|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / SVD
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
SVD
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Srovnávací výtvarná didaktika
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
8 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Umožnit ukotvení budoucí diplomové práce v mezinárodním kontextu oboru. Představit metodologické nástroje soudobé srovnávací výtvarné pedagogiky ve smyslu vědní disciplíny, která umožňuje etablované zacházení s informacemi internacionálního charakteru. Představit rámec a přístupy soudobé srovnávací výtvarné pedagogiky: srovnávací pedagogiku a přístupy společenských věd; přístup empirický, interkulturní, interdisciplinární; srovnávací pedagogiku a výzkum kvantitativní, kvalitativní. Dále pak vymezit předpoklady srovnání: ekvivalentní jevy, volbu společných kritérií či kategorií a metod srovnání, znalost mezinárodních standardů, zohlednění specifických rysů vzdělávacích systémů, kontextu interpretace výzkumných nálezů, oborové tradice a myšlení. Věnovat zvláštní pozornost současným evropským cílům vzdělávání ve smyslu vizuální gramotnosti a srovnání českého oborového vzdělávání se zahraničím. Diskutovat přínos využití postupů srovnávací výtvarné pedagogiky v rámci kvalifikační práce.
|
Požadavky na studenta
|
Student/ka na základě využití kvalitativní analýzy obsahu porovná vzdělávací obsahy oboru výtvarná výchova vybraných kurikulárních dokumentů různých zemí. Aktivně se účastní výuky a srovnává různé prezentované přístupy školní praxe evropských zemí, ty také reflektuje a analyzuje z hlediska vzdělávacích obsahů a cílů. V rámci seminární práce prokáže orientaci v problematice srovnávací výtvarné pedagogiky. Reflektuje současný stav výtvarné výchovy v ČR optikou mezinárodního srovnání, reflektuje modelové výukové jednotky a vyvodí vhodná řešení ve vztahu k vlastní vyučovací praxi.
|
Obsah
|
1. Srovnávací pedagogika, rámec a stav srovnávací výtvarné pedagogiky.
2. Přístup komparatistický a interkulturní, specifika etnopedagogiky.
3. Mezinárodní spolupráce a mezinárodní projekty v oblasti uměleckého vzdělávání.
4. Postupy a stupně srovnání podle Hilkera (1962) v kritickém pojetí Adick (2008).
5. Ekvivalenty srovnání, volba kategorií a instrumentů, analýza a porovnání vzdělávacích obsahů a cílů. Možnosti srovnávání obsahů a cílů v kontextu vzdělávání dané země. Reflexe přístupů a pojetí výtvarné výchovy učitele.
6. Aktuální témata a otázky mezinárodních srovnání v oborovém i nadoborovém smyslu.
7. Výchozí báze mezinárodní spolupráce, kontext jako zázemí interpretace, charakteristika kurikula vybrané země, deskripce, analýza a komparace.
8. Výzkum ve srovnávací výtvarné didaktice, zlepšování výukové praxe, evaluace, autoevaluace.
9. Předpoklady srovnání uměleckých vzdělávacích obsahů.
10. České kurikulum uměleckého vzdělávání v porovnání se zahraničím.
11. Praxe a teorie výtvarné výchovy v ČR a ve světě.
12. Vzdělávací cíle EU, klíčové kompetence a oborové cíle.
13. ENViL a návrh referenčního rámce vizuální gramotnosti, mezinárodní INSEA.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
E-learning - Moodle. Uhl Skřivanová, Věra. KVK/SVD Srovnávací výtvarná didaktika.
https://phix.zcu.cz/moodle/enrol/index.php?id=4633
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Dvořák, D., Holec, J. a M. Dvořáková. Kurikulum školního vzdělávání: Zahraniční reformy v 21. století. UK v Praze. 2019.
-
Základní:
Maňák, Josef; Janík, Tomáš,; Švec, Vlastimil. Kurikulum v současné škole. 1. vyd. Brno : Paido, 2008. ISBN 978-80-7315-175-1.
-
Základní:
Uhl Skřivanová, Věra. Pojetí vzdělávacích cílů v ČR a Německu aneb umělecko-pedagogická interpretace kurikulárních dokumentů českých a bavorských gymnázií. Brno: Paido, 2011.
-
Základní:
Slavík, Jan; Hajerová Műllerová, Lenka,; Soukupová, Pavla. Reflexe a hodnocení kvality výuky. 2020. ISBN 978-80-261-0920-4.
-
Základní:
Průcha, Jan. Srovnávací pedagogika. Mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Praha: Portál, 2012.
-
Základní:
Walterová, Eliška. Srovnávací pedagogika: Vývoj a proměny v globálním kontextu. UK v Praze, 2006.
-
Rozšiřující:
Wagner, Ernst, Schönau, Diederik (eds.). Common European Framework of Reference for Visual Literacy - Prototype. Münster - New York: Waxmann, 2016.
-
Rozšiřující:
Common European Framework of Reference for Visual Literacy - Prototype.
-
Rozšiřující:
Fulková, Marie. Diskurs umění a vzdělávání. _H+H, 2008.
-
Rozšiřující:
Uhl Skřivanová, Věra. Obrazová kompetence-klíčová kompetence všeobecného vzdělávání. Srovnávací pedagogika umění jako výchozí báze vzdělávání v evropském kontextu. In Uhl Skřivanová, V. a kol. (eds.) Pedagogika umění-umění pedagogiky aneb přínos oboru výtvarná výchova ke všeobecnému vzdělávání. Ústí nad Labem: UJEP, 2014.
-
Rozšiřující:
Adick, Christel. Vergleichende Erziehungswissenschaf. Eine Einführung. Kohlhammer, Stuttgart, 2008.
-
Rozšiřující:
Bering, Kunibert, Hölscher, Stefan, Niehoff, Rolf, Pauls Karina. Visual Learning. Positionen im internationalen Vergleich. Oberhausen: Athena, 2013.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
užívat odbornou terminologii oboru výtvarná výchova; |
objasnit didaktické kategorie výtvarného oboru; |
aktivně používat alespoň jeden cizí jazyk; |
objasnit pojmy vzdělávací obsah a očekávané výstupy z RVP. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
aktivně používat alespoň jeden cizí jazyk; |
na základě příkladů školní praxe charakterizovat shody a odlišnosti pojetí výuky. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat pojetí výtvarné výchovy v různých evropských zemích a začlenit poznatky do kontextu srovnávací výtvarné didaktiky; |
popsat kurikulární dokumenty vybraných zemí a porovnat jejich jednotlivé kategorie; |
vysvětlit mezinárodní kontext, ve kterém jsou interpretovány sledované jevy; |
využít ke srovnání postupy kvalitativní analýzy obsahu. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
popsat, srovnávat a interpretovat vzdělávací obsah i cíle v rámci kurikulárních dokumentů odlišných zemí; |
obohacovat otevřeně své pojetí kurikula a výuky na základě kritického čtení zahraničních kurikulárních dokumentů; |
porovnat na základě metodologie srovnávací pedagogiky realizovanou výuku výtvarné výchovy různých zemí a interpretovat ji v mezinárodním kontextu. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
Prezentace práce studentů, |
Obsahová (komparativní) analýza kurikulárních dokumentů. |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
Samostudium, |
|
|
|
|