|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVU / MGKR2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVU
/
MGKR2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Kresba 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
11
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
10
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
4 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je naučit studenty osvojit si základní principy kresby a vybavit studenty znalostmi, které umožní osobní interpretaci obsahových znalostí v osobitém kresebném gestu. Zajistit širší výtvarnou vybavenost pro přístup a variace v dalších výtvarných disciplinách, pro něž je nutná základní výtvarná a umělecká gramotnost.
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky pro udělení zápočtu:
- účast na seminářích,
- splnění a předložení všech zadaných ateliérových úkolů (seminárních prací) v rozsahu a v termínech stanovených vyučujícím.
Požadavky pro absolvování zkoušky:
- předchozí úspěšné získání zápočtu,
- odevzdání a obhájení odevzdaných úkolů (individuálního projektu s volným tématem dle dohody s vyučujícím),
- prezentace,
- úspěšné vypracování kresby (v posledních dvou vyučovacích hodinách) na speciálně zadané téma (téma bude obsahovat většinu principů kresby v její výrazové a formální podobě),
- sebereflexe.
|
Obsah
|
Tento předmět si student navazujícího magisterského studia může zapsat jako svůj tzv. druhý ateliér.
1. Seznámení se základními pojmy a principy v technice kresby a vzniku autentického výtvarného díla. Kresba a její možnosti v kontextu všech výtvarných disciplin.
2. Technologické základy. Na co kreslíme, čím kreslíme. Praktická cvičení technikou uhlu.
3. Rozlišení mezi suchými a mokrými materiály pro kresbu. Fixování a ošetření kresby. Cvičení na tvarový a světelný kontrast.
4. Základy kresebného zobrazení. Pravidlo rovnováhy. Seskupování do formátu. Sledování celku. Cvičení na prostorové a kompoziční variace atelierového zátiší.
5. Bod, linie. Abstraktní atelierové cvičení na motiv reálného zátiší nebo krajinného výseku.
6. Předmětné a nepředmětné rozlišení, kresebný rukopis.
7. Plocha, tvar, prostor v předmětném a nepředmětném zobrazení.
8. Světlo, barva, v předmětném a nepředmětném zobrazení.
9. Harmonie, řád a kompoziční variace směrem k osobitosti výrazu.
10.Autenticita vlastní kresby a schopnost výtvarného expresivního gesta nebo impresivních variací. Barevný extrém. Destrukce formy a entropická složka v kresbě a umění.
11.Princip figurace. Zvětšení, nadsázka a stylizace.
12.Tematická kresebná kompozice jako projev strukturovaného výtvarného myšlení.
13.Inspirace. Volná práce nebo cyklus. Imaginace. Volný cyklus. Přesahy a variace. Význam autorského postoje a reakce na autoritu.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Petříček, Radek. Výtvarná anatomie. 2017. ISBN 978-80-270-0099-9.
-
Doporučená:
Kos, Jaroslav. Anatomie člověka pro výtvarníky. 1. vyd. Praha : Aventinum, 1996. ISBN 80-85277-98-0.
-
Doporučená:
Zrzavý, Josef. Anatomie pro výtvarníky. Praha : Avicenum, 1977.
-
Doporučená:
Volavka, Vojtěch. Česká kresba XIX. století. 1. vyd. Praha : Družstevní práce, 1949.
-
Doporučená:
Tetiva, Vlastimil. Česká kresba 20. století ze Sbírek Alšovy jihočeské galerie : Katalog výstavy, Hluboká nad Vltavou, květen-září 1984. Hluboká nad Vltavou : Alšova jihočeská galerie, 1984.
-
Doporučená:
Bammes, Gottfried. Die Gestalt des Menschen : Hand- und Lehrbuch der Anatomie für Künstler. Dresden : Veb Verlag der Kunst, 1964.
-
Doporučená:
Kleiner, František. Kresba : Metodické poznámky ke studiu kresby. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1997.
-
Doporučená:
Fučíková, Eliška. Rudolfínská kresba : [Obr. monografie]. 1. vyd. Praha : Odeon, 1986.
-
Doporučená:
Eissen, Koos; Steur, Roselien. Sketching : drawing techniques for product designers. Amsterdam : Book Industry Services (BIS), 2007. ISBN 978-906-369-171-4.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Projekt individuální [40]
|
60
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
130
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
45
|
Celkem
|
285
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vybavit si postupy základního kresebného vyjadřování a jejich možností pro expresivní vyjádření
reprodukovat názvy a definice běžných stavebních prvků výtvarného jazyka v kresbě a jejich kombinací
usouvztažnit základní znalosti z podpůrných uměleckých disciplín a jejich vztah ke kresbě a jejím technikám
porovnat výsledky dosažené na zadaném poli tvorby (vlastní i cizí), své porovnání věcně argumentovat
aplikovat znalosti o základním ilustrátorském a sémantickém tvarosloví při navrhování zadaného úkolu |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vypracovat kresebné skici vlastních kompozičních návrhů na zadané téma, pracovat s několika možnými variantami
vypracovat rešerši k zadanému tématu, objasnit základní problematiku zadané problematiky a prezentovat ji odborné společnosti
na základě kritérií vybrat odpovídající návrhy a pracovat s jejich alteracemi
zrealizovat finální obraz (sérii obrazů)
nainstalovat svá díla do jednoduché expozice založené na charakteru výstavního prostoru |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
o plánování projektu individuálně, projekt dělí do několika postupných kroků a navrhuje jejich alterace, jednotlivých krocích potřebných pro realizaci velkoformátových a specifických žánrech kresby
o běžných technikách kresby na různé podklady a jejich využití v tvůrčím procesu včetně některých netradičních možností technik a materiálů
o způsobech adjustace a expozice díla,
o historických i soudobých stylových kánonech kresby a jejích přesazích do dalších médií, postavení kresby v kontextu umění v historii a dnes se zaměřením na specifické podoby kresby |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
plánuje a realizuje projekt složitější výtvarné úlohy kresebnými výrazovými prostředky, svou práci dělí na jednotlivé kroky postupu a navrhuje jejich různé možnosti dané charakterem použitých materiálů
zohlední použité techniky a technologie ve vztahu k jejich možnostem a vlastním představám, rozšiřuje svůj slovník naučených technik
zdůrazní principy kresebného vyjádření z hlediska iluzívního a symbolického zobrazování, práce s prostorem a využívání základních kompozičních principů zejména vzhledem k velkým formátům a jejich působení,
ověřují možnosti vyjádření výtvarného záměru barvou a vzájemnými barevnými vztahy,
používají běžné kresebné techniky na různé materiály (plátno, papír, různé typy zdí,..)
reflektuje svoji tvorbu v historických i dobově aktuálních souvislostech, je si vědom možností těchto souvislostí ve vlastní tvorbě a je schopen jich využít
reflektuje svoji tvorbu v souvislostech profesních, technických a technologických postupů, hledá vhodná řešení
s erudicí prezentuje svoji práci profesnímu a laickému společenství
je schopen akceptovat a tvůrčím způsobem využít hodnotící a kritické response, je sám schopen základní reflexe vlastního díla
je schopen své dílo odpovídajícím způsobem vystavit v závislosti na jeho charakteru a účelu |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Výstupní projekt, |
Praktická zkouška, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
|
|
|
|