|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / UUTD
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
UUTD
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Užité umění, text. tvorba a design ve VV
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Užité umění, textilní tvorba a design ve výtvarné výchově
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
8 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem je rozvíjet studentovu kreativitu jako předobraz jeho budoucí pedagogické práce a osvojit si praktické výtvarné dovednosti především směrem k užitému umění, textilní tvorbě a designu. Rozvíjet vlastní umělecké aktivity a osvojit si základní oborové teoretické poznatky. Představit tendence současné užité tvorby. Myšlení a postupy, jež jsou vlastní designové tvorbě, by měly být pro posluchače inspirativním zdrojem. Vlastní práce by ale měla být založena na hře a experimentu s klasickými médii, technologiemi, popř. s digitálními médii a na inovativních způsobech tvůrčího myšlení. Studenti získají přehled o vývojových etapách dějin užitého umění a osvojí si základy didaktiky oboru.
|
Požadavky na studenta
|
Student pravidelně navštěvuje výuku a konzultuje postup práce s vyučujícím.
Úspěšná realizace semestrální práce, na úrovni kladené na studenta výtvarného oboru na FPe.
Originalita(především osobitě, ale i technicky a esteticky zvládnutá forma a obsah).
Obhajoba výsledného souboru před studijní skupinou.
|
Obsah
|
Výuka bude probíhat formou kolektivních diskusí a individuálních konzultací a závěrečným instalací produktů, jako výsledku semestrálního tvoření a uvažování nad řešením zadaných úkolů. Vedle řemeslné stránky a momentu překvapení bude kladen důraz na umístění práce v kontextu doby. Provedení v materiálu bude dále rozvedeno do kresebných kolekcí.
Výuka je v praktické i teoretické rovině určena posluchačům, u kterých se předpokládá, že neprošly odborným středoškolských, nebo vysokoškolským vzděláním uměleckoprůmyslového zaměření, ale kteří v tomto oboru naleznou inspiraci pro rozvíjení kreativního myšlení s pedagogickým přesahem.
1. Seznámení s obsahem předmětu, organizace semestru, stanovení termínů průběžných konzultací a požadavky k zápočtu
2. Vstupní přednáška - Úloha designu v současném umění
3. Individuální konzultace nad konceptem prvního projektu. Diskuze a ujasněním řešení
4. - 5. Realizace skicovního materiálu prvního projektu
6. - 8. Práce na realizaci prvního úkolu a průběžné konzultace nad návrhy projektů dva a tři
9. Konzultace finální podoby zamýšlených projektů a zahájení jejich realizace
10. - 11. Finalizace projektu dva a tři
12. Práce na portfoliu a prezentaci
13. - Odevzdání veškeré dokumentace a všech tří autorských projektů
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Prof. akad. sochař Kurt Gebauer, dr. h. c. (100%),
-
Přednášející:
Magistr umění Barbara Lucilla Benish (20%),
Prof. akad. sochař Kurt Gebauer, dr. h. c. (30%),
PhDr. Martina Komzáková, Ph.D. (20%),
MgA. Mgr. Stanislav Poláček (30%),
Mgr. Naděžda Potůčková (100%),
Martina Šurkalová (100%),
-
Vede seminář:
Magistr umění Barbara Lucilla Benish (20%),
Prof. akad. sochař Kurt Gebauer, dr. h. c. (30%),
PhDr. Martina Komzáková, Ph.D. (20%),
MgA. Mgr. Stanislav Poláček (30%),
Mgr. Naděžda Potůčková (100%),
Martina Šurkalová (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Kybalová, L. Cyklus Dějin odívání. Skripta VŠMU Bratislava, 1990..
-
Základní:
Kolesár, Zdeno. Kapitoly z dějin designu. Praha : Vysoká škola umělecko-průmyslová, 2004. ISBN 80-86863-03-4..
-
Základní:
Fukai, A. a kol. Móda. Dějiny odívání 18., 19. a 20. století. Nakladatelství Slovart, 2003..
-
Doporučená:
Malaniuk, Bohdan. Malaniuk, Bohdan. Desing v architektuře a stavebnictví : z dějin průmyslového designu. 1. vyd. Praha : ČVUT, 1991. ISBN 80-01-00548-8..
-
Doporučená:
Gombrich, E. H. Příběh umění. Praha : Mladá fronta, 2001. ISBN 80-7203-143-0.
-
Doporučená:
Malaniuk, B. Z dějin průmyslového designu 1. NTM Praha, 1996..
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
26
|
Kontaktní výuka
|
13
|
Celkem
|
39
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
stanovit základní milníky užitého umění ve světě i u nás; |
popsat a objasnit historický kontext vzniku designu jako samostatného oboru; |
charakterizovat inspirační zdroje a vlivy (osobnosti, školy, produkty) pro svoji tvorbu. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vytvořit skicu vlastního projektu; |
navrhnout a rozvinout výtvarné postupy v souladu se zadaným úkolem; |
využít výrazové možnosti nových médií; |
kriticky hodnotit vlastní výtvarnou práci. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
objasnit odbornou terminologii v oblasti užitého umění; |
objasnit základní pojmy a fakta z oblasti vizuálního umění 2. pol. 20. století s důrazem na design; |
vysvětlit některé nezbytné technologické postupy. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
vytvořit stylizovanou kresbu; |
experimentovat s možnostmi výtvarných technik; |
experimentovat s technologiemi, různými materiály a prostorem; |
komponovat oděvní celek na postavu, s proporčními i funkčními zákonitostmi; |
realizovat vlastní projekt; prezentovat vlastní práci ve výstavním prostoru. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Individuální prezentace, |
Výstupní projekt, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Kvalifikační práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
Přednáška s diskusí, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Skupinová výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Projektová výuka, |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|