|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / MPRV
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
MPRV
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Média pro vzdělávání
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
42 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Uvést studenta do problematiky mediální výchovy a pedagogiky. Cílem je naučit studenta porozumění podstatě a významu masových médií, rozvinout jeho mediální gramotnost a aplikovat mediální problematiku do školní praxe oboru. Předmět se bude zabývat postupy interpretace a analýzy mediálních obsahů a strategií, formami manipulace a rétoriky vizuálních, audiovizuálních a interaktivních médií, včetně tištěných médií a fotografie, televizního zpravodajství a reklamy, filmu, interaktivních médií a počítačových her, internetu a rizik sociálních sítí.
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky pro udělení zápočtu:
- přednesení referátu zabývajícího se analýzou vybraných mediálních obsahů
- tvorba návrhu mediálního projektu na téma dohodnuté s vyučujícím (včetně absolvování 2 povinných konzultací během tvorby),
- test, který bude prověřovat základní znalosti o médiích, mediální výchově a pedagogice.
|
Obsah
|
1. Problematika médií - mediální výchova a pedagogika, mediální gramotnost ve škole
2. Vývoj a historie mediální výchovy a pedagogiky
3. Český systém mediální výchovy a pedagogiky, vývoj a současnost - otázky aplikace mediální výchovy a mediální pedagogiky do školní praxe oboru
4. Masová komunikace, účinky masových médií, publikum a kontrola mediálních institucí. Mediální obsahy, formy a žánry v médiích
5. Analýza mediálních sdělení, význam sémiotické pedagogiky a sémiotické analýzy mediálních sdělení pro vzdělávací praxi, otázky analýzy a využití primárních zdrojů informací a sekundární interpretace historické informace
6. Mediální strategie, manipulace a rétorika současné žurnalistiky, specifika tištěných médií - tisku, časopisů a billboardů
7. - 9. Vizuální gramotnost, vizuální a audiovizuální rétorika medií, manipulace ve fotografii, televizním zpravodajství a reklamě
10. Význam audiovizuální a filmové výchovy, filmové žánry a psychologie narativu, střihové skladby a záběrování ve filmu
11. Interaktivní média a počítačové hry, klasifikace, jejich vliv na školní mládež
12. Svět jako globální vesnice, role internetu, rizika sociálních sítí a mediované komunikace
13. Přístupy k realizaci mediální výchovy v oboru - mediální výchova jako integrované téma, mediální výchova jako samostatný předmět, role produktivních činností v mediální pedagogice
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
E-learning - Moodle. Mašek, Jan. KVK/MPRV Média pro vzdělávání
https://phix.zcu.cz/moodle/course/view.php?id=7557
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Mašek, J. Audiovizuální gramotnost významné aspekty využití audiovize v edukaci In. Čuřín, M., Víška,V., Podoláková, I. Gramotnost ve škole.. Hradec Králové : PdF UHK, 2013.
-
Základní:
Mašek, Jan. Audiovizuální komunikace výukových médií. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2002. ISBN 80-7082-905-2.
-
Základní:
LABISCHOVÁ, D. Didaktika mediální výchovy. Ostrava : Ostravská univerzita v Ostravě, 2013.
-
Základní:
Mašek, J. Mediální didaktika: významná subdisciplína české mediální pedagogiky? In MAŠEK, J.; SLOBODA, Z.; ZIKMUNDOVÁ, V. (Eds.) Mediální pedagogika v teorii a praxi.. Plzeň: Vydavatelství ZČU, 2010.
-
Základní:
Mašek, Jan. Mediální pedagogika, vzdělání a společnost. Technologické otázky vzdělávání ISBN 80-85853-28-0. 1997.
-
Základní:
Verner, P. Mediální výchova. Průřezové téma. Úvaly: ALBRA, 2007.
-
Základní:
Mašek, Jan; Michalík, Petr; Vrbík, Václav. Otevřené technologie ve výuce. Plzeň : Západočeská univerzita, 2004. ISBN 80-7043-254-3.
-
Základní:
Šmahel, David. Psychologie a internet : děti dospělými, dospělí dětmi. Praha : Triton, 2003. ISBN 80-7254-360-1.
-
Základní:
Mašek, J. Role média v edukačním prostředí a vybrané otázky mediální pedagogiky. In Sborník z konference ČAPV Současné metodologické přístupy a strategie pedagogického výzkumu, 5.-7. 9. 2006 (CD-ROM) Plzeň. 1. vyd., (abstrakt s. 55). Plzeň : ČAPV, FPE ZČU, 2006.
-
Základní:
Mašek, J. Současné otázky a problémy mediální pedagogiky. In: Viera Kurincová, Peter Seidler, Juraj Komora (eds.) Strategický význam inovácií v edukačnej teórii a praxi.. Nitra: UKF v Nitre, 2011.
-
Základní:
Mašek, Jan; Zikmundová, Vladimíra. Využití audiovizuálního sdělení v mediální výchově. Vyd. 1. Plzeň : Západočeská univerzita, 2012. ISBN 978-80-261-0090-4.
-
Doporučená:
Noska, Martin. Kyberprostor - dimenze svobody či manipulace?. Teorie a dějiny vědy a techniky : sborník příspěvk. 2005.
-
Doporučená:
Volek, Jaromír; Binková, Pavlína. Média a realita 04 : sborník prací Katedry mediálních studií a žurnalistiky FSS MU Brno. Vyd. 1. Brno : Masarykova univerzita, 2003. ISBN 80-210-3308-8.
-
Doporučená:
Hrdinová, Kateřina. Mediální komunikace, multimédia a jejich pozice v Čechách na přelomu století. Plzeň : Západočeská univerzita. Fakulta humanitních studií, 2002.
-
Doporučená:
Blinka, Lukáš. Online závislosti : jednání jako droga? : online hry, sex a sociální sítě : diagnostika závislosti na internetu : prevence a léčba. Vydání 1. 2015. ISBN 978-80-210-7975-5.
-
Doporučená:
CHANDLER, D. Semiotics for Beginners. 2011.
-
Doporučená:
Niklesová, Eva. Teorie a východiska současné mediální výchovy. V Českých Budějovicích : Jihočeská univerzita, 2007. ISBN 978-80-7040-995-4.
-
Doporučená:
Šmíd, Milan. Úvod a texty ke studiu masových médií : Skripta pro posl. fak. sociálních věd. Praha - Karolinum, 1992.
-
Doporučená:
McQuail, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-338-3.
-
Doporučená:
Mičienka, Marek; Jirák, Jan. Základy mediální výchovy. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-315-4.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
20
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Celkem
|
56
|
|
Předpoklady
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
používat osobní počítač a pracovat se soubory dat. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
analyzovat a hodnotit obsahy mediálních sdělení; |
objasnit mediální rétoriku, komunikační strategie a manipulaci masových médií. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
navrhovat vzdělávací projekty podporujících mediální gramotnost;
|
analyzovat a diskutovat výrazové možnosti a významy mediálních sdělení; |
posuzovat vhodnost a přiměřenost mediálních sdělení věku dítěte a školnímu využití. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|