|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / ZVGR
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
ZVGR
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Základy vizuální gramotnosti
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
56 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Uvést studenta do problematiky modelů vizuálního vnímání, podmínky jejich proměn v kontextu současných vizuálních teorií. Mezi základní pojmy patří: znak, sémiotika, sémantika, obrazová komunikace, interakce subjektivit, pluralitní přístup ke světu. Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou odhalování struktur vizuální zkušenosti. Na základě analýzy kazuistik vizuální zkušenosti poskytnout inspiraci a nástroje k poučenému interpretování současné vizuální kultury, která je stále více založena na obrazové komunikaci. Posílit kompetence studentů v oblasti vědomého zacházení s obrazy.
|
Požadavky na studenta
|
Na zápočet student zpracuje seminární projekt se zadaným nebo vybraným námětem.
Zkouška:
- písemný test a jeho úspěšné složení (min 80%)
- ústní pohovor
|
Obsah
|
1.Proměny pojetí umění ve společnosti 2.Vizuální gramotnost jako základ oborového myšlení 3.Aktivní přístup k uměleckému dílu jako východisko vizuální gramotnosti 4.Hlavní aspekty vizuální gramotnosti a možnosti jejich kultivace 5.Vztah umělec - skutečnost - umělecké dílo - recipient (interpret) 6.Interpretace výtvarného díla jako strukturovaný proces - 1. fáze 7.Interpretace výtvarného díla jako strukturovaný proces - 2. fáze 8.Interpretace výtvarného díla jako strukturovaný proces - 3. fáze 9.Současné vizuální teorie - Kesner 10.Současné vizuální teorie - Eco 11.Práce s uměleckým dílem v hodinách výtvarné výchovy I. 12.Práce s uměleckým dílem v hodinách výtvarné výchovy II. 13.Návštěva výstavy a lektorského oddělení galerie
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
PhDr. Jan Mašek, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Doc. PhDr. Jaroslav Bláha, Ph.D. (100%),
Mgr. Jakub Havlíček (100%),
Mgr. Tereza Horáková (100%),
Prof. Dr. Johannes Kirschenmann-Tenter (100%),
PhDr. Martina Komzáková, Ph.D. (100%),
MgA. Jakub Král (100%),
PhDr. Jan Mašek, Ph.D. (90%),
PaedDr. Rudolf Podlipský, Ph.D. (10%),
Martina Šurkalová (100%),
-
Vede seminář:
Doc. PhDr. Jaroslav Bláha, Ph.D. (100%),
Mgr. Jakub Havlíček (100%),
Mgr. Tereza Horáková (100%),
Prof. Dr. Johannes Kirschenmann-Tenter (100%),
PhDr. Martina Komzáková, Ph.D. (100%),
MgA. Jakub Král (100%),
PhDr. Jan Mašek, Ph.D. (90%),
PaedDr. Rudolf Podlipský, Ph.D. (10%),
Martina Šurkalová (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Mašek, J. A pedagogy of audio-visual literacy: The promoting and improvement of culture, media and citizenship education in society. London, 2012.
-
Základní:
Arnheim, Rudolf. Art and visual perception : a psychology of the creative eye. Berkeley : University of California Press, 2002. ISBN 0-520-02613-6.
-
Základní:
Mašek, J. Audiovizuální gramotnost významné aspekty využití audiovize v edukaci In. Čuřín, M., Víška,V., Podoláková, I. Gramotnost ve škole.. Hradec Králové : PdF UHK, 2013.
-
Základní:
FULKOVÁ, M. Kresba jako komunikace: sociální a kulturní vlivy v dětském výtvarném projevu s. 16 - 24. Výtvarná výchova, roč.44, mimořádné číslo, s. 16-24, 2004.
-
Základní:
Kesner, L., ml. Muzeum umění v digitální době. Argo, Praha, 2000. ISBN 80-7023-252-6.
-
Základní:
Vančát, Jaroslav. Poznávací a komunikační obsah výtvarné výchovy v kurikulárních dokumentech. Praha : MAC, 2003. ISBN 80-86015-90-4.
-
Základní:
Manovich, L. Principy nových médií In Teorie vědy/Theory of Science. 2002.
-
Základní:
Kulka, Jiří. Psychologie umění : obecné základy. 1. vyd. Praha : SPN, 1991. ISBN 80-04-23694-4.
-
Základní:
Elkins, James. Visual literacy. New York : Routledge, 2008. ISBN 978-0-415-95811-0.
-
Základní:
Kesner, Ladislav. Vizuální teorie : Současné anglo-americké myšlení o výtvarných dílech. 1. vyd. tohoto souboru. Jinočany : H & H, 1997. ISBN 80-86022-17-X.
-
Základní:
Bláha, Jaroslav. Výtvarné umění a hudba. I, Tvar, prostor a čas. 2012. ISBN 978-80-87258-69-9.
-
Základní:
Bláha, J. Výtvarné umění a hudba. I/2, Tvar, prostor a čas.. Praha: Togga, 2013. ISBN 978-80-7476-019-8.
-
Základní:
Flusser, Vilém. Za filosofii fotografie. 1. vyd. Praha : Hynek, 1994. ISBN 80-85906-04-X.
-
Rozšiřující:
Mašek, Jan. Mediálně pedagogické aspekty audiovizuální gramotnosti. MMK 2013 : Mezinárodní Masarykova konference pro d. 2013.
-
Rozšiřující:
Flusser V. Moc obrazu, výbor filosofických textů z 80. a 90. let. Občanské sdružení pro podporu výtvarného umění 1. vyd. Praha.
-
Rozšiřující:
Manovich L. The Language of New Media. The MIT Press, 1st ed. London, England; Cambridge, Massachusetts, 2002. ISBN 026212226X.
-
Rozšiřující:
Arnheim, R. Visual Thinking. London, 1970.
-
Doporučená:
Časopis Výtvarná výchova.
-
Doporučená:
Fulková, Marie. Diskurs umění a vzdělávání. Vyd. 1. Jinočany : H & H, 2008. ISBN 978-80-7319-076-7.
-
Doporučená:
Uhl Skřivanová, Věra. Evropská tematická síť vizuální gramotnosti (ENViL)15. Současný stav a perspektivy výtvarné výchovy : ref. 2016.
-
Doporučená:
Plazewski, J. Filmová řeč. Orbis Praha, 1967.
-
Doporučená:
Zikmundová, Vladimíra. Nová média a jejich principy v kontextu transformace výukového prostředí předmětu výtvarná výchova. In Rámcové vzdělávací programy a výtvarná výchova, sympozium INSEA 2004 s. 52 - 56. Praha : Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7290-242-3.
-
Doporučená:
Zikmundová, Vladimíra. Reflexe výrazových prostředků reklamy v dětské multimediální tvorbě. Metody a prostředky přesvědčování v masových médií. 2005.
-
Doporučená:
Thein, Karel. Rychlost a slzy : filmové eseje. V tomto souboru vyd. 1. Praha : Prostor, 2002. ISBN 80-7260-073-7.
-
Doporučená:
Foucault, Michel. Toto nie je fajka. [1. vyd.]. Bratislava : Archa, 1994.
-
Doporučená:
Vančát, Jaroslav. Tvorba vizuálního zobrazení : gnozeologický a komunikační aspekt výtvarného umění ve výtvarné výchově. Praha : Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-975-8.
-
Doporučená:
Vančát, Jaroslav. Výchova k tvořivosti ve Školním vzdělávacím programu. Vyd. 1. Praha : EduArt ve vydavatelství MAC, 2007. ISBN 978-80-86783-20-8.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
20
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Celkem
|
109
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
pojmenovat nejznámější projevy výtvarné umělecké kultury či vizuální kultury minulosti a současnosti; |
objasnit základní pojmy a fakta z oblasti výtvarné kultury; |
popsat výtvarnou tvorbu vybraných autorů. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
rozpoznat formu výtvarného uměleckého díla či jiného vizuálního díla; |
provést základní formální analýzu výtvarného uměleckého či jiného vizuálního díla; |
využít informace o výtvarném uměleckém či jiném vizuálním díle získané z odborné literatury a z jiných odborných zdrojů. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat specifika současné vizuální kultury; |
objasnit pojem "vizuální gramotnost"; |
vysvětlit obecné zákonitosti vizuálního vnímání; |
vymezit a objasnit základní terminologii k nauce o znacích; |
popsat možnosti nových médií; |
objasnit některá východiska současného grafického designu. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
interpretovat nejrozšířenější projevy současné vizuální kultury; |
odhalovat manipulativnost vizuálních děl, zejména reklamních produktů a vizuálních výtvorů užívaných k politické propagaci. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s diskusí, |
|
|
|
|