|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / EMT
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
EMT
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Exp. využití mater. a technik v edukaci
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Experimentální využití materiálů a technik v kontextu současného umění a edukace
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
8 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
V rámci plnění předmětu student využije možnosti výtvarné explorace v plošné i prostorové tvorbě. Na základě experimentu zkoumá specifické vlastnosti různých materiálů, které uplatňuje v tvůrčím procesu. Koncipuje vlastní výtvarné experimenty, s jejichž pomocí nachází nové postupy využitelné k vizualizaci zvolených konceptů, realizaci svých návrhů a rozvíjení autentické výtvarné výpovědi. Student vztahuje vlastní výtvarné pojetí k širšímu kulturnímu kontextu, obrací se především ke konceptům vybraných uměleckých děl 20. a 21. století. V neposlední řadě sleduje didaktické aspekty materiálových experimentů a hodnotí potenciál výtvarné explorace ve vztahu k využití praxi.
|
Požadavky na studenta
|
Vypracovat seminární práci zahrnující reflektivní komentáře koncipovaných výtvarných experimentů; odevzdat fotodokumentaci procesu a výsledků tvorby;
|
Obsah
|
1. Úvod k materiálovým experimentům v kontextu současného umění
2. Příčiny a následky proměn výtvarných technik v umění 20. a 21. století
3. Specifika tradičních a netradičních výrazových prostředků v umění 20. a 21. století
4. Význam a úloha výtvarné explorace v umění současnosti i minulosti
5. Experimentální pojetí kresby a malby v současném umění
6. Materiálová explorace v kontextu současného umění
7. Vlastnosti materiálu jako determinanta uměleckého díla
8. Příprava výtvarných experimentů a zajištění podmínek k materiálovým exploracím
9. Podoby realizace výtvarných experimentů a materiálových explorací
(např. využití principu participace v umění, gesto a možnosti pohybu ve výtvarné tvorbě, experimenty s barvou a barevnou nadsázkou, percepce reality a zkoumání jejího vlivu na proces tvorby, explorace vztahu figury a pozadí v obraze, hravá interpretace obrazu vznikajícího v čase a prostoru, akumulace materiálu a práce s variacemi reliéfů a struktur)
10. Reflexe přínosu výtvarných experimentů na cestě k autentické výtvarné výpovědi
11. Reflexe průběhu a výsledků výtvarných experimentů v kontextu současného umění
12. Způsoby prezentace výsledků materiálových experimentů a explorací
13. Didaktické aspekty uplatňování materiálových experimentů a explorací
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Beranová, Pavla. Ateliér veškerého sochařství: ateliér Kurta Gebauera na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze = The studio of universal sculpture : the studio of Kurt Gebauer attheAcademyofArts, Architecture& Design, Prague.. V Praze: Vysoká škola uměleckoprůmyslová, 2010. ISBN 978-80-86863-30-6.
-
Základní:
Bláha Jaroslav. Výtvarné umění a hudba I/1 - Tvar, prostor a čas.. Praha, 2012.
-
Doporučená:
Böhm, David; Franta, Jiří. Böhm, Franta : nulla dies sine linea. Praha : BiggBoss, 2012. ISBN 978-80-903973-4-7.
-
Doporučená:
Bregantová, Polana,; Švácha, Rostislav,; Platovská, Marie. Dějiny českého výtvarného umění. [V] 1939/1958. Praha : Academia, 2005. ISBN 80-200-1390-3.
-
Doporučená:
Nikl, Petr, Přibáň, Jiří, Wohlmuth, Radek. Hra o čas. Arbor vitae, 2013.
-
Doporučená:
Kerhartová, Jana. Humor a hra v Galerii H. 1. vydání. 2016. ISBN 978-80-7290-888-2.
-
Doporučená:
LINDAUROVÁ, Lenka, PROCHÁZKOVÁ, Bára. Mezera: mladé umění v Česku 1990-2014. Praha: Společnost Jindřicha Chalupeckého, Magnus art., 2014. ISBN 978-80905317-3-4.
-
Doporučená:
LOOS, Adolf a Bohumil MARKALOUS. Řeči do prázdna: soubor statí o architektuře, bydlení, ústroji a jiných praktických věcech.. 2001. ISBN 80-86359-06-9.
-
Doporučená:
Foster, Hal. Umění po roce 1900 : modernismus, antimodernismus, postmodernismus. V Praze : Slovart, 2007. ISBN 978-80-7209-952-8.
-
Doporučená:
Mayer, S. Unsichtbare Kunst und ihre didaktischen Perspektiven (Kontext Kunstpädagogik). Kopaedy, 2011. ISBN 978-38-673-6131-6.
-
Doporučená:
O'DOHERTY, Brian. Uvnitř bílé krychle: ideologie galerijního prostoru. Praha: tranzit.cz. Navigace, 2014. ISBN 978-80-87259-30-6.
-
Doporučená:
Vitamin D: New Perspectives In Drawing. London: Phaidon, 2016. ISBN 9780714857138.
-
Doporučená:
Vitamin 3-D: newperspectives in sculpture and installation. London: Phaidon, 2009. ISBN 978-0-71484-974-4.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
na příkladech konkrétních děl současnosti a minulosti objasnit některé umělecké koncepty; |
vysvětlit rozdíl mezi tradičními a netradičními výtvarnými prostředky. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
zkoumat vlastnosti různých materiálů a využívat je ve vlastní tvorbě; |
navrhovat a realizovat výtvarnou práci ve vztahu ke zvoleným konceptům; |
analyzovat, interpretovat a kriticky hodnotit vlastní výtvarnou tvorbu. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat proměny výtvarných technik v umění 20. a 21. století a demonstrovat je na příkladech konkrétních děl;
|
charakterizovat a rozlišit vlastnosti různých materiálů a specifika netradičních výtvarných prostředků. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
zkoumat, ověřovat a adekvátně využít účinky netradičních výtvarných technik a postupů; |
experimentovat s výrazovými možnostmi kresby a malby;
|
koncipovat vlastní výtvarné experimenty; |
uplatňovat a rozvíjet autentické výtvarné záměry ve vlastní výtvarné tvorbě;
|
posoudit didaktické aspekty výtvarné explorace. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Sebehodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Portfolio, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Skupinová prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Skupinová konzultace, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Přednáška založená na výkladu, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
|
|
|
|