|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / GMA
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
GMA
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Galerijní a muzejní animace
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
40 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Studující si osvojí znalosti a dovednosti z oblasti galerijní a muzejní pedagogiky. Získá kompetence pro přípravu a realizaci aktivizujících přístupů k uměleckým dílům ve výstavních síních galerií a muzeí, které jsou založeny na pedagogickém konstruktivismu a zážitkové pedagogice. V teoretické i praktické rovině je důraz položen na problematiku přípravy, realizace a reflexe galerijních či muzejních animací.
|
Požadavky na studenta
|
V průběhu přednášek a interaktivně pojatých seminářů jsou zakládány, rozšiřovány a ověřovány znalosti, dovednosti a kompetence studentů, kteří samostatně nebo ve skupinách vytvářejí projekt hodinové galerijní animace. Ten je prakticky ověřován ve spolupracujících institucích zabývajících se zprostředkováním umění a kulturního dědictví. Text s přípravným modelem projektu a jeho reflektivním zhodnocením vkládají studenti na konci semestru do výukové prostředí Coursewaru. Jeho odevzdání a splnění požadavků podmiňuje udělení zápočtu. Mezní datum odevzdání portfolia se řídí harmonogramem fakulty. Zápočet má formu prezentace projektu animace a v diskuzi se ověřují nabyté znalosti s porozuměním pro jejich praktickou aplikaci.
|
Obsah
|
1. Co jsou to galerijní animace
2. Typologie a metodika galerijních animací
3. Uplatňování prvků a principů pedagogického konstruktivismu a zážitkové pedagogiky v galerijních animacích
4. Galerijní animace a artefiletika
5. Koncipování galerijních animací ve vazbě na Rámcový vzdělávací program
6-10. Příprava galerijní animace a realizace animace
11. Zpracování pořízené dokumentace. Využití dokumentace v reflexi a evaluaci
12-13. Prezentace výsledků projektů animací
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
PhDr. Věra Uhl Skřivanová, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Jakub Havlíček (100%),
Prof. Dr. Johannes Kirschenmann-Tenter (100%),
Mgr. Monika Plíhalová (20%),
PhDr. Věra Uhl Skřivanová, Ph.D. (80%),
MgA. et MgA. Aleš Zapletal, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Jakub Havlíček (100%),
Prof. Dr. Johannes Kirschenmann-Tenter (100%),
Mgr. Monika Plíhalová (20%),
PhDr. Věra Uhl Skřivanová, Ph.D. (80%),
MgA. et MgA. Aleš Zapletal, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Horářek, Radek. Galerijní animace a zprostředkování umění.. Brno, 1998.
-
Základní:
Jiroutová, J. Muzejní a galerijní pedagogika pohledem zahraničních odborníků [CD-ROM]. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. ISBN 978-80-244-4195-5.
-
Základní:
ŠOBÁŇOVÁ, Petra a JOHNOVÁ ČAPKOVÁ, Michaela. Plánování edukačních aktivit v muzeu: od strategického plánu k přípravě edukačního programu.. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4626-4.
-
Základní:
Slavík, Jan; Wawrosz, Petr. Umění zážitku, zážitek umění. 2. díl: teorie a praxe artefiletiky. Praha, 2004.
-
Základní:
Šobáňová, P. a kol. Vzdělávací obsah v muzejní edukaci. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4625-7.
-
Rozšiřující:
Šobáňová, Petra. Edukační potenciál muzea.. Olomouc, 2012.
-
Rozšiřující:
Moffat, Hazel, Woollard Vicky. Museum and Gallery Education: A Manual of Good Practice. AltaMira Press, 2000. ISBN 978-07-4250-408-0.
-
Rozšiřující:
Hooper-Greenhill, Eilean. Museums and Education: Purpose, Pedagogy, Performance. Routledge, UK, 2007. ISBN 978-04-1537-936-6.
-
Rozšiřující:
Šobáňová, Petra. Muzejní edukace. Olomouc, 2012.
-
Rozšiřující:
Jůva, Vladimír ml.; Jagošová, Lucie; Mrázová, Lenka. Muzejní pedagogika. Metodologické a didaktické aspekty muzejní edukace.. Brno, 2010.
-
Rozšiřující:
Programy pro školy a zájmové skupiny ve stálých expozicích Národní galerie v Praze. Praha, 2007.
-
Rozšiřující:
Horářek, Radek. V dialogu s uměním. Brno, 1994.
-
Doporučená:
Brabcová, Alexandra. Brána muzea otevřená: [průvodce na cestě muzea k lidem a lidí do muzea]. Náchod, 2003.
-
Doporučená:
Dytrtová, Kateřina. Interpretace umění ve výtvarné výchově. Ústí nad Labem, 2002.
-
Doporučená:
Horáček, Martin; Myslivečková Hana; Šobáňová Petra. Muzejní pedagogika dnes. Olomouc, 2008.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Projekt individuální [40]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
66
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
objasnit základní pojmy, myšlenky a fakta z oblasti výtvarné kultury a výtvarného umění;
|
pojmenovat nejznámější projevy výtvarné umělecké kultury či vizuální kultury minulosti a současnosti. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
provést základní uměnovědné zařazení výtvarného uměleckého díla; |
rozpoznat formu výtvarného uměleckého díla a provést jeho základní formální analýzu; |
využít informace o výtvarném uměleckém či jiném vizuálním díle získané z odborné literatury a z jiných odborných zdrojů; |
pořídit na základní úrovni videodokumentaci pedagogické akce, tzn. pořídit záznam, provést jeho střih, opatřit jej titulky a ozvučit. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
objasnit problematiku galerijních animací; |
charakterizovat aktivizující metody uplatňované v přístupu k vystaveným originálním uměleckým dílům; |
popsat a objasnit strukturu, metody a terminologii artefileticky pojaté galerijní animace. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
připravit a realizovat galerijní animaci; |
koncipovat program galerijní animace ve vazbě na RVP a vybraný ŠVP;
|
koncipovat program animace na bázi pedagogického konstruktivismu, zážitkové pedagogiky a artefiletického pojetí výuky; |
odborně reflektovat realizované pedagogické dílo; |
verbálně formulovat závěry z odborné reflexe a vyjádřit je v písemné formě; |
didakticky transformovat vybranou část obsahu konkrétní výstavy výtvarných uměleckých děl; |
odborně vypracovat závěrečnou zprávu o realizaci galerijní animace včetně popisu její přípravy a realizace, reflexe a videodokumentace. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Portfolio, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Výstupní projekt, |
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Sebehodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Řešení problémů, |
Projektová výuka, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|