|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / Č1PRT
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
Č1PRT
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Časoprostorová tvorba pro 1. stupeň ZŠ
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Seminář
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
72 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studentky a studenty s výtvarnou tvorbou, která užívá jako hlavní výrazové prostředky tvar, objem, světlo, prostor, materiál a čas. Na základě podnětů umění 2. pol. 20. stol. a umění 21. století prakticky ověřují nejrůznější výtvarné techniky a výrazové prostředky, které lze uplatňovat ve výtvarné výchově s žáky prvního stupně ZŠ. Ve prospěch výtvarného úkolu kombinují výrazové prostředky i teoretické poznatky z různých oblastí umělecké a společenské kultury. Studující vyhledávají a prezentují soudobé projevy vizuální kultury a hodnotí potenciál současných uměleckých tendencí (umění akce, performance, happening, instalace, land-art, videoart) pro koncepci a realizaci výtvarných činností na 1. stupni ZŠ.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: vypracovat soubor 6 seminárních úkolů s reflektivními komentáři; odevzdat fotodokumentaci procesu a výsledků řešení výtvarných úkolů; zúčastnit se minimálně 75% seminářů.
Zkouška: úspěšně absolvovat pohovor zaměřený na ověření okruhu znalostí, které jsou vymezeny obsahem předmětu.
|
Obsah
|
1. Čas a prostor jako dimenze uměleckého díla umění 20. a 21. století
2. Proměny výtvarných technik v umění 20. a 21. století a stírání hranic mezi jednotlivými druhy umění
3. Výtvarné a materiálové experimenty v prostoru a čase
4. Asambláž ve výtvarné výchově
5. Sklářská tvorba a její využití ve škole
6. Modelování jako haptická zkušenost
7. Keramika - tvůrčí uplatnění technologických postupů na ZŠ
8. Principy animovaného filmu a jejich využití ve škole
9. Vizualita a média, virtuální realita počítače
10. Výtvarné aktivity typu akce, happening, instalace a jejich využití ve výuce výtvarné výchovy na 1. stupni ZŠ
11. Land art ve výtvarné výchově - výtvarné zásahy do prostředí pomocí přírodních a umělých prvků
12. Body art jako výtvarné ozvláštňování lidského těla v kontextu primárního vzdělávání
13. Architektura a její vztah k výtvarné výchově na 1. stupni
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
E-learning - Moodle. Mašek, Jan. KVK/Č1PRT - Tvořivost a otevřená mysl.
https://phix.zcu.cz/moodle/enrol/index.php?id=7384
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Zhoř, I. Proměny soudobého umění.
-
Základní:
BLÁHA, Jaroslav; SLAVÍK, Jan. Průvodce výtvarným uměním V.. Praha: Vydavatelství a nakladatelství práce, 1997. ISBN 80-208-0432-3.
-
Základní:
SLAVÍKOVÁ, V.; HAZUKOVÁ, H.; SLAVÍK J. Výtvarné čarování: (artefiletika pro předškoláky a mladší školáky).. V Praze: UK, Pedagogická fakulta, 2003. ISBN 80-7290-016-1.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
10
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Celkem
|
79
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
objasnit základní pojmy, myšlenky a fakta z oblasti výtvarné kultury a výtvarného umění; |
pojmenovat základní výrazové možnosti linie, tvaru, barvy, materiálu v ploše v souvislosti s tvorbou vizuálního znaku. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
identifikovat a pojmenovat společné a rozdílné znaky vybraných uměleckých děl; |
uplatňovat získané poznatky o výtvarném projevu při interpretaci výtvarného výrazu; |
analyzovat, interpretovat a kriticky hodnotit vlastní výtvarnou tvorbu. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
objasnit koncepty uměleckých děl vybraných autorů časoprostorové tvorby z 20. a 21. století; |
charakterizovat proměny výtvarných prostředků v umění 20. a 21. století a prostupování jednotlivých druhů umění; |
charakterizovat základní podoby land-artu, umění akce a konceptuálního umění a demonstrovat je na příkladech konkrétních děl; |
charakterizovat a rozlišit vlastnosti různých materiálů. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
využívat odbornou terminologii k popisu výrazových prostředků uměleckých děl i vlastních výtvarných projevů; |
zkoumat a uplatňovat základní výrazové možnosti linie, plochy, prostoru, času, barvy, světla a materiálu v časoprostorové tvorbě; |
uplatňovat vlastní výtvarné (umělecké) záměry v časoprostorovém vizuálním vyjádření; to apply their own artistic intentions in space-time art work; |
navrhovat jednoduché časoprostorové aktivity pro děti v mateřské škole. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Individuální prezentace, |
Portfolio, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Portfolio, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Samostatná práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
|
|
|
|