|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / UVK
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
UVK
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Umění v kontextu viz. kultury a edukace
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Umění v kontextu vizuální kultury a edukace
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
8 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Orientovat se v základní teoretické problematice umění a vizuální kultury. Získat poučený náhled na proměňující se vztahy mezi uměním a vizuální kulturou na jejich vzájemné ovlivňování. V této souvislosti vybavit studující souborem poznatků, které zakládají jejich profesní kompetence ve výtvarné edukaci.
|
Požadavky na studenta
|
Podmínky k udělení zápočtu:
Úspěšné absolvování testu zaměřeného na prokázání znalosti pojmů, teorií a faktů z oblasti umění, vizuální kultury a jejich vztahů.
Zkouška:
Znalost problematiky probírané na přednáškách v předloženém rozsahu a struktuře (viz Obsah).
|
Obsah
|
1.Proměny pojetí umění ve společnosti
2.Vizuální gramotnost jako základ oborového myšlení
3.Aktivní přístup k uměleckému dílu jako východisko vizuální gramotnosti
4.Hlavní aspekty vizuální gramotnosti a možnosti jejich kultivace
5.Vztah umělec - skutečnost - umělecké dílo - recipient (interpret)
6.Interpretace výtvarného díla jako strukturovaný proces - 1. fáze
7.Interpretace výtvarného díla jako strukturovaný proces - 2. fáze
8.Interpretace výtvarného díla jako strukturovaný proces - 3. fáze
9.Současné vizuální teorie - Kesner
10.Současné vizuální teorie - Eco
11.Práce s uměleckým dílem v hodinách výtvarné výchovy I.
12.Práce s uměleckým dílem v hodinách výtvarné výchovy II.
13.Návštěva výstavy a lektorského oddělení galerie
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
E-learning - Moodle. Bláha, Jaroslav. Umění v kontextu viz. kultury a edukace.
https://phix.zcu.cz/moodle/course/view.php?id=8196
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Prof. Dr. Johannes Kirschenmann-Tenter (100%),
-
Přednášející:
Doc. PhDr. Jaroslav Bláha, Ph.D. (100%),
Mgr. Jakub Havlíček (100%),
Prof. Dr. Johannes Kirschenmann-Tenter (30%),
Mgr. Monika Plíhalová (35%),
PaedDr. Rudolf Podlipský, Ph.D. (35%),
Doc. PaedDr. Jan Slavík, CSc. (30%),
-
Vede seminář:
Doc. PhDr. Jaroslav Bláha, Ph.D. (100%),
Mgr. Jakub Havlíček (100%),
Prof. Dr. Johannes Kirschenmann-Tenter (30%),
Mgr. Monika Plíhalová (35%),
PaedDr. Rudolf Podlipský, Ph.D. (35%),
Doc. PaedDr. Jan Slavík, CSc. (30%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Mitchell, W. J. T. Teorie obrazu : eseje o verbální a vizuální reprezentaci. 2016. ISBN 978-80-246-3202-5.
-
Základní:
Mirzoeff, Nicholas. Úvod do vizuální kultury. Praha, 2012.
-
Základní:
Bláha, Jaroslav. Výtvarné umění a hudba. I, Tvar, prostor a čas. 2012. ISBN 978-80-87258-69-9.
-
Základní:
Bláha, J. Výtvarné umění a hudba. I/2, Tvar, prostor a čas.. Praha: Togga, 2013. ISBN 978-80-7476-019-8.
-
Základní:
Berger, John; Blomberg, Sven; Fox, Chris; Dibb, Michael; Hollis, Richard. Způsoby vidění. 1. vydání. 2016. ISBN 978-80-87260-78-4.
-
Rozšiřující:
Smith, Edward. Artoday [i. e. Art today] = Současné světové umění. Praha : Slovart, 1996. ISBN 80-85871-97-1.
-
Rozšiřující:
Zálešák, Jan. Minulá budoucnost. Brno, 2013.
-
Rozšiřující:
Svoboda, Jiří A. Počátky umění. Praha, 2011.
-
Rozšiřující:
Manovich, L. Principy nových médií In Teorie vědy/Theory of Science. 2002.
-
Rozšiřující:
Hicks, Alistair. Průvodce světem současného umění. Zlín, 2017.
-
Rozšiřující:
Panofsky, Erwin. Příspěvek k historii pojmu starší teorie umění. Praha, 2014.
-
Rozšiřující:
Mitchell, William John Thomas. Teorie obrazu. Praha, 2016.
-
Rozšiřující:
Dempseyová, Amy; Matas, Jiří; Zvelebilová, Kateřina; Koláč, Miroslav. Umělecké styly, školy a hnutí. [Praha], 2002. ISBN 80-7209-402-5.
-
Rozšiřující:
Foster, Hal. Umění po roce 1900. Praha, 2015.
-
Doporučená:
Časopis Výtvarná výchova.
-
Doporučená:
Čapek, Jakub. Maurice Merleau-Ponty. 2012. ISBN 978-80-7007-379-7.
-
Doporučená:
Freeland, Cynthia A. Teorie umění. Praha, 2011.
-
Doporučená:
Jankovičová, Sabina; Karous, Pavel,; Kořínková, Jana,; Pospiszyl, Tomáš. Vetřelci a volavky = Aliens and herons : atlas výtvarného umění ve veřejném prostoru v Československu v období normalizace (1968-1989). 2015. ISBN 978-80-260-9094-6.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
15
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Celkem
|
81
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
objasnit základní pojmy a fakta z oblasti výtvarné kultury na úrovni gymnáziálního vzdělání; |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
uplatňovat poznatky (pojmy, fakta, myšlenky) o výtvarné umělecké kultuře v dialozích s odborníky i laiky. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
formulovat argumenty pro obhajobu významu umění a uměleckých aktivit v životě člověka/společnosti a ve všeobecném vzdělávání; |
charakterizovat základní teorie umění a vizuální kultury; |
charakterizovat tendence ve výtvarném umění v minulosti a v současnosti. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
uplatňovat v diskuzích o významu umění a uměleckých aktivit ve všeobecném vzdělávání odbornou a přesvědčivou argumentaci; |
rozpoznat na základě odborné sebereflexe situace vyžadující angažmá jiného odborníka; |
odkrývat výtvarně uměleckou podstatu vizuálního účinku vizuálních produktů předmětného světa jejich konzumenta; |
prokazovat značnou míru pochopení a porozumění v situacích vyžadujících zaujetí kulturně či oborově odlišného hlediska/stanoviska. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s diskusí, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
|
|
|
|