|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / ADVK
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
ADVK
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Archit. a design v kont. VK pro vzděl.
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Architektura a design v kontextu vizuální kultury pro vzdělávání
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
7 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Orientovat se v základní problematice tvorby v architektuře a designu, a pochopit místo těchto oblastí tvorby ve vizuální kultuře. V této souvislosti studující získá poznatky potřebné k analýze vizuálních účinků architektury a designu na jejich uživatele. Na základě analýzy kazuistik vizuální zkušenosti poskytnout studujícím inspiraci a nástroje k takovému poučenému interpretování současné architektury a designu v kontextu vizuální kultury, které zakládá jejich profesní kompetence ve výtvarné edukaci.
|
Požadavky na studenta
|
Podmínky k udělení zápočtu:
Úspěšné absolvování testu zaměřeného na prokázání znalosti pojmů, teorií a faktů z oblasti architektury, designu, vizuální kultury a jejich vztahů.
Zkouška:
Znalost problematiky probírané na přednáškách v předloženém rozsahu a struktuře (viz obsah).
|
Obsah
|
1. Umění, architektura, design a vizuální kultura - uvedení do problematiky vztahů
2. Tradiční architektura a společnost
3. Měnící se výrazové prostředky architektury
4. Rysy postmoderní architektury
5. Technické inovace jako výrazový prostředek architektury 20. a 21. století
6. Minulost, současnost, oblasti a prostředky designu
7. Funkční pohled na architektura a design
8. Design v každodenním životě
9. Grafický design jako dominantní hráč vizuality
10. Psychologické účinky vizuálních forem architektury a designu
11. Dopady architektonických a designérských řešení do utváření vizuality
12. Architektura a design v období 3d tisku
13. Architektura a design v kurikulárním obsahu výtvarné edukace
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. PhDr. Jaroslav Bláha, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Doc. PhDr. Jaroslav Bláha, Ph.D. (100%),
PhDr. Martina Komzáková, Ph.D. (30%),
Mgr. Lenka Kovaříková, Ph.D. (100%),
MgA. Jakub Král (100%),
PaedDr. Rudolf Podlipský, Ph.D. (30%),
Mgr. Lenka Stolárová (40%),
Martina Šurkalová (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Sudjic, Deyan. B jako Bauhaus. Zlín, 2016.
-
Základní:
Slavík, Jan. Multidisciplinární komunikace : problém a princip všeobecného vzdělávání. Vyd. 1. V Praze : Univerzita Karlova, 2005. ISBN 80-7290-199-0.
-
Základní:
Mirzoeff, Nicholas. Úvod do vizuální kultury. Praha, 2012.
-
Rozšiřující:
Flusser V. Moc obrazu, výbor filosofických textů z 80. a 90. let. Občanské sdružení pro podporu výtvarného umění 1. vyd. Praha.
-
Rozšiřující:
Manovich, L. Principy nových médií In Teorie vědy/Theory of Science. 2002.
-
Rozšiřující:
Dempseyová, Amy; Matas, Jiří; Zvelebilová, Kateřina; Koláč, Miroslav. Umělecké styly, školy a hnutí. [Praha], 2002. ISBN 80-7209-402-5.
-
Rozšiřující:
Foster, Hal. Umění po roce 1900. Praha, 2015.
-
Doporučená:
Tichá, Jana (ed.). Architektura na prahu informačního věku: texty o moderní a současné architektuře. Praha, 2001.
-
Doporučená:
Tichá, Jana (ed.). Architektura: tělo nebo obraz?: texty o moderní a současné architektuře III. Praha, 2009.
-
Doporučená:
Tichá, Jana (ed.). Architektura v informačním věku: texty o moderní a současné architektuře II.. Praha, 2006.
-
Doporučená:
Kolesár, Zdeno. Kapitoly z dějin designu. Praha, 2009.
-
Doporučená:
Navrátil, A. Obraz a architektura: zamyšlení nad proměnami vzájemného vztahu. Brno: Vysoké učení technické v Brně - Nakladatelství VUTIUM ve spolupráci s B & P Publishing, 2018. ISBN 978-80-7485-160-5.
-
Doporučená:
Mitchell, William John Thomas. Teorie obrazu. Praha, 2016.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
15
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
81
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
objasnit základní pojmy, myšlenky a fakta z teorie výtvarného umění, architektury a designu. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
provést základní uměnovědné zařazení architektonického či jiného vizuálního díla; |
využívat informace o architektonickém či jiném vizuálním díle získané z odborné literatury a z jiných odborných zdrojů; |
na základní úrovni analyzovat použité výtvarné prostředky v architektonickém či jiném vizuálním díle. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
objasnit základní pojmy, fakta a teorie z oblasti architektury, designu a vizuální kultury; |
charakterizovat hlavní tendence v současné architektuře; |
charakterizovat hlavní tendence v současném designu. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat výtvarnou podstatu vizuálního účinku architektonického díla;
|
analyzovat výtvarnou podstatu vizuálního účinku designerského produktu. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s diskusí, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
|
|
|
|