|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVD / POPOV
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVD
/
POPOV
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Počítačem podporovaná výuka
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
17 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je získání přehledu v oblasti didaktické analýzy možností využití multimediálního počítače a dovedností vedoucích k jejich aplikaci ve výuce.
|
Požadavky na studenta
|
Pro udělení zápočtu student/studentka:
Absolvuje deklarativní hodnocení digitální gramotnosti učitele za pomoci nástroje Profil Učitel21 navázaného na DigCompEdu.
Ve spolupráci s vyučujícím si stanoví cíle v oblastech, v nichž chce dosáhnout zlepšení.
Povede digitální portfolio v systému Mahara, kterým budete průběžně dokládat cestu k dosažení cíle.
Představí a obhájí digitálního portfolio.
|
Obsah
|
Různorodá počítačová podpora výuky jednotlivých vzdělávacích oblastí a průřezových témat. Didaktické zásady výuky vybraných tematických celků:
Historický vývoj užití počítačových systémů v souladu s různými teoriemi vzdělávání a jejich promítnutí do současnosti.
Internet a didaktické aspekty využití jeho součástí a s nimi spojených činností ve výuce.
Projekty výuky s internetovou podporou.
Výukový program.
Pojmové mapy.
Mikrosvěty, simulace a MUVE.
Digitální vyprávění.
Digitální gramotnost.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. Ing. Václav Vrbík, CSc. (100%),
-
Přednášející:
PhDr. Zbyněk Filipi, Ph.D. (100%),
Doc. PhDr. Lucie Rohlíková, Ph.D. (100%),
Doc. Ing. Václav Vrbík, CSc. (100%),
-
Vede seminář:
PhDr. Zbyněk Filipi, Ph.D. (100%),
Doc. PhDr. Lucie Rohlíková, Ph.D. (100%),
Mgr. Viola Vrbová (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Mašek, Jan; Michalík, Petr; Vrbík, Václav. Otevřené technologie ve výuce. Plzeň : Západočeská univerzita, 2004. ISBN 80-7043-254-3.
-
Doporučená:
Kulič, V. Člověk-učení-automat. Praha, 1964.
-
Doporučená:
WHITE, J. P. Digital literacy skills for FE teachers. Los Angeles, 2015. ISBN 978-1-4739-0458-3.
-
Doporučená:
SELWYN, N. Education and technology: key issues and debates. London, 2018. ISBN 978-1-4742-3592-1.
-
Doporučená:
Zounek, Jiří. E-learning - jedna z podob učení v moderní společnosti. Vyd. 1. Brno : Masarykova univerzita, 2009. ISBN 978-80-210-5123-2.
-
Doporučená:
SPECTOR, J. M. Foundations of educational technology: integrative approaches and interdisciplinary perspectives. New York, 2016. ISBN 978-1-138-79028-5.
-
Doporučená:
HARASIM, L. M. Learning theory and online technologies. New York, 2017. ISBN 978-1-138-86000-1.
-
Doporučená:
Brücknerová, Karla,; Kamanová, Lenka,; Novotný, Petr,; Pevná, Kateřina,; Vařejková, Zuzana. Mezigenerační učení : teorie, výzkum, praxe. 2016. ISBN 978-80-210-8460-5.
-
Doporučená:
Stuchlíková, I., T. Janík a et. al. Oborové didaktiky: vývoj ? stav ? perspektivy. Brno, 2015. ISBN 978-80-210-7884-0.
-
Doporučená:
Jandová, Lada. Počítačová výuka : Zásady tvorby výukových programů. Plzeň : Západočeská univerzita. Pedagogická fakulta, 1995. ISBN 80-7043-147-4.
-
Doporučená:
Brdička, Bořivoj. Role internetu ve vzdělávání : studijní materiál pro učitele snažící se uplatnit moderní technologie ve výuce. Kladno : Aisis, 2003. ISBN 80-239-0106-0.
-
Doporučená:
SURRY D. W. a N. J. RUSHBY. The Wiley handbook of learning technology. Chichester, 2016. ISBN 978-1-118-73643-2.
-
Doporučená:
Neumajer, Ondřej; Rohlíková, Lucie,; Zounek, Jiří. Učíme se s tabletem : využití mobilních technologií ve vzdělávání. Vydání první. 2015. ISBN 978-80-7478-768-3.
-
Doporučená:
SEO, K. K. Using social media effectively in the classroom: blogs, wikis, twitter, and more. New York, 2013. ISBN 978-0-415-89680-1.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Projekt individuální [40]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Celkem
|
159
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
charakterizovat na základě vhodných kritérií po samostatném seznámení na hlubší úrovni nový software |
řídit se dle obecného zadání, v jehož rámci má možnost rozvinout své dovednosti |
vyhledat elektronické materiály, jimiž lze podpořit výuku přinejmenším jeho aprobačních předmětů |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
prokazovat potřebný stupeň čtenářské gramotnosti při práci s textem |
využívat dovednosti vyplývající z digitální gramotnosti |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
interpretovat možnosti využití digitálních technologií ve vzdělávacím procesu na příslušném stupni dle svého studijního programu v souladu s vývojovými směry |
nalézt konkrétní příklady pro různé oblasti otevřených technologií s možnostmi jejich využití |
porovnat jednotlivé standardy, pravidla a doporučení vztahující se k využívání digitálních technologií učiteli i žáky včetně etického rozměru jejich chování |
představit v moderované prezentaci vlastní podporu pro výuku a vybranou cizí pomůcku počítačové podpory výuky jeho druhého aprobačního předmětu |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
rozlišit různé koncepty pojetí digitální gramotnosti s uvedením do souvislosti se znalostmi o gramotnosti obecně i jejích dalších přívlastcích |
sestavit projekt ke zvolenému průřezovému tématu, v jehož rámci bude mít ústřední pozici internetová podpora |
vyhodnotit přínos jednotlivých současných tendencí využití digitálních technologií ve výuce v návaznosti na aktivní sledování a na znalost etap předchozího vývoje |
vytvořit soubor pojmových map s využitím vybraného vhodného softwaru pro obohacení výuky určené vzdělávací oblasti |
zdůvodnit na základě analýzy výběr témat a prostředků pro tvorbu jednotlivých počítačových podpor výuky odpovídajících stupni jeho studijního programu |
zhodnotit, při vědomí vlivu dalších vědeckých disciplín, různé způsoby využití internetu ve výuce na základě znalosti metodiky jejich aplikace |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Skupinová prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Kombinovaná zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Seminární práce, |
Skupinová prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Formativní hodnocení, |
Vzájemné hodnocení studentů, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
E-learning, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
E-learning, |
Prezentace práce studentů, |
Přednáška s diskusí, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Demonstrace dovedností, |
E-learning, |
Prezentace práce studentů, |
Přednáška s diskusí, |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Skupinová výuka, |
|
|
|
|