|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KTD / ODVK
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KTD
/
ODVK
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Dějiny vizuální komunikace
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
4
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / 33
|
0 / 5
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
15 / -
|
2 / 13
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KDE/ODVK
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je uvést studenty do dějin grafického designu od počátku průmyslové revoluce do současnosti. V systematickém přehledu studenty seznámit s proměnami stylů ve vztahu ke společenským, technologickým a politickým vlivům s ohledem na komerční a nekomerční sféru.
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky pro udělení zápočtu:
- pravidelná, nejméně 75% účast na výuce
- aktivní zapojení do diskuse k jednotlivým tématům
- přednesení seminární práce na zadané, předem konzultované téma v podobě referátu v termínu stanoveném vyučujícím
- splnění zápočtového testu nejméně na 65%
Požadavky pro absolvování zkoušky:
- předchozí získání zápočtu
- ústní zkouška v rozsahu probíraných témat a povinné studijní literatury
|
Obsah
|
1. Úvod do předmětu. Grafický design od industrializace po současnost: zlomové momenty. Industriální revoluce versus historismus.
2. Arts and Crafts. Secese. Podoby grafiky na sklonku 19. a začátku 20. století.
3. Cesta k moderně: počátek korporátního stylu.
4. Vliv volných uměleckých směrů na grafický design: expresionismus, kubismus, futurismus, dada, surrealismus.
5. De Stijl, ruský konstruktivismus, Bauhaus, Nová typografie.
6. Moderna v Československu.
7. Ideologie a propaganda v první polovině 20. století.
8. Situace po druhé světové válce: Mezinárodní typografická škola. Korporátní styl.
9. 60. léta v USA a v Evropě.
10. Polský a japonský plakát. Grapus.
11. Situace po 2. světové válce v Československu; tuzemský filmový plakát.
12. Postmoderna. Nástup digitálních technologií.
13. Současný design a jeho aspekty.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v LMS Moodle se všemi podstatnými informacemi a materiály.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Hollis, Richard. Stručná historie grafického designu. První vydání. 2014. ISBN 978-80-87705-27-8.
-
Základní:
Dusong, Jean-Luc, Siegwardová, Fabiene. Typografie od olova k počítačům. 1996.
-
Doporučená:
Meggs, Philip B. A history of graphic design. New York : John Wiley & Sons, 1998. ISBN 0-471-29198-6.
-
Doporučená:
Heller, Steven & Chwast, Seymour. Graphic Style from Victorian to Digital. Abrams, 2000. ISBN 0810929848.
-
Doporučená:
Kolesár, Zdeno. Kapitoly z dějin designu. Praha, 2004.
-
Doporučená:
Janáková, Iva. Ladislav Sutnar - Praha - New York - design in action. 1. vyd. V Praze : Uměleckoprůmyslové muzeum, 2003. ISBN 80-7101-050-2.
-
Doporučená:
Heller, Steven. Merz to Emigre and beyond : avant-garde magazine design of the twentieth century. London : Phaidon Press, 2003. ISBN 0-7148-3927-2.
-
Doporučená:
Boekraad, Hugues. My work is not my work : Pierre Bernard - Design for the public domain. Baden : Lars Müller Publishers, 2008. ISBN 978-3-03778-087-9.
-
Doporučená:
Hollis, Richard. Swiss graphic design : the origins and growth of an international style, 1920-1965. London : Laurence King, 2006. ISBN 9781856694759.
-
Doporučená:
Chermayeff, I. Trademarks designed by Chermayeff and Geismar. Lars Muller Publisher, 2000.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
25
|
Celkem
|
107
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vybavit si základní znalosti o technických a technologických v grafice a grafickém designu,
na základní úrovni porovnávat a analyzovat různé výtvarné výrazy z hlediska estetického, sémiotického a technického,
specifikovat základní znalosti z podpůrných uměleckých disciplín,
projevit základní znalost o výtvarných a slohových kánonech v rámci vývoje výtvarného a užitého umění, |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
pracovat systematicky ve vztahu k seminární práci nebo vlastního učení,
projevit zájem o vlastní teoretické učení ve vztahu k problematice využitelné ve vlastní praxi,
ovládat základní vyjadřovací prostředky a možnosti grafiky a jejích různých metod,
pracovat samostatně a aktivně a flexibilně reagovat na hodnotící komentáře vyučujícího, |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
základního vývoje grafického designu od počátku průmyslové revoluce do současnosti,
příkladů komerčního a nekomerčního využití grafického designu v historii a jeho významné představitele,
základních společenských, technologických a politických kontextů vývoje grafického designu a jejich vlivů, |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
charakterizovat a analyzovat počátky českého a světového grafického designu a porovnat je s jeho dnešními formami,
využití možností různých dnešních a historických forem a metod pro svou tvorbu,
popsat a vysvětlit specifika různých forem grafického designu a jeho proměn ve vztahu ke společenským, technologickým a politickým vlivům s ohledem na komerční a nekomerční sféru |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Samostatná práce studentů, |
Skupinová výuka, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
|
|
|
|