|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / MVV
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
MVV
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Malba ve výtvarné výchově
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
29 / -
|
1 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem je zprostředkovat studentům možnosti současné malby jako prostředku vyjádření především v oblasti malby volné. Malba je chápána jako klasické médium, prostředek aktuálních a hlavně vlastních sdělení.
|
Požadavky na studenta
|
Úspěšná realizace semestrální práce, na úrovni kladené na studenta výtvarného učitelského oboru (především osobitě, ale i technicky a esteticky). Obhajoba výsledného souboru před studijní skupinou.
Student pravidelně navštěvuje kurz a konzultuje postup práce s vyučujícím.
|
Obsah
|
Obsah předmětu směřuje k porozumění malbě v kontextech vybraných otázek vizuální kultury, vybraných epoch či konkrétních artefaktů výtvarného umění.
Samostatné řešení zadaných úkolů v průběhu semestru s cílem nalézt originální řešení a představit malbu jako vyjadřovací prostředek, orientovat se na kompozici, barvu, tvar.
Seminář posluchačům dává možnost sestavit vlastní racionální metodiku výuky malby, alternativní k dosud uplatňovaným klasickým metodám.
Studenti zpracovávají individuální projekty v malbě po stránce technologické i tematické. V tvůrčím procesu přistupují k technologickým experimentům.
Student uplatňuje dříve nabyté zkušenosti v oboru studijní i volné malby, v souladu s obsahem dokáže uplatnit složitější kompoziční a originální řemeslné postupy, dovede vytvořit kompaktní soubor, ucelený v technice i výtvarném výrazu a adekvátně ho prezentovat. Jako zdroj inspirace užívá různorodé techniky a obsahy malby v moderním a postmoderním umění. Student teoreticky nahlíží a reflektuje postup práce, námětové variace a posuny s oporou v kunsthistorických kontextech.
1. Seznámení s obsahem předmětu, organizace semestru, stanovení termínů průběžných konzultací a požadavky k zápočtu
2. Vstupní přednáška - Úloha malby v současném výtvarném umění
3. Individuální konzultace nad konceptem prvního malířského projektu. Diskuze a ujasněním řešení
4. - 5. Realizace skicovního materiálu prvního projektu
6. - 8. Práce na realizaci prvního úkolu a průběžné konzultace nad návrhy projektů dva a tři
9. Konzultace finální podoby zamýšlených projektů a zahájení jejich realizace
10. - 11. Finalizace projektu dva a tři
12. Práce na portfoliu a prezentaci
13. Odevzdání veškeré dokumentace a všech tří autorských projektů
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Velíšek, Martin. Dějiny citronu, aneb, Receptura na zátiší. 2017. ISBN 978-80-7290-873-8.
-
Základní:
Petříček, M. a Velíšek, M. Pohledy (které tvoří obrazy). Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-7290-584-3.
-
Základní:
Teissig, Karel; Brabcová, Jana. Technika kresby. Praha : Artia, 1986.
-
Rozšiřující:
Hanuš, Karel. O barvě : Optická stránka barevnosti ve výtvarnictví. 3. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1980.
-
Rozšiřující:
LAUBE, Otto, HANOVSKÝ, B. Technologie pro malíře III.. Praha: SNP, 1986.
-
Doporučená:
PETERSEN, A. R. a kol. Contemporary painting in context. Museum Tusculanum Press,, 2010. ISBN 9788763525978.
-
Doporučená:
CÉZANNE, P. Číst přírodu. Praha, Arbor vitae, 2000.
-
Doporučená:
PAULSON, R. Figure and abstraction in contemporary painting. Rutgers University Press, 1990. ISBN 978-08-1351-604-2.
-
Doporučená:
Lamač, Miroslav. Myšlenky moderních malířů. Praha, 1968.
-
Doporučená:
Hodge, Susie. Stručný příběh umění : kapesní průvodce klíčovými směry, díly, tématy a technikami. První vydání. 2018. ISBN 978-80-271-0685-1.
-
Doporučená:
KUPKA F. Tvoření v umění výtvarném. Lynton: Umění 19.
-
Doporučená:
Abts, Tomma. Vitamin P : new perspectives in painting. 1st pub. London : Phaidon, 2002. ISBN 0-7148-4446-2.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Projekt individuální [40]
|
20
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
39
|
Celkem
|
59
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat principy výstavby obrazové struktury; |
vysvětlit zákony barevné harmonie a principy malířského projevu; |
popsat a objasnit historický kontext malby s reflexí k vlastnímu výtvarnému názoru; |
charakterizovat inspirační zdroje a vlivy pro svoji tvorbu. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vytvořit skicu a projekt vlastního úkolu; |
navrhnout a rozvinout výtvarné postupy v souladu se zadaným úkolem; |
využít výrazové možnosti malby; |
vhodně užít technologické aspekty k danému úkolu. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
posoudit možnosti barevné výstavby obrazu; |
vysvětlit rozdíl mezi studijním a expresivním charakterem malby; |
zhodnotit úlohu malby v historickém kontextu; |
popsat zákonitosti a výrazové možnosti malby; |
objasnit odbornou terminologii v oblasti malby; |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
experimentovat s možnostmi techniky malby; |
kriticky hodnotit vlastní výtvarnou práci; |
zvolit vhodnou malířskou techniku ke konkrétnímu výtvarnému úkolu, popř. ověřovat vhodnost přístupu v cyklech; |
experimentovat s možnostmi malby, různými materiály a podložkami; |
zachytit niterný stav portrétovaného malířskými prostředky; |
realizovat vlastní malířský cyklus; |
prezentovat vlastní práce ve výstavním prostoru; |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Skupinová prezentace, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Portfolio, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Sebehodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Sebehodnocení, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Skupinová konzultace, |
Samostudium, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Prezentace práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Diskuse, |
Samostudium, |
|
|
|
|