|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / TEXV
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
TEXV
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Textilní tvorba pro vzdělávání
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
13
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
37 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem je zvýšit zájem o textilní tvorbu současnosti a otevřít možnosti a způsoby využití disciplíny pro transformaci do pedagogické praxe v oboru výtvarná výchova.
V rámci plnění předmětu se studenti seznamují se základními textilními technikami a využívají principů tradičního ručního řemesla v autorské textilní tvorbě. Osvojují si techniky zpracování textilu, které lze dále rozvíjet a transformovat do výtvarných úkolů. Různé techniky pak uplatňují ve volné i užité textilní tvorbě. Součástí předmětu je průběžná reflexe úkolů ve vztahu k umění a vzdělávání.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na hodině. Průběžné plnění dílčích textilních úkolů. Návrh textilního díla (objektu) s využitím ručních textilních technik schválen při konzultaci. Realizace textilního návrhu a jeho reflexe, transfer do výtvarné výchovy.
|
Obsah
|
Seznámení se současnou textilní užitou i volnou tvorbou, se základními textilními technikami technikami a jejich následná aplikace v rámci tvorby autorské např. realizaci textilního obrazu, textilního předělu, oděvního doplňku. Reflexe vlastní tvorby a její didaktická transformace v rámci školního úkolu.
1. Historický přehled využívaných textilních technik a jejich obrazové ukázky. Dekorace, gobelíny, tapiserie, koberce, krajky, výšivky
2. Současná textilní tvorba a její představitelé
3.- 4. Základy textilního tisku. Tvorba tiskařské formy a šablonového tisku a jeho aplikace na látku. Seznámení s raportem na látce
5.- 6. Techniky tkaní na destičce a rámu; Plátnová vazba, keprová vazba, atlasová vazba. Tkaní na rámu příprava
7.- 8. Základní techniky košíkářství. Využití přírodních materiálů vrba, sláma, kukuřičné šustí, cizokrajné materiály a jejich zpracování
9.- 10. Zpracování vlny plstění. Suché, pomocí plstící jehly a mokré
11. - 12. Ruční výšivka. Osvojení základních stehů. Malba jehlou
13. Základy batikování. Batika vyvazovaná, šitá, vosková. Malba na textil hedvábí
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Baugh, Gail. Encyklopedie textilních materiálů : [příručka módního návrháře]. 1. české vyd. [Praha] : Slovart, 2012. ISBN 978-80-7391-616-9.
-
Základní:
Cikánová, Karla. Objevujte s námi textil. V Praze : Aventinum, 1996. ISBN 80-85277-85-9.
-
Doporučená:
HARDY, Alain- René. Art deco textiles. The French Designers.. London - Thames & Hudson, 2006. ISBN 978-0-500-28599-2.
-
Doporučená:
Kyselová, Lucie. Dekorování textilu. Vyd. 1. Brno : CP Books, 2005. ISBN 80-251-0646-2.
-
Doporučená:
Ganderton, Lucinda. Encyklopedie ručních prací : nová příručka plná podrobných návodů a nápadů pro tvořivé. Čestlice : Rebo Productions, 1999. ISBN 80-7234-044-1.
-
Doporučená:
Kybal, Antonín. O textilním výtvarném projevu. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1973.
-
Doporučená:
SIMON, Joan. FAXON, Susan C. Sheila Hicks: 50 Years (Addison Gallery of American Art). Yale University Press, 2010. ISBN 978-0-300-12164-3.
-
Doporučená:
Wolfová, Eva; Arsenjevová, Zuzana. Tkaní. Vyd. 1. Brno : CP Books, 2005. ISBN 80-251-0301-3.
-
Doporučená:
Staňková, Jitka; Baran, Ludvík. Tradiční textilní techniky. 1. vyd. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2035-7.
-
Doporučená:
MILLEROVÁ, Judith. Užité umění. Styl a design od klasiky po současnost.. Nakladatelství Slovart, s.r.o., 2008. ISBN 978-80-7391-158-4.
-
Doporučená:
BRITTAINOVÁ, J. Velká obrazová encyklopedie ručních prací. Praha: Cesty, 1997. ISBN 80-7181-086-X.
-
Doporučená:
CAMPBELL, Jennifer. BAKEWELL, Ann- Marie. Vyšívání 260 stehů. Computer Press, a. s., 2007. ISBN 978-80-251-1579-8.
-
Doporučená:
HARRIS, J. 5000 years of textiles. The British museum press, 2010. ISBN 978-0-7141-5089-5.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
13
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
13
|
Celkem
|
26
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vyjmenovat a popsat různé druhy řemesel, historii a současnost designu;
|
vyjmenovat některé konkrétní tvůrce v oblasti historie i současného designu;
|
popsat možnosti transformace oblasti prostorové tvorby do pedagogické tvorby. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
projevit určitý stupeň manuální zručnosti;
|
posoudit význam materiálu textilu jako důležitou a inspirativní součást života člověka.
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat umělecké a tvůrčí koncepty a postupy v oblasti textilního designu historie i současnosti; |
objasnit základní technologické postupy v oblasti textilní tvorby; |
určit vlastnosti různých textilních materiálů a vymezit principy jejich užití. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
pracovat podle technologického postupu s respektem k řemeslnému základu textilní tvorby;
|
využívat možnosti textilní tvorby v jejím tradičním i současném pojetí pro pedagogickou tvorbu;
|
užívat základní techniky tkaní, šití, vyšívání či plstění; |
transformovat inspiraci textilním řemeslem do pedagogické tvorby. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Portfolio, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Portfolio, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Výstupní projekt, |
Individuální prezentace, |
Skupinová prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Portfolio, |
Výstupní projekt, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Skupinová konzultace, |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Skupinová konzultace, |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Cvičení (praktické činnosti), |
|
|
|
|