|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / HERVP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
HERVP
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Hermeneutika výtvarného projevu
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
19 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Vybavit studenta základními znalostmi a rozvinout jeho dovednosti k analytickému posuzování a verbální interpretaci výtvarného projevu v nejširší škále hodnotových úrovní výtvarné tvorby (se zvláštním zaměřením na souvztažnosti a rozdíly mezi základními principy ontogenetického vývoje dětského výtvarného projevu a hlavními tendencemi historického vývoje výtvarné kultury). Teoretické východisko je založeno na hermeneutickém přístupu a sémiologii v souladu s konstruktivistickým pojetím výuky.
Představit metodu hermeneutické interpretace a její proměňující se paradigma v závislosti na jejích ontologických, epistemologických a kritických východiscích jako nástroj kritického nahlížení vizuálního textu a komunikativního jednání.
Uvedením do historických souvislostí přivádět k poznání, jak se hermeneutická metoda postupně oprošťuje od své původně pomocné interpretační funkce a jak získává pozici samostatné filosofické disciplíny. Zrelativizování existence jednotného objektivního světa se stává východiskem pro pluralitní chápání názorů a postojů individua i sociálních skupin, a tím toto pojetí dává vzniknout možnosti reflexe a mnohostranného dialogu.
|
Požadavky na studenta
|
Student přednese referát o vybraném problému hermeneutiky v souvislostech sociálního zprostředkování umění anebo vizuální kultury a předloží k zápočtu hermeneuticky pojatou písemnou interpretaci vybraného výtvarného díla. V těchto úkolech musí student prokázat porozumění problematice symbolizace, utváření vizuálních metafor prostřednictvím expresivní tvorby, úloze hermeneutiky a kritického dialogu pro poznávání expresivního, resp. uměleckého díla. Zkouška je ústní, kolokviální a jejím východiskem je studentova zápočtová interpretace výtvarného díla.
|
Obsah
|
1. Hermeneutika věda a umění výkladu. Hermeneutická identita díla. Umění jako předmět výkladu
2. Hermeneutický kruh. Lepší a horší porozumění
3. Obsah, koncept a význam. Utváření významu
4. Utváření významu v obsahové transformaci. E. Panofsky: prvotní význam faktický, výrazový, druhotný význam - konvenční, vnitřní význam
5. Utváření významu kontext a kotext. Obsah, význam a smysl. Vnitřní slovo a cizí smysl. Komponenty výtvarného zážitku v kontextu Goodmanovy teorie symbolizace
6. Od samozřejmosti k nesamozřejmosti porozumění. Potřeba pravidel. Kritická metoda. Chladeniova a Meierova hermeneutika
7. Od víry v poznatelnou pravidelnost k relativitě subjektivní interpretace. Romantická hermeneutika. Diltheyova hermeneutická metoda
8. Hermeneutické kánony subjektu a objektu. Schleiermacherova hermeneutika. Problém neporozumění a nedorozumění
9. Estetický nebo umělecký zážitek brána k výkladu díla. Hermeneutická zkušenost umění
10. Krása chápání pojmu "krása" z antického přístupu k Dobru a Pravdě. Pojetí krásy v tradici a kritika její problematizace v současném kontextu
11. Reference jako základní jednotka možnosti interpretace. Exkurz o symbolizaci: sémiotika, sémiologie, sémantika
12. Objektivizační a subjektivní aspekty hermeneutického výkladu. Historický a regionální kulturní kontext ve vztahu ke ko-textu a jejich důsledky pro interpretování výtvarného projevu
13. Vizuální studia v kontextu teorie reference. Neomezená sémióza a hermetický drift
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Prof. Dr. Johannes Kirschenmann-Tenter (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Tereza Horáková (100%),
Prof. Dr. Johannes Kirschenmann-Tenter (60%),
PhDr. Martina Komzáková, Ph.D. (40%),
Mgr. Lenka Kovaříková, Ph.D. (100%),
Doc. PaedDr. Jan Slavík, CSc. (60%),
Martina Šurkalová (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Tereza Horáková (100%),
Prof. Dr. Johannes Kirschenmann-Tenter (60%),
PhDr. Martina Komzáková, Ph.D. (40%),
Mgr. Lenka Kovaříková, Ph.D. (100%),
Doc. PaedDr. Jan Slavík, CSc. (60%),
Martina Šurkalová (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Grondin, Jean. Úvod do hermeneutiky. 1. vyd. Praha : Oikoymenh, 1997. ISBN 80-86005-43-7.
-
Základní:
Bláha, Jaroslav. Výtvarné umění a hudba. I, Tvar, prostor a čas. 2012. ISBN 978-80-87258-69-9.
-
Základní:
Bláha, J. Výtvarné umění a hudba. I/2, Tvar, prostor a čas.. Praha: Togga, 2013. ISBN 978-80-7476-019-8.
-
Doporučená:
Gadamer, Hans-Georg. Aktualita krásného : umenie ako hra, symbol a slávnosť. [1. vyd.]. Bratislava : Archa, 1995. ISBN 80-7115-075-9.
-
Doporučená:
Eco, Umberto. Meze interpretace. Praha : Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0740-9.
-
Doporučená:
Peez, Georg. Qualitative empirische Forschung in der Kunstpädagogik. Books on Demand, 2002. ISBN 978-38-3113-207-2.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
30
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
106
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
objasnit základní pojmy a fakta z oblasti dějin výtvarného umění a výtvarné kultury; |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
prokazovat základní dovednosti recepce, analytické interpretace a hodnocení výtvarného artefaktu; |
vést dialog o výtvarném artefaktu a v argumentaci zdůvodňovat své soudy. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlovat obsah pojmů logicky v poznávacích souvislostech oboru a v požadovaném širším mezioborovém či filozofickém kontextu; |
používat při analýze odborné pojmy, resp. kritéria , interpretaci, výkladu, usuzování a hodnocení výtvarných projevů, nejenom uměleckých; |
zdůvodnit svoje výklady, soudy a úsudky o výtvarném projevu s oporou v pojmech hermeneutiky, v hermeneutickém pojetí zkušenosti a v komunikačním (dialogickém) pojetí hermeneutického kruhu; |
teoretické znalosti aplikovat na hermeneuticky pojatou interpretaci konkrétních výtvarných projevů; |
představovat, zdůvodňovat a obhajovat svoje interpretace a diskutovat o jejich alternativách s cílem nacházet lepší varianty výkladu - v reflektivním dialogu ve skupině; |
popisovat a vysvětlovat souvislosti mezi tvořivou stránkou své výtvarné činnosti, svým pojetím výtvarných projevů nebo vizuality a svými interpretacemi výtvarných projevů; |
objasnit fakta z historického vývoje hermeneutiky a vysvětlovat jejich přínos pro současné pojetí interpretace výtvarného projevu a vizuální kultury; |
popisovat a vysvětlovat rozdíly a souvislosti mezi hermeneutickou interpretací a jinými vlivnými přístupy k interpretaci (umělecká kritika, historie umění); |
objasnit klíčové hermeneutické pojmy a principy; |
vyložit základní teorie a terminologii hermeneutiky užívanou k popisu formy a obsahu výtvarného výrazu. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
aplikovat teoretické znalosti na hermeneuticky pojatou interpretaci konkrétních výtvarných projevů; |
aplikovat odborné pojmy, resp. kritéria používaná při analýze, interpretaci, výkladu, usuzování a hodnocení výtvarných projevů, nejenom uměleckých; |
prezentovat, zdůvodňovat a obhajovat v reflektivním dialogu ve skupině svoje interpretace a diskutovat o jejich alternativách s cílem nacházet lepší varianty výkladu; |
popsat a zdůvodnit souvislosti mezi tvořivou stránkou své výtvarné činnosti, svým pojetím výtvarných projevů a svými interpretacemi výtvarných projevů; |
popsat a zdůvodnit rozdíly a souvislosti mezi hermeneutickou interpretací a jinými vlivnými přístupy k interpretaci (umělecká kritika, historie umění); |
aplikovat základní teorie a terminologii hermeneutiky k popisu formy a obsahu výtvarného výrazu. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Seminární práce, |
Písemná zkouška, |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Portfolio, |
Individuální prezentace, |
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Praktická zkouška, |
Sebehodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška založená na výkladu, |
Diskuse, |
Přednáška s demonstrací, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostudium, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Cvičení (praktické činnosti), |
|
|
|
|