|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / MHZ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
MHZ
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Modelování jako haptická zkušenost
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
26 / -
|
0 / -
|
1 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je přivést studenty k aktivní práci s fyzickým prostorem, seznámení s vyjadřovacími a výrazovými prostředky modelování a tvarování. Kultivace vlastního výtvarného jazyka s důrazem na vnímání fyzického prostoru.
Úkolem je také rozvíjení schopnosti nejen celkového pojetí prostorových vztahů, ale i vnímání adekvátního užití konkrétního materiálu.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na seminářích, plnit průběžné úkoly zadané vyučujícím. Vypracovat semestrální úkol na základě zadaného tématu, dokumentace výtvarné práce v seminářích. Semestrální práci prezentovat v písemné i ústní formě.
|
Obsah
|
Modelování - vizuální a haptický přístup ke světu. Celistvé vnímání modelovaného a pozorovaného objektu v aspektu jeho fyzična. Modelování jako prostor pro pozorování reálného světa a pro imaginaci Studijní modelování prostřednictvím etud, které slouží pro uchopení hmoty, vystižení siluety a proporcí, vyjádření objemů, směrů ploch a hran objektu.
1. Modelování zacílené na haptickou stránku v souvislosti s výstavbou tvaru a uvolnění imaginace
2. Modelování zaměřené na prostorovou představivost, procvičování vidění siluety, proporcí, abstraktní objekt
3.-7. Modelování hlavy a ukázání analogie principů v předešlých etudách
8.- 12. Seznámení s principy výstavby reliéfu
13. Zhodnocení a diskuse
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Zhoř, Igor. Hledání tvaru : Čtení o moderním sochařství s historickým prologem. Praha : Mladá fronta, 1967.
-
Základní:
Volavková-Skořepová, Z. Myšlenky moderních sochařů.. Praha : Obelisk,, 1971.
-
Základní:
Sochy v ulicích = Sculptures in the streets: Brno Art Open. Brno: Dům umění města Brna, 2008.
-
Základní:
Roeselová, Věra. Techniky ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 1996. ISBN 80-902267-1-X.
-
Základní:
Buček, R. Technologie keramické výroby. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4757-5.
-
Rozšiřující:
ŠTECH, Václav Vilém. Rozprava o reliéfu. NČSVU - Nakladatelství československých výtvarných umělců, 1958. ISBN 3010914.
-
Doporučená:
Zhoř, Igor. Klíče k sochám : Čtení o sochách a sochařích : Pro čtenáře od 12 let. 1. vyd. Praha : Albatros, 1989.
-
Doporučená:
Kurt Gebauer, Nadia Rovderová. Kurt Gebauer Kurtura. 2019. ISBN 978-80-7437-225-4.
-
Doporučená:
Preclík, Vladimír. Paměť sochařského portrétu. Praha: Academie. ISBN 80-200-1184-6.
-
Doporučená:
Lynton, Herbert. Umění 19. a 20. století. Praha : Artia, 1981.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
objasnit základní fakta z historie a současnosti sochařské tvorby. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
popisovat vnímaný fyzický prostor, vjemy a prožitky uplatňovat ve vlastní výtvarné tvorbě; |
porovnávat a posuzovat různé materiálové přístupy; |
uplatnit znalosti historie a současnosti prostorové tvorby v transformaci do pedagogické praxe. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
objasnit možnosti transformace oblasti prostorové tvorby do pedagogické tvorby; |
vysvětlit technické zákonitosti budování tvaru; |
rozlišit formy prostorového utváření a jejich principy (volná socha, reliéf); |
objasnit pojmy a fakta z oblasti prostorové tvorby historie i současnosti. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
využít vlastnosti materiálu k rozvíjení vlastních výtvarných záměrů; |
uplatnit zákonitosti výtvarných technik při modelování sochařského tvaru; |
navrhnout a realizovat prostorový objekt; |
uplatnit výtvarné výrazové prostředky modelování a tvarování. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Schopnost pojmovou stránku znalostí uchopovat výtvarným jazykem.
|
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Portfolio, |
Výstupní projekt, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Schopnost pojmovou stránku znalostí uchopovat výtvarným jazykem. |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Skupinová konzultace, |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
|
|
|
|