vyd. 1. Praha : Tranzit, 2008. ISBN 978-80-87259-00-9.
-
Doporučená:
Manovich, L. Principy nových médií In Teorie vědy/Theory of Science. 2002.
-
Doporučená:
Bělohradský, Václav. Společnost nevolnosti : Eseje z pozdější doby. 3. vyd. Praha : Sociologické nakladatelství, 2014. ISBN 978-80-7419-167-1.
-
Doporučená:
Barthes, Roland. Světlá komora : poznámka k fotografii. Vyd. 2., upr., (Ve Fra 1.). Praha : Fra, 2005. ISBN 80-86603-28-8.
-
Doporučená:
Grebeníčková, Růžena. Tělo a tělesnost v novověkém myšlení. Praha : Prostor, 1997. ISBN 80-85190-65-6.
-
Doporučená:
Flusser, Vilém. Za filosofii fotografie. 1. vyd. Praha : Hynek, 1994. ISBN 80-85906-04-X.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
40
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
85
|
Kontaktní výuka
|
208
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Projekt individuální [40]
|
40
|
Celkem
|
443
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vybavit si základní postupy tradičních uměleckých disciplín a nových digitálních médií, popsat některé netradiční postupy a materiály využitelné pro expresivní a jiná umělecká vyjádření v závislosti na účelu práce
reprodukovat názvy a definice běžných stavebních prvků výtvarného jazyka s důrazem na význam, prostor a koncept, znát jejich formy a možné kombinace
usouvztažnit základní znalosti z podpůrných uměleckých disciplín, zejména s důrazem na design objektu a design kontextu, na sémantické působení znaků a jejich vlivu na společnost a využití těchto znalostí ve výtvarném vyjádření tradičním i netradičním způsobem, na technologické uchování stávajících i dočasných výtvarných děl,
porovnat výsledky dosažené na zadaném poli tvorby (vlastní i cizí), hodnotit je a vyvádět z těchto procesů závěry, využít tyto závěry pro vlastní další tvorbu,
aplikovat znalosti o základním ilustrátorském, sochařském a designérském tvarosloví při navrhování zadaného úkolu
běžná znalost o možnostech práce s významy a koncepty, s vizuálními metaforami a jejich působením |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vypracovat kresebné a malířské skici vlastních kompozičních návrhů na zadané téma, pracovat s několika možnými variantami a jejich možnými konceptuálními pojetími a způsoby jejich prezentace,
pracovat s běžnými technikami a technologiemi konceptuálního a prostorového umění,
vypracovat rešerši k zadanému tématu, objasnit základní problematiku zadaného tématu a prezentovat ji odborné i laické společnosti přiměřeným, strukturovaným způsobem, flexibilně reagovat na hodnotící komentáře vyučujícího, kolegů i diváků
na základě kritérií vybrat odpovídající návrhy a pracovat s jejich alteracemi a kontexty v závislosti na požadavcích účelu práce
zrealizovat finální artefakt (prostorovou instalaci, obraz, sochu, design) se snahou o hledání osobitého stylu vyjádření a digitálně či analogově ho zachovat, plánování projektu a rozdělení práce do jednotlivých fází
nainstalovat svá díla do expozice založené na charakteru výstavního prostoru a účelu práce, hledat jiné způsoby prezentace a interakce se svou prací, pracovat s prostorem jako se samostatným dílem |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
o plánování projektu jednotlivě i v ateliérním týmu (konceptuální analýze zadaného tématu, skicování, tvorbu modelu, bozzetta) včetně výzkumu a analýzy dané problematiky a prostoru, a jeho propojení s interaktivními a multimediálními přístupy,
o technikách a technologiích manuální, konceptové i digitální tvorby, konvenčních i nekonvenčních materiálech využitelných pro tvůrčí vyjádření v ploše i prostoru, o některých netradičních možnostech využití technik i materiálů i přidružených oborů (průmyslový a grafický design, filmová a reklamní produkce, intermedia), o technikách a technologiích vhodných pro zachování záznamu či známek díla dočasného charakteru,
o způsobech adjustace a expozice díla,
o historických i soudobých stylových kánonech využívaných v různých žánrech umění a v architektuře a veřejném prostoru a jejich přesazích do dalších kulturních a společenských kontextů
o základních sémantických významech použitých znaků, jejich přenesených významech v pozici vizuální metafory, a možnosti jejich využití pro práci s konceptem a veřejným prostorem,
o běžném slovníku designu objektu a konceptu, základní terminologii tvorby sochy, objektu a instalace, o přesahu těchto disciplín do dalších i nevizuálních médií a společenských věd,
o běžných pojmech konceptuálního umění a autorech, jež s nimi pracují a jež je formovali, o společenských problematikách, na než narážejí
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
plánovat a realizovat komplexní prostorový projekt výtvarné úlohy s ohledem na netradiční a originální řešení na úrovni realizace i konceptu, svou práci dělit na jednotlivé kroky postupu a navrhuje jejich různé možnosti dané charakterem použitých materiálů a účelem práce,
zohlednit v tvorbě použité techniky a technologie, ovládat škálu běžných výtvarných technik pro různé účely a dokázat je využívat i nekonvenčním způsobem pro nejefektivnější vyjádření vlastních představ a základny technologií umožňující multimediální a interaktivní přesah,
samostatně hledat vhodná výtvarná řešení, porovnávat různá řešení a volí mezi různými variantami v závislosti na reakcích učitele i publika, vědomě rozšiřovat svůj slovník naučených technik
pojmenuje, charakterizuje a rozlišuje vzájemné vztahy mezi objektem, designem, sochou a instalací včetně jejich přesahů do kulturních a společenských kontextů
ovládá základní slovník konceptuálního umění a možností práce s významem a jeho možnou růzností
vedle praktických realizací řeší úkoly konceptuálně, čímž tříbí vlastní verbální schopnosti a ověřují komunikační účinky svého projevu na různých vzorcích společnosti,
reflektuje svoji tvorbu v historických i dobově aktuálních souvislostech, je si těchto souvislostí vědom a dokáže jich využít
reflektovat svoji tvorbu v souvislostech profesních, technických a technologických postupů, být schopen užívat i nástrojů jiných, zejména digitálních a počítačových a nástrojů jiných uměleckých i technických disciplín,
s erudicí prezentuje svoji práci profesnímu společenství
být schopen akceptovat a tvůrčím způsobem využít hodnotící a kritické response, být sám schopen základní reflexe vlastního i cizího díla a pracovat s těmito podněty,
je schopen využít výstavního prostoru nejen k prezentaci svého díla, ale pojmout prostor jako celek a jako takové jako samostatné specifické dílo, |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Výstupní projekt, |
Praktická zkouška, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
|
|
|
|