|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / IVV
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
IVV
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Inkluze ve výtvarné výchově
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
19 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je poskytnout studentům kritický rámec pro chápání významu jinakosti žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivní škole prostřednictvím osvojení vybraných kreativních výtvarných technik.Cílem předmětu je také seznámit studenty se základními pojmy a mezioborovými souvislostmi vztahujícími se k problematice sociokulturní ex/inkluze ve školních i mimoškolních aktivitách u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Předmět klade důraz na interdisciplinaritu, opírá se o sociokulturní, filozofické, psychologické i uměnovědné poznatky a zasazuje je do kontextu pedagogického.
|
Požadavky na studenta
|
Splnění všech zadaných úkolů, aktivní účast na seminářích nejméně 75%. Složení zkoušky.
|
Obsah
|
1. Terminologické vymezení pojetí postižení
2. Co je normální, co je abnormální v kultuře? Jak lze definovat sociokulturní normy? Může být jinakost pozitivní hodnotou v kolektivu třídy a školy?
3. Teorie normality a diverzity
4. Inkluzivní vizuální kultura
5. Potenciál kooperativního, reflektivního, tvořivého a zážitkového pojetí vzdělávání pro všechny žáky bez rozdílu ve společném edukativním prostředí v kontextu výtvarné výchovy
6. Kreativita žáků jako prostor pro jinakost a diverzitu ve třídě a škole
7. Role autenticity a originality v sociální interakci mezi spolužáky
8. Talentovaný žák s postižením v inkluzivní škole
9. Vliv umění osob s postižením (disability art, art brut, outsider art) na současné paradigma postižení
10. Výtvarné kreativní techniky ve vzdělávání
11. Zážitkové kreativní techniky čerpající z uměleckých forem
12. Vybrané arteterapeutické techniky
13. Základní kompetence pedagoga v inkluzivním procesu
seminář: výtvarné aktivity zaměřené na inkluzivní vzdělávání a jejich reflektování. Reflexe ve všech jejích podobách těží z přednáškové znalostní průpravy.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
PhDr. Věra Uhl Skřivanová, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
PhDr. Martina Komzáková, Ph.D. (100%),
Mgr. Monika Plíhalová (100%),
Martina Šurkalová (100%),
PhDr. Věra Uhl Skřivanová, Ph.D. (100%),
Mgr. Eva Vránová (100%),
-
Vede seminář:
PhDr. Martina Komzáková, Ph.D. (100%),
Mgr. Monika Plíhalová (100%),
Martina Šurkalová (100%),
PhDr. Věra Uhl Skřivanová, Ph.D. (100%),
Mgr. Eva Vránová (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
SOCHOR, P. Člověk s postižení a výtvarná tvorba. Od zobrazování k autorství.. Brno: MU, 2015. ISBN 978-80-210-7925-0.
-
Základní:
Kantor, Jiří; Drlíčková, Svatava,; Friedlová, Martina; Weber, Jana; Koucun, Jan,; Komzáková, Martina,; Kružíková, Lenka. Muzikoterapie a arteterapie pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. 2015. ISBN 978-80-7510-096-2.
-
Základní:
Pančocha, Karel. Postižení jako axiologická kategorie sociální participace. 1. vydání. 2013. ISBN 978-80-210-6344-0.
-
Doporučená:
RUBIN, J. A. (ed.). Approaches to Art Therapy (Theory and Technique). New York, Bruner/Mazel, 1987.
-
Doporučená:
Parkinson, B., Fischer, A.H., Manstead, A. S.R. Emotions in social relations. New York: Psychology Press, 2005.
-
Doporučená:
Valenta, Milan; Humpolíček, Pavel. Hra v terapii. Vydání první. 2017. ISBN 978-80-262-1190-7.
-
Doporučená:
Case, C., Dalley, T. The Handbook of Art Therapy. New York, 2006.
-
Doporučená:
Komzáková, Martina; Slavík, Jan. Umění ve službě výchově, prevenci, expresivní terapii : výzkumný záměr Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání. Praha : Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2009. ISBN 978-80-7290-415-0.
-
Doporučená:
SLAVÍK, J., WAWROSZ, P. Umění zážitku, zážitek umění. 2. díl : teorie a praxe artefiletiky. Praha : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-130-3.
-
Doporučená:
Slavík,J. Umění zážitku, zážitek umění.1. díl : teorie a praxe artefiletiky. V Praze : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290-066-8.
-
Doporučená:
ŠICKOVÁ-FABRICI, J. Základy arteterapie.. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-010-0.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Distanční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Celkem
|
20
|
Kombinovaná forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Celkem
|
30
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Celkem
|
39
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
interpretovat, zdůvodňovat a aplikovat teorii základních faktů, pojmů a vzájemných vztahů z oblasti konstruktivistické pedagogiky, artefiletiky, psychologie a arteterapie pro realizaci zážitkových výtvarných aktivit, jejich reflexi a interpretaci;
|
interpretovat, zdůvodňovat a aplikovat teorii základních psychosociálních jevů, které ovlivňují průběh a kvalitu interaktivní práce s výtvarným zážitkem ve výchovně vzdělávacím procesu s důrazem na seberozvoj jedince a podporu psychosociální koheze skupiny.
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
identifikovat, analyzovat a interpretovat klíčové prvky demonstrované reálné zkušenosti výtvarného zážitku ve vztahu k teoretickým znalostem;
|
realizovat námět zadaný lektorem výtvarné skici různými výtvarnými technikami a postupy;
|
analyzovat a interpretovat v reflektivním dialogu vztahy mezi námětem výtvarného díla, jeho formou, vzniklým obsahem, emočním doprovodem tvůrčího procesu a osobní zkušeností autora;
|
analyzovat, interpretovat a hodnotit vztah jedinec/skupina a skupinové vztahy v realitě výtvarného zážitku a jeho reflexe;
|
analyzovat a interpretovat význam osobního zážitku z tvůrčího procesu a jeho interpretace v kontextu běžné reality života;
|
zaujímat psychickou distanci od výtvarného zážitku k revizi okamžitého poznání po "akci" prostřednictvím písemné reflexe a časového odstupu;
|
analyzovat a hodnotit prostřednictvím závěrečné seminární práce vliv intenzivní kontinuální práce s výtvarným zážitkem a jeho reflexí na psychosociální rozvoj jedince.
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
interpretovat, zdůvodňovat a aplikovat prohlubující znalosti teorie z oblasti inkluzivního vzdělávání ve výtvarné výchově ve vztahu k realizaci výtvarného zážitku ve skupině s formulovaným edukačním cílem;
|
interpretovat, zdůvodňovat a aplikovat teorii základních informací z oblasti oborové ontodidaktiky a psychodidaktiky , které jsou klíčové pro práci se skupinou v kontextu výtvarného zážitku a jeho reflexe ve vztahu ke sledovanému výchovně vzdělávacímu cíli; |
interpretovat, zdůvodňovat a aplikovat prohloubenou teorii inkluzivního vzdělávání k navrhování a realizaci práce s výtvarným výrazem. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
identifikovat, analyzovat, interpretovat a abstrahovat klíčové okamžiky v realizovaných konkrétních výtvarných technikách do obecnějších kategorií a přiřadit jim teoretické pojmy, se kterými byli seznámeni v teorii;
|
navrhovat, realizovat a evaluovat inkluzivní přístup k pojetí práce s výtvarným výrazem;
|
navrhovat a realizovat základní strukturu edukační mikrokazuistiky ve vztahu k sledovanému cíli, námětu, zvolené výtvarné techniky výtvarnou techniku a formy hodnocení;
|
zdůvodnit a diskutovat o svém pojetí akce s ohledem na zpětnou vazbu formou reflektivního dialogu od lektora a kolegů studentů;
|
identifikovat, analyzovat a hodnotit silné a slabé stránky svého návrhu mikrokazuistiky v kontextu inkluzivního vzdělávání;
|
analyzovat a hodnotit formou písemné reflexe silné a slabé stránky navrhované akce a formulovat nové postupy, které by vedly k efektivnějšímu naplnění jejích výchovně vzdělávacích a inkluzivních cílů;
|
analyzovat a hodnotit zkušenost z aktivní účasti na semináři pro vlastní budoucí pedagogickou praxi v závěrečné písemné seminární práci. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Test, |
Portfolio, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Skupinová prezentace, |
Sebehodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Skupinová prezentace, |
Portfolio, |
Sebehodnocení, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Písemná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Sebehodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Diskuse, |
Prezentace práce studentů, |
Samostudium, |
Řešení problémů, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Cvičení (praktické činnosti), |
Skupinová výuka, |
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
Diskuse, |
Prezentace práce studentů, |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Skupinová konzultace, |
Kooperativní výuka, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Kooperativní výuka, |
Řešení problémů, |
|
|
|
|