|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / HU2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
HU2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Historie umění v pedagogické reflexi 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KVU/DUM2K
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Představit studentům na zřetelných konkrétních historických příkladech vývoj základních vizuálních uměleckých konceptů, přinášejících proměnu poznávacího a komunikačního obsahu, které výtvarné umění řešilo na úrovni ontologických a senzuálních kvalit (vyjádření prostoru, času, pohybu, relací, vizuální strukturace, rozšíření senzuální citlivosti) s metodickými příklady pedagogického uplatnění těchto poznatků.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet Písemný test zaměřený na znalost pojmů, jmen a poznatků. Zkouška (ústní): Studující si vylosuje tři dílčí témata, na kterých prokáže znalost pojmů, jmen, poznatků a souvislostí v rozsahu, který je vymezen obsahem přednášek a seminářů.
|
Obsah
|
1. Počátky uměleckého projevu, umění pravěku. 2. Umění starověkých civilizací. 3. Raně křesťanské, předrománské a románské umění. 4. Gotické umění v Evropě. 5. Raná a vrcholná renesance (včetně zaalpské). 6. Manýrismus a baroko v Evropě. 7. Baroko v Čechách. 8. Rokoko a klasicismus. 9. Romantismus. 10. Realismus 19. století. 11. Impresionismus a postimpresionismus 12. Sochařství a architektura 19. století. 13. Exkurze do galerie.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
PaedDr. Rudolf Podlipský, Ph.D. ,
-
Přednášející:
Doc. PhDr. Jaroslav Bláha, Ph.D. (100%),
Prof. akad. sochař Kurt Gebauer, dr. h. c. (100%),
Mgr. Tereza Horáková (100%),
PaedDr. Rudolf Podlipský, Ph.D. (100%),
Doc. PaedDr. Jan Slavík, CSc. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Gawlik, Ladislav. Dějiny výtvarného umění. II. díl, Od moderny do současnosti. V Plzni : Západočeská univerzita, Ústav celoživotního vzdělávání, 2010. ISBN 978-80-7043-909-8.
-
Základní:
Baxandall, Michael. Stíny a světlo : umění a vizuální zkušenost. Vyd. 1. Brno : Barrister & Principal, ----. ISBN 80-86598-58-6.
-
Základní:
Vančát, Jaroslav. Tvorba vizuálního zobrazení : gnozeologický a komunikační aspekt výtvarného umění ve výtvarné výchově. Praha : Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-975-8.
-
Základní:
Kesner, Ladislav. Vizuální teorie : Současné anglo-americké myšlení o výtvarných dílech. 1. vyd. tohoto souboru. Jinočany : H & H, 1997. ISBN 80-86022-17-X.
-
Doporučená:
Kulka,T., Ciporanov, D.. Co je umění? Texty angloamerické estetiky 20. století. Č. Kostelec, 2010.
-
Doporučená:
Manguel, Alberto. Čtení obrazů : o čem přemýšlíme, když se díváme na umění?. Brno : Host, 2008. ISBN 978-80-7294-274-9.
-
Doporučená:
Gawlik, Ladislav. Dějiny výtvarného umění. I. díl, Od vzniku umění až na práh moderny. V Plzni : Západočeská univerzita, Ústav celoživotního vzdělávání, 2009. ISBN 978-80-7043-848-0.
-
Doporučená:
Cole, E. Průvodce architekturou. 2008. ISBN 978-80-7352-976-5.
-
Doporučená:
Šamšula, Pavel; Adamec, Jaromír. Průvodce výtvarným uměním. I. 2009. ISBN 978-80-7361-069-2.
-
Doporučená:
Adamec, Jaromír; Šamšula, Pavel. Průvodce výtvarným uměním. II. 2013. ISBN 978-80-7361-095-1.
-
Doporučená:
Bláha, Jaroslav; Šamšula, Pavel. Průvodce výtvarným uměním. III. Praha ; SPL-Práce, 2000. ISBN 80-86287-33-5.
-
Doporučená:
Šamšula, Pavel; Hirschová, Jarmila. Průvodce výtvarným uměním. IV. Praha ; SPL-Práce, 2000. ISBN 80-86287-24-6.
-
Doporučená:
Bláha, Jaroslav; Slavík, Jan. Průvodce výtvarným uměním V. 2007. ISBN 978-80-7361-038-8.
-
Doporučená:
Gablik, Suzi. Selhala moderna?. 1. vyd. Olomouc : Votobia, 1995. ISBN 80-85885-20-4.
-
Doporučená:
Vančát, Jaroslav. Vývoj obrazivosti od objektu k interaktivitě : gnozeologické předpoklady analýzy obrazové stránky nových médií. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1625-4.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
20
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
35
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
81
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
charakterizovat na základní úrovni historické umělecké směry a styly; |
popsat základní metody dějin umění; |
pojmenovat a popsat základní disciplíny výtvarného umění. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
aplikovat odbornou terminologii při rozboru uměleckého díla. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
objasnit typologii a periodizaci vývoje výtvarného umění od pravěku do 19. století; |
pojmenovat hlavní představitele výtvarného umění v období od antiky po 19. stol. a popsat jejich
tvorbu;
|
charakterizovat umělecký projev jednotlivých období dějin výtvarného umění a časově jej zařadit; |
popsat vývoj uměleckého projevu v závislosti na historickém kontextu, |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
časově zařadit umělecké dílo na základě formální analýzy; |
aplikovat formální analýzu na vybraná umělecká díla. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostudium, |
Přednáška s diskusí, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|