|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / HUPR1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
HUPR1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Historie umění v pedagogické reflexi 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
56 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Kurz Historie umění v pedagogické reflexi I. staví na interdisciplinárním přístupu. Základem kurzu je tematický okruh uměleckohistorický zasazený do kulturněhistorického rámce, jehož cílem je podat přehled vývoje výtvarného umění v širším kontextu, a to především kulturních dějin Evropy se zvláštním akcentem na poměry v českých zemích a ve střední Evropě. Tento uměleckohistorický základ je propojen s tematickým okruhem historickým, který seznamuje posluchače s dějinami, opět s akcentem na středoevropský prostor. Studenti získávají základní přehled uměleckohistorický a taktéž z části i historický a teologický. Studium v obou tematických okruzích je konstruováno tak, aby se jejich studijní zaměření navzájem co nejvíce doplňovalo a prolínalo: záměrem je podat co nejcelistvější obraz geneze výtvarného umění v kontextu kulturní historie evropské společnosti. Mimořádný akcent je kladen na osvojení si bezpečné znalosti základních pojmů i odborné terminologie, vývojových směrů výtvarného umění, analytických metod zkoumání uměleckého díla a výtvarných technik s důrazem na předpokládanou didaktickou i pedagogickou reflexi získaných znalostí ve pedagogické praxi. Součástí výuky jsou odborné exkurze do muzeí, galerií i uměleckých sbírek a návštěva architektonických památek.
|
Požadavky na studenta
|
Docházka, aktivní účast, seminární práce, ústní zkouška.
|
Obsah
|
1. Umění, umělci a jejich publikum. Úvod do problematiky a seznámení s oborem. Základní periodizace, techniky a odborné názvosloví
2.Pravěké umění a jeho reflexe. Prehistorické a primitivní národy
3.Starověký blízký východ, Egypt a Kréta
4.Řecký zázrak. Geometrické období, umění městských států, klasické Řecko, pozdní klasicismus. Architektura, sochařství, malířství, umělecké řemeslo
5.Výraz a pohyb. Umění doby Alexandra Makedonského a helénismus
6.Etruské a římské umění. Umění pro věčnost, dynamika terakoty a bronzu, architektura, sochařství, malířství, řecké kopie, portréty, mozaiky, reliéf
7.Raně křesťanské a židovské umění, Byzanc. Kánon a dialog
8.Islám. Vývoj, základní periodizace, klasický styl a architektura, tři pozdní říše, proměny v islámském umění
9.Raný středověk. Anglosaské umění, irské a severské umění, karolinská renesance a otonská renesance. Vzájemné stýkání a potýkání
10.Románské umění v Čechách a v Evropě. Architektura, nástěnná a knižní malba, sochařství, umění spjaté s mnišskými řády, české románské sochařství, české románské malířství, sochařství doby Přemyslovců
11. Gotika a její formy v Čechách a v Evropě. Architektura, nástěnná a knižní malba, sochařství, umění spjaté s mnišskými řády, knižní a nástěnná malba 13. a první poloviny 14 století, malířství 14. století, iluminované rukopisy doby Karla IV., sochařství doby Lucemburků, sochařství a malířství pozdní gotiky
12. Itálie 13.-14. století a umělecké inovace v Evropě 15. století. Vzestup žebravých řádů a vizuálního umění v Itálii, toskánská malba, severní Itálie; dvorské umění, městská centra a nové umění, umění pozdního 15. století v Nizozemí a jeho ohlasy v Evropě
13. Raná a vrcholná italská renesance, architektura, malba, sochařství. Florencie v 15. století, paláce, sochařství a malba v medicejské Florencii, vrcholná renesance v Miláně a Florencii, probuzení Říma, Benátky
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. PhDr. Jaroslav Bláha, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Doc. PhDr. Jaroslav Bláha, Ph.D. (100%),
Prof. akad. sochař Kurt Gebauer, dr. h. c. (100%),
Mgr. Tereza Horáková (100%),
Mgr. Lenka Kovaříková, Ph.D. (100%),
Mgr. Lenka Stolárová (80%),
-
Vede seminář:
Doc. PhDr. Jaroslav Bláha, Ph.D. (100%),
Prof. akad. sochař Kurt Gebauer, dr. h. c. (100%),
Mgr. Tereza Horáková (100%),
Mgr. Lenka Kovaříková, Ph.D. (100%),
Mgr. Lenka Stolárová (80%),
PhDr. Věra Uhl Skřivanová, Ph.D. (80%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Heydenreich L. H., Lotz W. Architectur in Italy 1400-1600. Puffin. ISBN 978-0140560381.
-
Základní:
Martindale, A. Člověk a renesance. Praha, 1972.
-
Základní:
Kolektiv autorů. Dějiny českého umění výtvarného I/1, I/2, Od počátků až do konce středověku. Praha, 1984.
-
Základní:
Johnson, Paul. Dějiny umění : nový pohled. Vyd. 1. Praha : Academia, 2006. ISBN 80-200-1320-2.
-
Základní:
Laven, Rolf. Franz Čižek und die Wiener Jugendkunst.. Wien, 2006.
-
Základní:
Myslivečková, Hana. Gotické umění v českých zemích. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4634-9.
-
Základní:
Toman R. a kol. Gotika ? architektura, sochařství, malířství. Praha, 2000. ISBN 80-7209-668-0.
-
Základní:
Freedberg, Sydney Joseph. Painting in Italy, 1500-1600. London - Yale University Press, 1993. ISBN 978-0300055870.
-
Základní:
Gombrich, E. H. Příběh umění. Praha : Mladá fronta, 2001. ISBN 80-7203-143-0.
-
Základní:
Myslivečková, Hana. Románské umění v českých zemích. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4633-2.
-
Doporučená:
Poeschke, J. Die Skulptur des Mittelalters in Italien. München, 2000. ISBN 978-3777479408.
-
Doporučená:
Wieczorek, Alfried; Hinz, Hans-Martin. Europas Mitte um 1000 : Beiträge zur Geschichte, Kunst und Archäologie. Bd. 1. Stuttgart : Theiss, 2000. ISBN 3-8062-1544-8.
-
Doporučená:
Koch, Wilfried. Evropská architektura : encyklopedie evropské architektury od antiky po současnost. 1. vyd. Praha : Ikar, 1998. ISBN 80-7202-388-8.
-
Doporučená:
Kanof, A. Jewish Symbolic Art. Jerusalem, 1996.
-
Doporučená:
Klouza, Radomil. Pohled do obrazu : technologická kopie obrazu jako tvůrčí studijní proces. 1. vydání. 2014. ISBN 978-80-7326-245-7.
-
Doporučená:
HOCKNEY, David a GAYFORD, Martin. Tajemství obrazu: od jeskynních maleb po chytré telefony: povídáme si s dětmi o umění. Presco Group, a.s., 2019. ISBN 978-80-88276-83-8.
-
Doporučená:
Meek, H. A. The Synagogue. London, 1995.
-
Doporučená:
Panofsky, Erwin. Význam ve výtvarném umění. Praha : Odeon, 1981.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
26
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
10
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Celkem
|
76
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
objasnit základní pojmy a fakta z oblasti dějin umění;
|
popsat základní charakteristiky historických uměleckých směrů a stylů; |
pojmenovat základní výtvarné techniky. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vyvodit přibližné časové zařazení uměleckého díla.
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
objasnit základní odbornou terminologii;
|
pojmenovat základní disciplíny výtvarného umění a popsat jejich historický vývoj. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
klasifikovat a časově zařadit jednotlivé disciplíny výtvarného umění;
|
aplikovat odbornou terminologii při popisu uměleckých děl;
|
rozpoznat a popsat formální aspekty uměleckého díla. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
|
|
|
|