|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / KMS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
KMS
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Keramika pro mateřské školy
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
14 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je vybavit studenty specifickými znalostmi o problematice keramické tvorby v rámci rozšiřování kompetencí učitele mateřské školy. Praktická cvičení podpořená teoretickým poznáním umožní širší a hlubší rozvoj specializovaných výtvarných dispozic studentů při produkci a recepci prostorového vyjádření, výtvarných objektů, případně skulptur nebo plastik. Metodickým principem je využít zkušenosti z vlastní tvorby k hlubšímu porozumění umění. Nedílnou součástí předmětu je sledování didaktických aspektů keramické tvorby a hodnocení jejího potenciálu ve vztahu k využití v praxi v rámci řízených výtvarných činností v mateřské škole.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet:
úspěšně realizovat výtvarné úkoly;
odevzdat portfolio ve formě fotodokumentace semestrálních prací.
|
Obsah
|
1. Úvod do keramické tvorby
2. Základní technické postupy v keramice
3. Vlastnosti a specifika materiálu keramické hlíny
4. Zásady a pravidla při práci s keramickou hlínou
5. Pozice užité i volné keramické tvorby v umění minulosti a současnosti
6. Náměty pro keramickou tvorbu v předškolním vzdělávání
7. Keramické realizace na cestě k prostorovému vizuálnímu vyjádření v prostředí mateřských škol
8. Potenciál keramické tvorby pro rozvoj výtvarných dispozic dítěte v mateřské škole
9. Limita a rizika práce s keramickou hlínou v prostředí MŠ
10. Experimenty s tradičními i novými materiály
11. Kresebný návrh jako východisko keramické realizace
12. Proces keramické realizace
13. Reflexe výtvarných úkolů zaměřených na keramickou tvorbu ve vztahu k výtvarným činnostem v mateřské škole
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Hazuková, Helena; Šamšula, Pavel. Didaktika výtvarné výchovy : Skripta pro posl. pedag. fak.. Praha : Karolinum, 1991. ISBN 80-7066-368-5.
-
Základní:
Mattison, Steve. Jak se dělá keramika : podrobný průvodce nástroji, materiály a technikami pro hrnčíře a keramiky. [Praha] : Slovart, 2004. ISBN 80-7209-599-4.
-
Základní:
Slavíková, Vladimíra; Hazuková, Helena; Slavík, Jan. Výtvarné čarování : (artefiletika pro předškoláky a mladší školáky). V Praze : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2003. ISBN 80-7290-016-1.
-
Doporučená:
Vetter, Ingrid. Keramik in Deutschland 1955-1990: Die Sammlung Hinder/Reimers. Eine Auswahl. Stuttgart: Alnoldsche, 1997. ISBN 978-39-2536-977-3.
-
Doporučená:
Branfman, Steven. Mastering Raku. 2012.
-
Doporučená:
Batala, Otto. Svět z hlíny : vyprávění o minulosti a současnosti keramiky. Praha, 1973.
-
Doporučená:
Rada, P. Techniky keramiky, Aventinum. 1996.
-
Doporučená:
Hanykýř, Vladimír; Kutzendörfer, Jaroslav. Technologie keramiky. [Praha] : Vega, 2000. ISBN 80-900860-6-3.
-
Doporučená:
Peterson S. The Craft and Art of Clay. Konemann, Koln (N).
-
Doporučená:
Olsen, Frederick L. The Kiln Book. 2012.
-
Doporučená:
Chavarria, Joaquim. Velká kniha keramiky : průvodce historií, materiály, vybavením a technikami ručního vytváření, vytáčení, výroby forem, vypalování výrobků v pecích a glazování hrnčířských výrobků a jiných keramických. Praha : Knihcentrum, 1996. ISBN 80-86054-24-1.
-
Doporučená:
Hazuková, Helena. Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2011. ISBN 978-80-87553-30-5.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
objasnit některé soudobé umělecké koncepty. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
navrhnout řešení výtvarného úkolu v prostoru i v ploše; |
využívat různé výtvarné techniky a postupy; |
zohledňovat vlastnosti různého materiálu při tvorbě; |
pracovat podle technologického postupu. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat vztah detailu k celku u keramického tvaru; |
charakterizovat současné umělecké a designové trendy; |
popsat a objasnit speciální způsoby dekorování keramiky; |
charakterizovat různé keramické hlíny, glazury a barvítka. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
hmotným či konceptuálním způsobem zviditelnit vnitřní výtvarnou představu; |
uplatňovat zásady práce s keramickou hlínou; |
využívat specifické technologické postupy při výstavbě keramického tvaru; |
experimentovat s keramickými technikami. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Praktická zkouška, |
Seminární práce, |
Portfolio, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Skupinová konzultace, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Cvičení (praktické činnosti), |
|
|
|
|