|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / ZAVIZ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
ZAVIZ
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Zážitkové aktivity v kont. umění a eduk.
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Zážitkové aktivity v kontextu umění a edukace
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
56 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmětným polem tohoto kurzu jsou pojetí výchovy uměním, která se přibližují různým oborům expresivní psychoterapie svým důrazem na osobnostní a skupinovou reflexi odvozovanou z uměleckého zážitku. Specifickým rysem předmětného pole je vzájemné prolínání obecně kulturní, resp. umělecké, a osobnostní problematiky. Cílem kurzu je vybavit účastníka kurzu kompetencemi pro rozhodování ve vedení zážitkového výcviku v malých sociálních skupinách.
|
Požadavky na studenta
|
Zpracování seminární práce analytického charakteru a průběžné reflektivní bilance z jednotlivých hodin seminářů.
zápočet :
- Introspektivní reflektivní zápis osobní zkušenosti ze 70% jednotlivých technik a námětů , které proběhnou na seminářích. V případě aktivní účasti postačuje "deníkový záznam". V případě neúčasti studenta na semináři vypracování zážitkové techniky a reflexe nejméně 1 list A4 strojopisného textu doplněná o fotografii vypracovaného artefaktu (obě formy doložit k závěrečné seminární práci)
- vypracování práce :" Přínos osobní zkušenosti ze semináře ZAKVK pro budoucí praxi" na 5 listů A4 strojopisného "přímého" textu.
zkouška:
- hloubková znalost jednoho vybraného tématu (vypracovaného na 4 normostrany textu + seznam použité literatury) a orientační (ale dostačující) znalost v ostatních tématech
|
Obsah
|
1. Vztah mezi artefiletikou , psychoterapií a expresivními terapiemi
2. Vztah mezi psychologií, psychiatrií a psychoterapií . Psychoterapie, základní cíle a nástroje. Její význam pro arteterapii a pedagogiku
3. Arteterapie, základní cíle a nástroje a její význam pro současnou výtvarnou výchovu, možnosti uplatnění některých modifikovaných metod a cílů ve výtvarné výchově s důrazem na rozvoj sebeaktualizační ho potenciálu žáka
4. Historický vývoj arteterapie
5. Přístupy v arteterapii receptivní a produktivní arteterapie
6. Přístupy v arteterapii art fortherapy , art psychoterapy, integrativní arteterapie
7. Psychologické aspekty expresivní tvorby- paměť a její vliv na aktuální poznání
člověka, okamžik "teď a tady"
8. Psychologické aspekty expresivní tvorby, teorie mentalizace, pretendmod a fikční svět
9. Psychodynamické pojetí v arteterapii. Intrapsychický konflikt, přenos , lateralizovaný přenos, přechodový objekt
10. Arteterapie orientované na člověka sebeaktualizační tendence, autenticita, kongruence, empatie
11. Diagnostika a intepretace vizuálu klienta v arteterapii
12. Individuální práce s klientem v arteterapii - možnosti a limity. Skupinová práce v arteterapii- možnosti a limity
13. Interpersonální učení v arteterapii a jeho význam pro práci se skupinou, korektivní emoční zkušenost, zpětná vazba, reflektivní dialog
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. PaedDr. Jan Slavík, CSc. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Jakub Havlíček (100%),
PhDr. Martina Komzáková, Ph.D. (100%),
Doc. PaedDr. Jan Slavík, CSc. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Jakub Havlíček (100%),
PhDr. Martina Komzáková, Ph.D. (100%),
Doc. PaedDr. Jan Slavík, CSc. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Liebmann, Marian. Skupinová arteterapie : nápady, témata a cvičení pro skupinovou výtvarnou práci. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-864-3.
-
Základní:
Slavík, Jan. Umění zážitku, zážitek umění. 1. díl : teorie a praxe artefiletiky. V Praze : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290-066-8.
-
Základní:
SLAVÍK, J., WAWROSZ, P. Umění zážitku, zážitek umění. 2. díl : teorie a praxe artefiletiky. Praha : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-130-3.
-
Základní:
Exler, Petr. Využití projektové metody ve výtvarné výchově s artefiletickými postupy. 1. vydání. 2015. ISBN 978-80-244-4620-2.
-
Základní:
Šicková-Fabrici, Jaroslava. Základy arteterapie. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-616-0.
-
Doporučená:
Parkinson, B., Fischer, A.H., Manstead, A. S.R. Emotions in social relations. New York, 2005.
-
Doporučená:
Riedel, Ingrid. Obrazy v terapii, umění a náboženství : interpretace obrazů z pohledu hlubinné psychologie. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-531-8.
-
Doporučená:
Ženatá, Kamila. Obrazy z nevědomí : práce v arteterapeutickém ateliéru. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7367-033-X.
-
Doporučená:
Vavrda, Vladimír. Otázky soudobé psychoanalýzy : tradice a současnost. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 2005. ISBN 80-7106-672-9.
-
Doporučená:
Jedlička, R. et al. Poruchy socializace u dětí a dospívajících. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5447-5.
-
Doporučená:
Rubinová, Judith Aron. Přístupy v arteterapii. Praha - TRITON, 2008.
-
Doporučená:
Prochaska, James O.; Norcross, John C. Psychoterapeutické systémy : průřez teoriemi. Praha : Grada, 1999. ISBN 80-7169-766-4.
-
Doporučená:
Sborník. Současná arteterapie v České republice a v zahraničí. Univerzita Karlova v Praze- Pedagogická fakulta ve spolupráci s Českou arteterapeutickou asociací, 2000.
-
Doporučená:
Yalom, Irvin D. Teorie a praxe skupinové psychoterapie. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-304-8.
-
Doporučená:
Case, C., Dalley, T. The Handbook of Art Therapy. New York, 2006.
-
Doporučená:
Slavíková, Vladimíra; Hazuková, Helena; Slavík, Jan. Výtvarné čarování : (artefiletika pro předškoláky a mladší školáky). V Praze : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2003. ISBN 80-7290-016-1.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Projekt individuální [40]
|
25
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Celkem
|
127
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
nejsou potřebné specifické předpoklady. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
nejsou potřebné specifické předpoklady. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
interpretovat, zdůvodňovat a aplikovat základní fakta, pojmy a vzájemné vztahy z oblasti konstruktivistické pedagogiky, artefiletiky, psychologie a arteterapie klíčových pro realizaci zážitkových výtvarných aktivit, jejich reflexi a interpretaci;
|
interpretovat, zdůvodňovat a aplikovat základní psychosociální procesy, které ovlivňují průběh a kvalitu interaktivní práce s výtvarným zážitkem ve výchovně vzdělávacím procesu s důrazem na seberozvoj jedince a podporu růstové koheze skupiny. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
aplikovat a dokladovat korektním pojmenováním nabyté teoretické znalosti z oblasti psychologie, arteterapie a artefiletiky na osobní zkušenost s reálným výtvarným zážitkem;
|
realizovat na námět zadaný lektorem výtvarné skici různými výtvarnými technikami a postupy;
|
analyzovat a interpretovat v reflektivním dialogu vztahy mezi námětem výtvarného díla, jeho formou, vzniklým obsahem, emočním doprovodem tvůrčího procesu a osobní zkušeností autora;
|
analyzovat, interpretovat a hodnotit vztah jedinec/skupina a skupinové vztahy v realitě výtvarného zážitku a jeho reflexe;
|
analyzovat a interpretovat význam osobního zážitku z tvůrčího procesu a jeho interpretace v kontextu běžné reality života;
|
zaujímat psychickou distanci od výtvarného zážitku k revizi okamžitého poznání po "akci" prostřednictvím písemné reflexe a časového odstupu;
|
analyzovat a hodnotit prostřednictvím závěrečné seminární práce vliv intenzivní kontinuální práce s výtvarným zážitkem a jeho reflexí na psychosociální rozvoj jedince.
|
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Skupinová prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Kombinovaná zkouška, |
Písemná zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Skupinová prezentace, |
Sebehodnocení, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Seminární práce, |
Portfolio, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Výuka podporovaná multimédii, |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Demonstrace dovedností, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s diskusí, |
Individuální konzultace, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Cvičení (praktické činnosti), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Cvičení (praktické činnosti), |
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
Skupinová výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška založená na výkladu, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|