|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KTD / VKDUM
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KTD
/
VKDUM
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Vybrané kapitoly z dějin umění
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Seminář
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
12 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
94 / -
|
0 / -
|
15 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KVU/VKDUM
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Prohloubit znalosti studenta v té oblasti dějin umění, která souvisí s oborem a zaměřením jeho magisterského studia. Seznámit s vybranými tématy z dějin architektury, malířství, sochařství a užitého umění od renesance až po současnost.
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky pro udělení zápočtu:
- pravidelná a aktivní účast na semináři
- zpracování písemné seminární zápočtové práce dle zadaných témat
- dodržení nejzazšího termínu pro odevzdání práce
Požadavky pro absolvování zkoušky:
- předchozí získání zápočtu
- kombinovaná zkouška z problematiky dějin umění ve vztahu ke studijnímu oboru
|
Obsah
|
1. Vývoj definic výtvarného umění v jeho historii. Historické i současné druhy výtvarného umění. Umělecké dílo jako součást uměleckého procesu. Výzkum uměleckého procesu.
2. Umění jako sémiologický fakt (Mukařovský). Transformace struktury sémiologického modelu a její aplikace na historii umění. Magický, mýtický, realistický, reflexivní, modernistický a postmodernistický sémiologický model.
3. Umění jako struktura. Strukturní model, vývoj struktury. Umělecký proces a jeho historické proměny (umělec, dílo, divák). Kooperační (komunikační) a poznávací funkce umění.
4. Svět, ve kterém malujeme Nejvýraznější charakteristiky současné doby z pozic uměleckého zájmu. Od statického modelu k transformačnímu, od reflexe k interaktivitě, od pozorovatele k aktivnímu účastníkovi.
5. Vývoj chápání a zobrazování prostoru od totemu (na pozadí chaosu), přes stabilitu prostoru (význam perspektivy a kompozice) k jeho časoprostorové relační dynamice.
6. Emancipace člověka v jeho zobrazení. Od pravěku, k magickému, mýtickému, realistickému, subjektivistickému a postmodernistickému zobrazení člověka. Od determinace k tvorbě. Tvorba jako sebepřekonání.
7. Senzualita. Podíl ostatních smyslů na vizualizaci svého okolí. Strukturní následnost vývoje psychosomatické části osobnosti (Jean Piaget).
8. Zobrazení objektu. Od magického k transformačnímu a relačnímu chápání objektu. Obrazový objekt a obrazový element - obrazová revoluce v díle Paula Cézanna. Relace obrazových elementů jako základ moderny.
9. Marcel Duchamp a jeho revoluce v pojetí uměleckého procesu (dílo, autor, divák). Objekt v relacích. Metafora v obrazovém myšlení (Lakoff, Johnson). Jazyk, řeč a obraz.
10. Časoprostorové pojímání reality a nová média. Transformace kvalit. Interaktivita.
11. Současné umělecké tendence a jejich historické zdroje
12. Analýza vlastního výtvarného směřování z pozic historie a současnosti výtvarného umění.
13. Výchova uměním, apologeze a kritika pedagogických účinků umění (Read)
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Příslušný kurz v LMS Moodle
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Kulka,T., Ciporanov, D.. Co je umění? Texty angloamerické estetiky 20. století. Č. Kostelec, 2010.
-
Doporučená:
Frank, Manfred. Co je neostrukturalismus?. 1. vyd. Praha : Sofis, 2000. ISBN 80-902785-1-5.
-
Doporučená:
Cassirer, E. Filosofie symbolických forem I., II. Praha, 1996.
-
Doporučená:
Lakoff, George; Johnson, Mark. Metafory, kterými žijeme. Brno : Host, 2002.
-
Doporučená:
Vilayanur S. Ramachandran. Mozek a jeho tajemství. Praha : Dybbuk, 2013. ISBN 978-80-7438-080-8.
-
Doporučená:
Berger, P.L. - Luckmann, T. Sociální konstrukce reality. Brno, Centrum pro studium demokracie a kultury, 1999.
-
Doporučená:
Hubík, S. Sociologie vědění. Slon Praha, 1999.
-
Doporučená:
Mukařovský, Jan. Studie z estetiky. 1.vyd. Praha : Odeon, 1966.
-
Doporučená:
Studijní literatura bude vyučujícícm zadána individuálně..
-
Doporučená:
Vančát, Jaroslav. Vývoj obrazivosti od objektu k interaktivitě : gnozeologické předpoklady analýzy obrazové stránky nových médií. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1625-4.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Celkem
|
109
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
znalosti dějin umění v rozsahu bakalářského studia uměleckého směru |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Schopnost samostatné přípravy na předem daná témata |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
hlubší znalosti z dějin umění v oboru, na který je zaměřen
o formách diskuse nad otázkami z oblasti techniky umělecké tvorby ze sledovaného období
o možnostech rozboru vybraného uměleckého díla z různých hledisek
o schématu strukturního modelu umění
o magickém, mýtickém, realistickém, reflexivním, modernistickém a postmodernistickém sémiologickém modelu umění |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
provést rozbor vybraného uměleckého díla z hlediska kompozice
identifikovat ikonografický význam vybraného uměleckého díla
rozlišit umělecké dílo dle stylového období, případně identifikovat jeho autora
posoudit umělecké dílo vzhledem k jeho významu pro dané období |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Výuka podporovaná multimédii, |
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
|
|
|
|