|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / NASŠ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
NASŠ
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Náslechová praxe SŠ - navazující
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
20
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
14 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Hospitovat v 5 - 10 vyučovacích jednotkách výtvarné výchovy na SŠ. Sledovat strukturu vyučovací jednotky a provést rozbor uplatněných činností.
|
Požadavky na studenta
|
Písemně zpracovat záznamy z náslechů ve vyučovacích jednotkách výtvarné výchovy dle předepsané osnovy a vypracovat podrobnější didaktické analýzy dvou vyučovacích jednotek.
Didaktickou analýzu doplnit pojmově obrazovou mapou - vizualizovat práci s obsahy v hospitované výuce s využitím metodiky 3A. Zúčastnit se semináře a reflektovat pozorovanou výuku ve skupině.
|
Obsah
|
1. Didaktická struktura vyučovací jednotky výtvarné výchovy v návaznosti na model hloubkové struktury výuky v metodice 3A.
2. Rámcový vzdělávací program RVP ZV a RVP G a konkretizace jeho očekávaných výstupů pro obor výtvarná výchova.
3. Didaktická transformace obsahu a realizace kurikula.
4. Parametry současné výtvarné výchovy a kritéria kvalitní výtvarné úlohy.
5. Předem či následně strukturované záznamy z pozorování výuky (pozorovací archy, reflektivní bilance) - možnosti uplatnění některých metod pedagogického výzkumu pro porozumění jevům ve výuce a jejímu zlepšování.
6. Didaktická analýza hospitované vyučovací jednotky.
7. Reflexe vazeb mezi cíli, kurikulem a vzdělávacím obsahem v oblasti umění a kultury.
8. Pojmově obrazové mapy jako nástroj pro vizualizaci struktury vyučovací jednotky (při konceptové analýze, s oporou v metodice 3A).
9. Určení a reflexe druhů činností, organizačních forem a metod ve výtvarné výchově.
10. Reflexe pedagogické komunikace a interakce učitel - žák v pozorované výuce.
11. Otázky komunikace a hodnocení ve výtvarné výchově, reflektivní dialog.
12. Reflexe učitelova pojetí výuky.
13. Reflexe profesních kompetencí učitele výtvarné výchovy (rámec profesních kvalit učitele, referenční rámec vizuální gramotnosti, standardy ve vzdělávání).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
E-learning - Moodle. Plíhalová, Monika. KVK/NASŠ Náslechová praxe SŠ.
https://phix.zcu.cz/moodle/course/view.php?id=4634
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Slavík, Jan. Hodnocení v současné škole : východiska a nové metody pro praxi. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9.
-
Základní:
BRÜCKNEROVÁ, Karla. Jak zkoumat výtvarnou výchovu. In Škola doktorských studií Katedra výtvarné kultury, Pedagogická fakulta, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně. Katedra výtvarné kultury, Pedagogická fakulta, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 2018.
-
Základní:
Stuchlíková, Iva; Janík, Tomáš,; Beneš, Zdeněk,; Bílek, Martin,; Brücknerová, Karla,; Černochová, Miroslava,; Čížková, Věra,; Čtrnáctová, Hana,; Dvořák, Leoš; Dytrtová, Kateřina,; Gracová, Blažena,; Hník, Ondřej,; Kekule, Martina; Kostková, Klára; Kubiatko, Milan,; Nedělka, Michal,; Novotná, Jarmila,; Papáček, Miroslav,; Petr, Jan,; Píšová, Michaela,; Řezníčková, Dana,; Slavík, Jan,; Staněk, Antonín,; Šmejkalová, Martina,; Tichá, Marie; Valenta, Josef,; Vaníček, Jiří,; Vondrová, Naďa. Oborové didaktiky: vývoj, stav, perspektivy. 2015. ISBN 978-80-210-7769-0.
-
Základní:
SLAVÍK, J., HAJEROVÁ MŰLLEROVÁ, L., SOUKUPOVÁ, P. et al. Reflexe a hodnocení kvality výuky I. Plzeň: ZČU, 2020. ISBN 978-80-261-0920-4.
-
Základní:
Brücknerová, Karla. Skici ze současné estetické výchovy. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5616-9.
-
Rozšiřující:
Kirchner, Constanze; Kirschenmann, Johannes. Kunst unterrichten. Didaktische Grundlagen und schülerorientierte Vermittlung. Seelze: Klett - Kallmeyer, 2015.
-
Doporučená:
POSPÍŠIL, A. ŘEPA, K. a P. ŠOBÁŇOVÁ, P. (eds.). Kvalita ve výtvarné výchově. Olomouc: Česká sekce INSEA, 2019. ISBN 978-80-904268-7-0.
-
Doporučená:
Hazuková, Helena. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově. [Díl] II.. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1995.
-
Doporučená:
Rámec profesních kvalit učitele: hodnoticí a sebehodnotící arch
(TOMKOVÁ, Anna)
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
10
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
50
|
Celkem
|
60
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat základní strukturu a didaktické kategorie výuky výtvarné výchovy; |
popsat provázanost jednotlivých etap historie výtvarné výchovy s ohledem na chronologii a kontext. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
pozorovat výuku a pořídit záznam dle zadaných požadavků. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
určit smysl a cíl sledované výukové situace a její možný dopad na žáka s oporou o materiály RVP ZV a RVP G; |
vztáhnout vzdělávací obsah sledované výuky k širšímu umělecko-kulturnímu kontextu; |
popsat vztahy obsahů zrealizovaného úkolu ke vhodným průřezovým tématům. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
formulovat jasně a srozumitelně v hospitačním záznamu zadání úkolu, naznačit frázování hodiny a možnosti korekce žákovské tvorby, podrobněji představit závěr výuky, reflexi a hodnocení výtvarných aktivit; |
identifikovat ve sledované jednotce výtvarné výchovy její základní strukturní prvky (námět, výtvarnou techniku, výtvarný problém, apod.) a důležité obsahy - učivo; |
reflektovat profesní kompetence učitele potřebné k úspěšné realizaci výuky v souladu se současnými parametry výtvarné výchovy; |
vizualizovat proces didaktické transformace učiva ve výtvarné výchově pomocí pojmově obrazové mapy. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Sebehodnocení, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Formativní hodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Formativní hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Studijní praxe, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostatná práce studentů, |
E-learning, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
Studijní praxe, |
Samostatná práce studentů, |
Řešení problémů, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
Řešení problémů, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|