|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVD / DDS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVD
/
DDS
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Databáze a dat. systémy pro vzdělávání
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
42 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je uvést studenty do problematiky organizace, strukturování, správy a prezentace dat databázového systému.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na semináři spočívající v řešení praktických příkladů využitelných ve výuce různých vzdělávacích oblastí.
Vypracování zadaných seminárních úkolů tematicky orientovaných na vzdělávací proces a školní prostředí.
Splnění praktických testů.
|
Obsah
|
- Relační databáze, principy, pravidla a zásady uplatňované při jejím návrhu a správě (pojmy: entita, atribut, pole, záznam, primární klíč, cizí klíč, relační vazby a jejich typy. Další typy databází (NoSQL - objektová a objektově relační databáze).
- Pojmy z oblasti databází, relační databázový model (ERM), konvence zakreslování ERD, datové modelování.
- Datové typy využívané v databázích, (ne)výhody jejich používání (volba datových typů s ohledem na migraci dat mezi databázovými systémy).
- Databázové objekty, jejich význam a uplatnění v relační databázi.
- Tabulky v kontextu relační databáze, význam a použití primárních a cizích klíčů, datových typů a relací, import a export dat.
- Dotazy, jejich typy a využití při organizaci a správě dat v relační databázi, kritéria dotazů a pravidla spojená s jejich zápisem.
- Typy databázových funkcí, způsoby zápisu a možnosti jejich uplatnění.
- Interaktivní formuláře a sestavy v kontextu lokální realční databáze. Vlastnosti a využití komponent ve formuláři a sestavě.
- Databázové systémy, jejich dostupnost a využití v soukromé a veřejné podnikové sféře, ve státní správě a školských zařízeních.
- Zabezpečení databáze, autentizovaný přístup, sdílení a víceuživatelský přístup k databázi.
- Databázový jazyk, jeho syntaxe a příklady použití s ohledem na vybraný databázový systém.
- Možnosti zápisu a prezentace datového obsahu relační databáze ve veřejné síti.
- Typové úlohy a didaktické zásady ve výuce databází a databázových systémů v kontextu vybraných tematických celků vzdělávacího kurikula.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Ing. Petr Michalík, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Jan Baťko, Ph.D. (100%),
Mgr. Jan Bezděka (100%),
Ing. Petr Michalík, Ph.D. (100%),
Mgr. Miroslav Zíka (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Jan Baťko, Ph.D. (100%),
Mgr. Jan Bezděka (100%),
Ing. Petr Michalík, Ph.D. (100%),
Mgr. Miroslav Zíka (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Pokorný, Jaroslav; Valenta, Michal. Databázové systémy. 1. vydání. 2013. ISBN 978-80-01-05212-9.
-
Doporučená:
Písek, Slavoj. Access 2010: podrobný průvodce. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3653-2.
-
Doporučená:
Kroenke, David; Auer, David J. Databáze. 1. vydání. 2015. ISBN 978-80-251-4352-0.
-
Doporučená:
JUBA Salahaldin and Andrey VOLKOV. Learning PostgreSQL 10. Birmingham, 2017. ISBN 978-1-78839-201-3.
-
Doporučená:
Belko, Peter. Microsoft Access 2013 : podrobná uživatelská příručka. 1. vyd. Brno : Computer Press, 2014. ISBN 978-80-251-4125-0.
-
Doporučená:
Stanek, William R. Microsoft SQL Server 2012 : kapesní rádce administrátora. 1. vyd. Brno : Computer Press, 2013. ISBN 978-80-251-3797-0.
-
Doporučená:
Kaluža, Jindřich; Kalužová, Ludmila. Modelování dat v informačních systémech. 1. vyd. Praha : Ekopress, 2012. ISBN 978-80-86929-81-1.
-
Doporučená:
Naučte se SQL za 28 dní: stačí hodina denně
(STEPHENS, Ryan K., Ronald R. PLEW a Arie JONES)
-
Doporučená:
Hernandez, Michael J. Návrh databází. 1. vyd. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-0900-7.
-
Doporučená:
Kopeček, Pavel. Příklad v MS Access. [Plzeň] : SmartMotion, 2013. ISBN 978-80-87539-51-4.
-
Doporučená:
Lacko, Ľuboslav; Eder, Tomáš. SQL : hotová řešení. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2003. ISBN 80-7226-975-5.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
5
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
5
|
Celkem
|
79
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
znalosti na základní úrovni práce s počítačem a aplikacemi ve Windows |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
dovednosti na základní úrovni práce s počítačem a aplikacemi ve Windows |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
pochopit principy a zásady uplatňované při práci s databázovým systémem |
znát postupy využívané při návrhu, tvorbě a správě relační databáze |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
umět aplikovat postupy využívané při návrhu, tvorbě a správě relační databáze s využitím vhodně zvolených programových nástrojů |
umět demonstrovat postupy využívané při návrhu, tvorbě a správě relační databáze s využitím vhodně zvolených programových nástrojů s ohledem na vzdělávání |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Seminární práce, |
Test, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
E-learning, |
Řešení problémů, |
Kooperativní výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Diskuse, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Kooperativní výuka, |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
Řešení problémů, |
|
|
|
|