|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / VTM
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
VTM
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Výtvarné techniky pro vzdělávání
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Výtvarné techniky a materiály pro vzdělávání
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je, aby student získal přehled o stávajících technikách a technicko-metodických přístupech k tvorbě, které lze uplatnit ve výchovném procesu. Zkušenost s těmito technikami student ověřuje v praktických úkolech. Nedílnou součástí plnění úkolů je sledování metodických aspektů uplatňování zmiňovaných technik pro vzdělávací praxi.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet a zkouška:
Příprava reprezentativního portfolia obsahující záznamy z experimentů. Zpracování seminární práce. Ústní zkouška.
|
Obsah
|
Techniky kresby a malby, grafické techniky, techniky digitálně vytvářeného obrazu, netradiční techniky a materiály. Kombinace technik. Moderní, postmoderní a v současné době užívané výtvarné techniky.
1. Úvod techniky od starověku po současnost - HandPainting, voda, štětec 2. Kresba stínem a linií - kresba světlem a drátem, tužkou 3. Kathe Kollwitz, německý expresionismus - uhel, portréty, kruhy 4. Rembrandt a stínování - krajina, pero a inkoust 5. Giotto, japonské dřevotisk, plochá barva - malba formy, tvaru, plochy, prostoru 6. Od Alexandera Caldera po Kandinského či Kupku - malba a abstrakce, barva 7. Od řecké figury po Brancussiho, Yves Tanguily - forma, pohyb vyjádřený v hlíně a kovu 8. Donald Judd, Ivan Kafka, Jason Rhoades - krychle z kartonu, papír, lepenka 9. Mendieta, Helen a Newton Harrison, Eva Hesse - přírodní materiály a instalační techniky, první eko-umělci 10. Environmentální umění a koncepty site-specific art 11. Joseph Beuys, Agnes Denis a Corn Fields of NYC - projekty, sociální praktiky 12. Picasso, Váchal a grafická díla - linoryty 13. Magritte a dětské vyjadřování - vystřihování z papíru
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
PhDr. Věra Uhl Skřivanová, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Magistr umění Barbara Lucilla Benish (100%),
Mgr. Monika Plíhalová (100%),
MgA. Mgr. Stanislav Poláček (100%),
Mgr. Naděžda Potůčková (100%),
PhDr. Věra Uhl Skřivanová, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Magistr umění Barbara Lucilla Benish (100%),
Mgr. Monika Plíhalová (100%),
MgA. Mgr. Stanislav Poláček (100%),
Mgr. Naděžda Potůčková (100%),
PhDr. Věra Uhl Skřivanová, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Roeselová, Věra. Linie, barva a tvar. Praha: Sarah, 2004.
-
Doporučená:
Cikánová, Karla. Objevujte s námi tvar. 1. vyd. Praha : Aventinum, 1995. ISBN 80-7151-732-1.
-
Doporučená:
Šamšula, Pavel. Obrazárna v hlavě : výtvarná čítanka pro 7 .ročník základní školy. 4. 1. vyd. Praha : Práce, 1999. ISBN 80-86287-01-7.
-
Doporučená:
Roeselová, Věra. Řady a projekty ve Vv. Roeselová: Techniky ve Vv. Praha: Sarah, 1997.
-
Doporučená:
Roeselová, Věra. Techniky ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 1996. ISBN 80-902267-1-X.
-
Doporučená:
Cikánová, Karla. Tužkou, štětcem nebo myší. 1. vyd. Praha : Aventinum, 1998. ISBN 80-7151-031-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
40
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Celkem
|
109
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat nejužívanější plošné výtvarné techniky; |
pojmenovat a objasnit specifika užití kresby, malby a grafiky; |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
uplatňovat nejužívanější výtvarné techniky kresby, malby a grafiky na základní úrovni; |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat nejznámější výtvarné styly minulosti a současnosti; |
objasnit problematiku užití různých výtvarných technik; |
nalézat společné a rozdílné charakteristiky různých výtvarných technik; |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
rozpoznat souvislost mezi výtvarným záměrem a zvolenou výtvarnou formou; |
využívat získané poznatky o výtvarných technikách ve vlastních výtvarných projevech; |
zvolit výtvarnou techniku či kombinaci technik ve vztahu k výtvarnému záměru pro dosažení co největšího výtvarného účinu; |
vyhledat odbornou literaturu a jiné zdroje informací o výtvarných technikách; |
uplatňovat v komunikaci o technické stránce výtvarných projevů osvojenou terminologii; |
odborně posoudit možnosti užití konkrétní výtvarné techniky v edukativním procesu; |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Portfolio, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Výuka podporovaná multimédii, |
Diskuse, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s demonstrací, |
Prezentace práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|