|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / HUPR4
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
HUPR4
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Historie umění v pedag. reflexi 4
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Historie umění v pedagogické reflexi 4
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
38 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Kurz navazuje na předchozí znalosti získané v předmětech Historie umění v pedagogické reflexi 1, 2 a 3, především na osvojení uměnovědné teorie a přístupu k analýze uměleckých děl a taktéž na znalost vývoje umění v předchozích historických obdobích. Kurz si klade za cíl zprostředkovat studentovi přehled vývoje moderního a postmoderního umění od poloviny 20. století až do současnosti, a to jednak formou přednášek a obrazových prezentací, ale i aktivní účasti studentů, kteří si na jeho počátku zvolí téma, které na základě studia odborné literatury a vlastní analýzy zpracují do hloubky a formou referátu prezentují v hodině. Studenti získají přehled o proměnách pojetí a funkce umění ve společnosti, osvojí si praktické dovednosti analýzy uměleckých děl, hlavní znaky a přední představitele probíraného období.
|
Požadavky na studenta
|
Předmětu je zakončen zkouškou. Zkoumána bude nejen znalost dějin umění ale zároveň i příslušné teorie.
|
Obsah
|
Koncepce kursu vychází z představy rovnoměrné důležitosti vývoje umění ve druhé polovině 20. století a vývoje myšlení v rovině uvažování nad uměleckým dílem stejně jako vývoje myšlení filosofického. Nepůjde tedy o historický lineární přehled nejvýraznějších autorů a fenoménů světového umění, ale spíše půjde o hledání genealogie moderního a současného umění na pozadí společenských změn a proměn teoretických debat a pojímání světa.
Seznam témat a literatury
1. Situace po válce - narušení modernistické linie a snaha o její restaurování po válce (Benátské bienále, vznik Documenta v Kasselu) - bipolární rozdělení světa na východ a západ - rozkol dvou celosvětových dispozitivů - poválečné umělecké směry: tašismus, informel, abstraktní expresionismus, COBRA, The Independent Group - teorie: Theodor Adorno, Max Horkheimer - Dialektika osvícenství jako diaognóza poválečné situace ve světě - četba: Clement Greenberg - Modernistická malba jako formalistická teorie amerického umění 50. let
2. Situace v 60. letech - nejdůležitější směry: pop art, nový realismus, fluxus - sociální kritika - četba: Roland Barthes - Mytologie - teorie: Peter Bürger - Teorie avantgardy
3. Konceptuální umění - směry: konceptualismus, minimalismus, land art, body art, arte povera, happening - četba: Michael Fried - Umění a objektovost - teorie: Benjamin H.D. Buchloh - administrativní estetika
4. Postkonceptualismus - americké umění v 60. a 70. letech - politika identit: feministické umění, Laura Mulvey, Judith Butler - poststrukturalismus: Michael Foucault, Gilles Deleuze, Edward Said
5. Postmodernismus - rozkol postmoderny v Evropě a v USA - nový expresionismus, Pictures Generation, apropriace - americká teorie: Douglas Crimp - Fotografie jako postmoderní aktivita - evropské teorie: Lorand Hegyi - Eklektismus
6. Umění od pádu Zdi ke Dvojčatům - nová kolonizace východního umění - instalace, návraty konceptualismu a malby - teorie a četba: Boris Buden - Konec postkomunismu jako diagnóza východního světa po pádu Zdi
7. Dokumentární obrat - prosazení postkoloniálního diskursu na poli umění - participativní umění - nové paradigma umělecké produkce ve smyslu rozšíření pole strategií - teorie: Jacques Ranciére a režimy umění - četba: Lev Manovich - Jazyk nových médií
7. Archivní a historiografický obrat - Documenta 11: prosazení postkoloniálního diskursu v současném umění - Documenta 12: Is Modernity Our Antiquity? - teorie a četba: Michel Foucault - Diskurs
8. Umění ve východní Evropě 9. Umění 2. poloviny 20. století v Čechách
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. PhDr. Jaroslav Bláha, Ph.D. ,
-
Přednášející:
Doc. PhDr. Jaroslav Bláha, Ph.D. (100%),
MgA. Veronika Čechová (100%),
PaedDr. Rudolf Podlipský, Ph.D. (30%),
Mgr. Lenka Stolárová (70%),
Mgr. Jitka Šosová, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Doc. PhDr. Jaroslav Bláha, Ph.D. (100%),
MgA. Veronika Čechová (100%),
PaedDr. Rudolf Podlipský, Ph.D. (30%),
Mgr. Lenka Stolárová (70%),
Mgr. Jitka Šosová, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Morganová, Pavlína. Akční umění. Olomouc : Votobia, 1999. ISBN 80-7198-351-9.
-
Základní:
Hoffman, Katherine. Explorations: The Visual Art since 1945.
-
Základní:
Chalupecký, Jindřich. Nové umění v Čechách. Jinočany : H&H, 1994. ISBN 80-85787-81-4.
-
Základní:
Zhoř, Igor. Proměny soudobého výtvarného umění. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1992. ISBN 80-04-25555-8.
-
Základní:
Gablik, Suzi. Selhala moderna?. 1. vyd. Olomouc : Votobia, 1995. ISBN 80-85885-20-4.
-
Základní:
Dempsey, Amy. Umělecké styly, školy a hnutí : encyklopedický průvodce moderním uměním. [Praha] : Slovart, 2002. ISBN 80-7209-402-5.
-
Základní:
Kesner, Ladislav. Vizuální teorie : Současné anglo-americké myšlení o výtvarných dílech. 1. vyd. tohoto souboru. Jinočany : H & H, 1997. ISBN 80-86022-17-X.
-
Základní:
Bláha, Jaroslav. Výtvarné umění a hudba. I, Tvar, prostor a čas. 2012. ISBN 978-80-87258-69-9.
-
Doporučená:
Harrison, Charles. Art in Theory 1900-2000.
-
Doporučená:
Ševčík, Jiří; Dušková, Dagmar; Morganová, Pavlína. České umění 1938-1989 : programy, kritické texty, dokumenty. Praha : Academia, 2001. ISBN 80-200-0930-2.
-
Doporučená:
Higgins, Hannah. Fluxus Experience.
-
Doporučená:
Pospíšil, A., Řepa, K. Krajina očima malíře. Webová edukativní aplikace v rámci projektu Science Zoom [Online].
-
Doporučená:
Gilles A. Tiberghien. Land art. Paris, 1993. ISBN 2-908393-18-2.
-
Doporučená:
Cibulka, Vojtěch; Morávková, Naděžda. Moderní výtvarné umění ve veřejném prostoru města Plzně a jeho využití ve školní výuce. Memo ISSN 1804-753X Roč. 4, č. 1 (2014), s. 39-103. 2014.
-
Doporučená:
monografie jednotlivých umělců.
-
Doporučená:
Kesner, Ladislav, ml. Muzeum umění v digitálni době. NG Praha, Argo, Praha, 2000.
-
Doporučená:
Lyotard, J.-F. O postmodernismu. Praha, 1993.
-
Doporučená:
uměnovědné časopisy.
-
Doporučená:
Bláha, J. Výtvarné umění a hudba. I/2, Tvar, prostor a čas.. Praha: Togga, 2013. ISBN 978-80-7476-019-8.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Celkem
|
40
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Celkem
|
39
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
charakterizovat na základní úrovni historické umělecké směry a styly; |
popsat základní metody dějin umění; |
pojmenovat a popsat základní disciplíny výtvarného umění; |
popsat historické souvislosti vývoje výtvarného umění až do pol. 20. století. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
aplikovat odbornou terminologii při rozboru uměleckého díla. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
porozumět typologii a periodizaci vývoje výtvarného umění od 60. let po současnost; |
vyjmenovat nejdůležitější představitele výtvarného umění od 60. let po současnost; |
charakterizovat tvorbu hlavních představitelů světového poválečného umění; |
popsat vývoj českého poválečného umění; |
popsat vývoj uměleckého projevu v závislosti na historickém kontextu; |
popsat aktuální tendence v současném světovém i českém umění; |
charakterizovat základní informační platformy současného umění - galerie, muzea, odborný tisk a instituce. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
časově zařadit umělecký projev na základě formální analýzy; |
využívat informace získané prostřednictvím hlavních platforem současného českého umění -galerie, muzea, odborný tisk a instituce. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Samostudium, |
Výuka podporovaná multimédii, |
|
|
|
|