|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / KKIZŠ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
KKIZŠ
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Kreativita, koncept a improviz. ve výuce
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Kreativita, koncept a improvizace ve výuce na ZŠ
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
3 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je vybavit studenta základními znalostmi a dovednostmi, které jsou potřebné ke zhodnocení přínosu kreativních, inovativních a autentických řešení výtvarných úkolů, a to nejen v rámci vlastní tvorby, ale také ve vztahu k budoucí praxi učitele výtvarné výchovy na základní škole. V rámci plnění předmětu student v tvůrčím procesu uplatňuje, kombinuje a rozvíjí výrazové prostředky výtvarného umění, nachází originální a inovativní řešení výtvarných úkolů v prostoru a ploše. Do své tvorby vnáší prvky hry, experimentu a náhody, jimiž obohacuje své autorské koncepty a kultivuje vlastní výtvarný jazyk. Součástí předmětu je průběžná reflexe tvůrčího procesu vzhledem k osobní dimenzi řešení výtvarných úkolů i k širšímu kulturnímu kontextu a jeho teoretickému zázemí.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast, plnit průběžné úkoly zadané vyučujícím. Vypracovat semestrální úkol na základě zadaného tématu, dokumentace výtvarné práce v seminářích. Semestrální práci prezentovat v písemné i ústní formě.
|
Obsah
|
Výuka je koncipovaná jako pravidelná s postupně navazujícími úkoly zasazenými do teoretického kontextu.
1. Proměny tradičních technik ve výtvarném umění, jejich příčiny a následky
2. Explorace a inovace výtvarných technik v umění 20. a 21. století v českém i zahraničním prostředí
3. Teoretické přístupy k problematice tvořivosti a jejich proměny
4. Kreativita a její projevy ve výtvarném umění a ve výtvarné výchově; Metody rozvoje tvořivosti nejen ve výtvarné výchově
5. Otázky originality, autorství a autenticity uměleckého i pedagogického díla; Jedinečná výtvarná výpověď jako předpoklad i cíl výtvarné výchovy
6. Principy náhody uplatněné v umělecké tvorbě
7. Experiment, hra a náhoda a jejich role v tvůrčím procesu
8. Improvizace ve výuce práce s náhodou a její význam ve výtvarné výchově
9. Cesta ke konceptu a rozvíjení autorských záměrů
10. Kreativní užití multimédií se soustředěním se na koncept a s důrazem na konceptuální tvorbu
11. Způsoby realizace výtvarných úkolů; Zkoumání vlastních možností a mantinelů výtvarného jazyka na pozadí průřezu a kombinace výtvarných disciplín
12. Reflexe realizovaných výtvarných úkolů v kontextu umění a vzdělávání
13. Prezentace řešení výtvarných úkolů; Instalace výtvarné práce ve vztahu ke zvoleným konceptům
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Prof. akad. sochař Kurt Gebauer, dr. h. c. (100%),
-
Přednášející:
Magistr umění Barbara Lucilla Benish (30%),
Prof. akad. sochař Kurt Gebauer, dr. h. c. (60%),
Mgr. Monika Plíhalová (10%),
MgA. Mgr. Stanislav Poláček (100%),
MgA. et MgA. Aleš Zapletal, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Magistr umění Barbara Lucilla Benish (30%),
Prof. akad. sochař Kurt Gebauer, dr. h. c. (60%),
Mgr. Monika Plíhalová (10%),
MgA. Mgr. Stanislav Poláček (100%),
MgA. et MgA. Aleš Zapletal, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Pospiszyl, Tomas. Asociativní dějepis umění. 2014. ISBN 978-80-87259-28-3.
-
Základní:
Beranová, Pavla. Ateliér veškerého sochařství: ateliér Kurta Gebauera na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze = The studio of universal sculpture : the studio of Kurt Gebauer attheAcademyofArts, Architecture& Design, Prague.. V Praze: Vysoká škola uměleckoprůmyslová, 2010. ISBN 978-80-86863-30-6.
-
Základní:
Šamšula, Pavel a Adamec, Jaromír. Průvodce výtvarným uměním I. Praha, 2000.
-
Základní:
Adamec, Jaromír a Šamšula, Pavel. Průvodce výtvarným uměním II. Praha, 2000.
-
Základní:
Bláha, Jaroslav a Šamšula, Pavel. Průvodce výtvarným uměním III. Praha, 2000.
-
Základní:
Roeselová, Věra. Techniky ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 1996. ISBN 80-902267-1-X.
-
Základní:
Podlipský, Rudolf; Vančát, Jaroslav,; Uhl Skřivanová, Věra,; Zikmundová, Vladimíra. Tvořivost ve výtvarné výchově : a její účinky na všeobecné vzdělávání. První vydání. 2017. ISBN 978-80-261-0728-6.
-
Základní:
Bláha, Jaroslav. Výtvarné umění a hudba. I, Tvar, prostor a čas. 2012. ISBN 978-80-87258-69-9.
-
Základní:
Bláha, J. Výtvarné umění a hudba. I/2, Tvar, prostor a čas.. Praha: Togga, 2013. ISBN 978-80-7476-019-8.
-
Rozšiřující:
Uhl Skřivanová, Věra. Pedagogika umění - umění pedagogiky, aneb, Přínos oboru výtvarná výchova ke všeobecnému vzdělávání. Vydání první. 2014. ISBN 978-80-7414-663-3.
-
Doporučená:
Benish, Barbara. FurorMelancholicus: aninstallationofdrawings on wood and glass. Nu?rnberg, Germany: Du?rerHaus, 1992.
-
Doporučená:
Roeselová, Věra. Linie, barva a tvar ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 2004. ISBN 80-902267-5-2.
-
Doporučená:
Feynman, Richard Phillips. O smyslu bytí. Vyd. 1. Praha : Aurora, 2000. ISBN 80-7299-026-8.
-
Doporučená:
Vitamin D: New Perspectives In Drawing. London: Phaidon, 2016. ISBN 9780714857138.
-
Doporučená:
Vitamin 3-D: newperspectives in sculpture and installation. London: Phaidon, 2009. ISBN 978-0-71484-974-4.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
pojmenovat konkrétní principy technik a médií v souvislosti s vlastní ideou; |
objasnit základní fakta z historie avantgardního a moderního umění; |
vyjmenovat některé osobnosti současného výtvarného umění a objasnit jejich koncepty; |
popsat možnosti transformace oblasti prostorové tvorby do pedagogické tvorby. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
nalézat vlastní, svébytnou formu výtvarného vyjádření; |
kultivovat znalosti z oblasti současného umění s ohledem na historii a genezi výtvarného umění; |
konceptualizovat vlastní přístup a uchopit výtvarným jazykem v rámci specifického tématu; |
využívat multimateriální případně multimediální přístup ve vlastním autorském utváření. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat inovace výtvarných technik v umění 20. a 21. století v českém i zahraničním prostředí; |
objasnit některé teoretické přístupy k problematice tvořivosti v kontextu výtvarného umění a výtvarné výchovy; |
vyjmenovat některé autory současné plošné, prostorové či konceptuální tvorby; |
diskutovat o otázkách autorství, originality a autenticity uměleckého díla. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
flexibilně reagovat na "výtvarnou situaci" při procesu tvorby; |
uplatňovat principy náhody, hry a experimentu ve výtvarné tvorbě; |
kreativně pracovat s multimédii se soustředěním na koncept a s důrazem na konceptuální tvorbu; |
reflektovat vlastní výtvarnou práci v kontextu vzdělávání; |
prezentovat vlastní výtvarnou práci v souladu se zvolenými koncepty. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Portfolio, |
Výstupní projekt, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Portfolio, |
Výstupní projekt, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Skupinová konzultace, |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Cvičení (praktické činnosti), |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Skupinová konzultace, |
Individuální konzultace, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Cvičení (praktické činnosti), |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
|
|
|
|