|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KTD / ODSF
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KTD
/
ODSF
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Dějiny současné fotografie
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
8 / -
|
0 / 10
|
1 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KVU/ODSF
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je obeznámit studenta s fotografickou tvorbou v posledním cca čtvrtstoletí s důrazem na aktuální dění ve fotografii. Naučit studenta zařadit vlastní tvorbu do kontextu doby a konfrontovat s vlivy ostatních tvůrců.
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky pro udělení zápočtu:
- pravidelná, nejméně 75% účast na přednáškách
- zpracování seminární práce na zadané nebo předem konzultované téma, případné přednesení ve formě referátu v termínech stanovených vyučujícím
- úspěšné absolvování písemného testu na 65 %
- aktivní zapojení v diskuzích, vycházejících z jednotlivých témat.
|
Obsah
|
1. Přehled přednášek, bibliografie, seminární práce.
2. Konceptuální fotografie I.
3. Konceptuální fotografie II.
4. Digitální fotografie.
5. Postmoderna / Picture Generation.
6. Postmoderna.
7. Lidské tělo ve fotografii III. / Gender.
8. Lidské tělo ve fotografii III. / Gender.
9. Módní fotografie II.
10.Portrét II.
11.Dokumentární a žurnalistická fotografie III.
12. Vojnová fotografie.
13. Test.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Mrázková, Daniela. Příběh fotografie : Vyprávění o historii světové fotografie prostřednictvím životních a tvůrčích osudů významných osobností a mezních vývojových okamžiků. Praha : MF, 1985.
-
Doporučená:
Birgus V., Mlčoch J. Akt v české fotografii. KANT, 2000.
-
Doporučená:
Ateliér : čtrnáctideník současného výtvarného umění : fortnightly journal of contemporary art.
-
Doporučená:
Mrázková, Daniela; Remeš, Vladimír. Cesty československé fotografie : Vyprávění o historii čs. fotografie prostřednictvím životních a tvůrčích osudů vybraných osobností a mezních vývojových okamžiků. Praha : MF, 1989. ISBN 80-204-0015-X.
-
Doporučená:
Lábová A. Dějiny československé fotožurnalistiky. skripta FŽ UK, SNP, 1977.
-
Doporučená:
Hlaváč L. Dějiny fotografie. Osveta, 1987.
-
Doporučená:
Skopec R. Dějiny fotografie od nejstarších dob k dnešku. Orbis, 1963.
-
Doporučená:
Hlaváč L. Dějiny slovenskej fotografie. Osveta, 1989.
-
Doporučená:
Fotografie magazín : měsíčník pro klasickou a digitální fotografii. Praha : Časopisy pro volný čas, 1994.
-
Doporučená:
Birgus V., Scheufler, P. Fotografie v českých zemích 1839 - 1999. Grada Publishing, 1999.
-
Doporučená:
Fotovideo. Praha : ATEMI, 1999.
-
Doporučená:
Anděl J. Vybrané kapitoly z dějin fotografie. skripta ÚKVC, Praha, 1978.
-
Doporučená:
www.fotoaparat.cz
(Doporučené www stránky)
-
Doporučená:
www.fotografovani.cz
(Doporučené www stránky)
-
Doporučená:
www.photorevue.com
(Doporučené www stránky)
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
20
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den]
|
8
|
Celkem
|
77
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
všeobecné znalosti dějin umění s důrazem na 19. a 20. století. - Orientace v soudobém výtvarném umění |
vybavit si základní znalosti o technických a technologických postupech ve fotografii analogové a později digitální,
vybavit si základní kroky a postupy vývoje fotografického snímání od jeho počátku,
na základní úrovni porovnávat a analyzovat různé výtvarné výrazy z hlediska estetického, sémiotického a technického,
specifikovat základní znalosti z podpůrných uměleckých disciplín,
projevit základní znalost o výtvarných a slohových kánonech v rámci vývoje výtvarného a užitého umění včetně těch současných, |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
pracovat systematicky ve vztahu k seminární práci nebo vlastního učení,
projevit zájem o vlastní teoretické učení ve vztahu k problematice využitelné ve vlastní praxi,
ovládat základní vyjadřovací prostředky a možnosti fotografie a jejích různých metod,
analyzovat základní vizuální znaky na úrovni technické, estetické i semiotické, |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
historického vývoje a důvodů potřebnosti vynálezu fotografie,
postupné emancipace fotografie jako výtvarného umění i uplatnění v jiných oblastech,
dnešních významných autorů a tendencí včetně jejich přínosů pro pohled na fotografii jako vyjadřovací prostředek, |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
vyjmenovat první pionýry fotografie a techniky, které vynalezli,
analyzovat vývoj jednotlivých disciplín fotografie a popsat technická i společenská úskalí vývoje, zejména v posledních několika dekádách,
charakterizovat nejdůležitější směry, techniky, uskupení, tendence a osobnosti světové i české fotografie od počátku až po současnost |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Samostatná práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
|
|
|
|