|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVU / 9C2KC
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVU
/
9C2KC
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Kresba a malba - cesty k abstrakci
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
9 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět je určen pouze účastníkům celoživotního vzdělávání. Jedná se o výtvarný kurz, jehož hlavním cílem není zdokonalit se ve vlastní výtvarné dovednosti, ale prostřednictvím praktické činnosti pochopit od základu stavbu takzvaného realistického a modernistického obrazu v jejich vzájemných vztazích. Kurz zprostředkovává malířské pojetí světa na principech umění moderny, označované často za abstraktní. Tato část kurzu přechází od vyjádření viděné reality k dalším vlastnostem a obsahům obrazu, chápaného jako soustava znaků. Budování citlivosti pro barevnou skladbu je postaveno na dialogu s díly impresionismu, postimpresionismu a expresionismu.
|
Požadavky na studenta
|
Splnění všech semestrálních úkolů v požadované kvalitě a v termínech dle pokynů vyučujícího. Účast na výuce v minimálním rozsahu 75% (v případě závažných okolností lze upravit garantem předmětu).
|
Obsah
|
Základem kurzu je praktická malba a kresba s přednostním uplatněním probíraného výtvarného prostředku. Závěr každého kurzu bude tvořit analýza vlastních prací a prací ostatních posluchačů.
Každá z lekcí bude obsahovat krátké úvodní motivační vstupy s obrazovým materiálem, z nichž je vytvořen teoretický základ kurzu. Studenti jsou vyzváni k další práci doma.
Orientační obsah jednotlivých seminářů:
1. Situace malby na konci 19. stol. ("rozpad" objektu a iluze prostoru v obraze- impresionismus, otázka barevné skvrny, tahu štětce).
2. Proměna barvy na paletě (chápání barev ve vztahu k barevnému kruhu a historické proměny barevné škály přelomu 19/20. století).
3. Vliv expresionismu- světlostní kontrast barev, gesto.
4. Vliv expresionismu- světlostní kontrast barev, gesto.
5. Vliv postimpresionismu, P. Cézanne - teplotní kontrast barev (autoportrét v závislosti na haptické zkušenosti, bez pomocí zrcadla).
6. Vliv postimpresionismu, P. Cézanne - teplotní kontrast barev (autoportrét v závislosti na haptické zkušenosti, bez pomocí zrcadla).
7. Výstavba obrazu skrze barevné relace (jako hlavní motiv moderny- M. Salcman).
8. Kontrast doplňkových barev (stylizovaný autoportrét pomocí dvou doplňkových barev).
9. Počet elementů v obraze (forma barevné koláže, od Matisse k Rothkovi).
10. Typy abstrakce (různé typy elementů- organické, geometrické).
11. Proměna podkladu malby (možnosti přípravy plátna).
12. Proměna podkladu malby (možnosti přípravy plátna).
13. Volná kompozice s uplatněním poznatků z kurzu.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Golding, John. Cesty k abstraktnímu umění : Mondrian, Malevič, Kandinskij, Pollock, Newman, Rothko a Still. Vyd. 1. Brno : Barrister & Principal, 2003. ISBN 80-86598-48-9.
-
Doporučená:
CÉZANNE, P. Číst přírodu. Praha, Arbor vitae, 2000.
-
Doporučená:
FRANCASTEL, P. Figura a místo: vizuální řád v italském malířství 15. století. Praha: Odeon, 1984.
-
Doporučená:
Hégr, Miloslav. Malba, materiály a techniky.
-
Doporučená:
Francastel, Pierre. Malířství a společnost : výtvarný prostor od renesance ke kubismu. Vyd. 1. Brno : Barrister & Principal, 2003. ISBN 80-86598-49-7.
-
Doporučená:
Toroň, Jiří. Materiály a praktická technologie v malbě. Praha : Akademie výtvarných umění v Praze, 1984.
-
Doporučená:
Vančát, Jaroslav. Tvorba vizuálního zobrazení : gnozeologický a komunikační aspekt výtvarného umění ve výtvarné výchově. Praha : Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-975-8.
-
Doporučená:
Primus, Z. Umění je abstrakce. KANT, Praha, 2003.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
39
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Sebehodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
|
|
|
|