|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / USP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
USP
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Umění a sebepoznávání
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
8 / -
|
1 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Výcvik a prohloubení základních reflektivních a sebereflektujících dovedností vztažených k uměleckým aktivitám, zejména ve vizuální oblasti. Rozvoj schopnosti identifikovat se s uměleckými zážitkovými obsahy a současně zaujímat estetickou distanci a reflektující poznávací distanci.
Rozvoj počátečních dovedností metodické profesní reflexe s ohledem na psychosociální kontexty vizuální kultury a umění.
|
Požadavky na studenta
|
Splnění všech zadaných úkolů, aktivní účast na seminářích, nejméně 75%. Složení zkoušky.
|
Obsah
|
1. Definice umění (pokusy o definici umění a proměny modernistického paradigmatu)
2. Umění a psychoanalýza (Freud, Jung, Lacan, Žižek)
2. Umění a psychoanalýza (surrealismus ad.)
3. Institucionální kritika, umění jako život (Duchamp, Broodthaers, konceptuální umění, Fluxus ad.)
4. Umění a kýč, ideologie a kritické myšlení (Cindy Sherman, Barbara Kruger, Roland Barthes ad.)
5. Smrt autora, deskilling a reskilling
6. Umění vs. arteterapie
6. Realizace vlastního tématu
7. Realizace vlastního tématu
8. Realizace vlastního tématu
9. Realizace vlastního tématu
10. Realizace vlastního tématu
11. Realizace vlastního tématu
12. Reflexe vlastní tvorby, umělec vs. teoretik
13. Reflexe vlastní tvorby, umělec vs. psychoanalytik
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Barthes, Roland. Mytologie. Praha : Dokořán, 2004. ISBN 80-86569-73-X.
-
Základní:
Jodorowsky, Alejandro. Psychomagie. Praha: Malyern, 2015.
-
Základní:
Bláha, Jaroslav. Výtvarné umění a hudba. I, Tvar, prostor a čas. 2012. ISBN 978-80-87258-69-9.
-
Základní:
Bláha, J. Výtvarné umění a hudba. I/2, Tvar, prostor a čas.. Praha: Togga, 2013. ISBN 978-80-7476-019-8.
-
Základní:
Šicková-Fabrici, Jaroslava. Základy arteterapie. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-616-0.
-
Doporučená:
Jung, Carl Gustav. Duše moderního člověka. Vyd. 2. Brno : Atlantis, 1994. ISBN 80-7108-213-9.
-
Doporučená:
http://www.artefiletika.cz/modules/articles/article.php?id=41. 2008.
-
Doporučená:
Žižek, Slavoj. Násilí. V Praze : Rybka, 2013. ISBN 978-80-87067-22-2.
-
Doporučená:
Bourriaud, Nicolas. Post produkce. Praha : Tranzit, 2004. ISBN 80-903452-0-4.
-
Doporučená:
Fonagy, Peter; Target, Mary. Psychoanalytické teorie : perspektivy z pohledu vývojové psychopatologie. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-993-3.
-
Doporučená:
Kulka, Tomáš. Umění a kýč. Praha : Torst, 2000. ISBN 80-7215-128-2.
-
Doporučená:
Foster, Hal. Umění po roce 1900 : modernismus, antimodernismus, postmodernismus. V Praze : Slovart, 2007. ISBN 978-80-7209-952-8.
-
Doporučená:
Slavík, Jan. Umění zážitku, zážitek umění. 1. díl : teorie a praxe artefiletiky. V Praze : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290-066-8.
-
Doporučená:
SLAVÍK, J., WAWROSZ, P. Umění zážitku, zážitek umění. 2. díl : teorie a praxe artefiletiky. Praha : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-130-3.
-
Doporučená:
Abts, Tomma. Vitamin P : new perspectives in painting. 1st pub. London : Phaidon, 2002. ISBN 0-7148-4446-2.
-
Doporučená:
Vitamin 3-D : new perspectives in sculpture and installation. 2009. ISBN 978-0-7148-6857-8.
-
Doporučená:
Berger, John; Blomberg, Sven; Fox, Chris; Dibb, Michael; Hollis, Richard. Způsoby vidění. 1. vydání. 2016. ISBN 978-80-87260-78-4.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Projekt individuální [40]
|
30
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
50
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
interpretovat, zdůvodňovat a aplikovat teorii expresivního zážitku a jeho reflexe; |
interpretovat, zdůvodňovat a aplikovat teorii artefiletiky; |
interpretovat, zdůvodňovat a aplikovat teorii hermeneutické interpretace výtvarného díla; |
rozpoznávat a interpretovat dějiny umění. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
používat různé výtvarné techniky a postupy pro realizaci výtvarného díla; |
verbalizovat a písemně formulovat závěry reflexe a sebereflexe ve vztahu k tvůrčímu procesu a jeho interpretaci; |
spolupracovat při kooperativní práci ve skupině. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
interpretovat, zdůvodňovat a aplikovat prohloubenou teorii z kulturně estetické oblasti (hlavně dějin umění, estetiky, filozofie a psychologie); |
interpretovat, zdůvodňovat a aplikovat prohloubenou teorii percepční a produktivní hermeneutické interpretace výtvarného díla; |
interpretovat, zdůvodňovat a aplikovat prohloubenou teorii 4 úrovní expresivního zážitku a jeho mentalizace; |
interpretovat, zdůvodňovat a aplikovat prohloubenou teorii sociokognitivní výzvy a vztahu mezi konceptem a prekoncepty. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
identifikovat, analyzovat a hodnotit v realizovaných interpretacích klíčové momenty, které určují průběh tvůrčího procesu a výsledného díla a následně je abstrahovat do obecnějších kategorií a teoretických pojmů; |
identifikovat, analyzovat a hodnotit subjektivní přístup v interpretačním procesu; |
interpretovat a parafrázovat výtvarné dílo výtvarným (expresivním) a verbálním jazykem; |
nalézat a realizovat alterace pro recepční a produktivní interpretaci výtvarného díla; |
prokázat schopnost expresivní skupinové práce a kooperace; |
vést konstruktivní dialog o intepretaci výtvarného díla a expresivního zážitku; |
verbalizovat a písemně formulovat závěry reflexe a sebereflexe výtvarného zážitku ve vztahu k aktivnímu poznání. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Portfolio, |
Individuální prezentace, |
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
Praktická zkouška, |
Sebehodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Seminární práce, |
Portfolio, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Přednáška s diskusí, |
Řešení problémů, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
|
|
|
|