|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KTD / ODMDA
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KTD
/
ODMDA
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Mezi designem a architekturou
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Mezi designem a architekturou: kapitoly z teorie a dějin interiéru 19. a 20.století
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
10 / -
|
5 / 10
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět představí design interiéru jako širokou disciplínu neostrých hranic mezi designem a architekturou. Studentkám a studentům poskytne základní vhled do vývoje interiéru od 19. století do současnosti; přiblíží jim nejdůležitější osobnosti a stěžejní témata, jež jsou pro obor relevantní i dnes. Seminář nabídne studujícím doplnění, rozšíření a prohloubení znalostí nabytých během přednášek, důraz přitom bude klást na jejich aktivní participaci.
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky na zápočet:
- průběžná příprava, zpracování stručných resumé zadaných textů, aktivní participace v diskusích
- prezentace vybraného tématu/osobnosti/díla
- pravidelná účast (včetně účasti na exkurzi)
Ústní zkouška:
- rozprava o tématech probíraných během přednášek i seminářů
|
Obsah
|
Přednášky:
01) Historismus - biedermaier
02) Reforma designu - Arts and Crafts
03) Mezi uměleckým řemeslem a průmyslem (Wiener Werkstätte, Deutscher Werkbund, Artěl) - kubismus a expresionismus
04) Richard Wagner - secese a princip gesamtkunstwerku
05) F. L. Wright - Adolf Loos a antiteze secese
06) Národní styl - dekorativismus - art deco
07) Avantgarda - Bauhaus - standard a typ - Thonet, UP závody, Halabala, Koželka ad.
08) Minimální bydlení, nejmenší byt, moderní byt, obytná krajina - veřejné interiéry?
09) Organický design a nové materiály
10) Frederick Kiesler - Ladislav Sutnar - výstavy a výstavnictví
11) Pozdní moderna - brutalismus - syntéza architektury a umění v interiéru
12) Experimenty 60. let: spektákl, radikální design a pop
13) Antidesign a postmoderna - high-tech a mašinismus
Seminář:
Náplní seminářů budou:
1) prezentace vybraných témat doplňujících a prohlubujících témata přednášek a/nebo představující současnou scénu a následná diskuse (každý student bude během semestru prezentovat jedno téma/osobnost/dílo)
2) diskuse témat ze zadaných textů (4 texty během semestru)
3) diskuse témat z projekcí a dokumentů (3-4 kratší projekce během semestru)
4) exkurze a/nebo návštěva výstavy, stálých expozic UPM, ZČM, NTM apod. (3-4 akce během semestru - Tomáškova vila, Loosovy interiéry, Krajská politická škola, ČNB Plzeň, Západočeská galerie v Plzni - Galerie "13", Moving Station apod.)
5) mimořádná přednáška hostujícího odborníka
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Knobloch, Iva,; Vondráček, Radim. Design v českých zemích 1900 - 2000 : instituce moderního designu. Vydání 1. 2016. ISBN 978-80-200-2612-5.
-
Základní:
Karasová, Daniela. GDN : geneze designu nábytku. 2012. ISBN 978-80-7101-103-3.
-
Základní:
Štěch Adam. Modern Architecture and Interiors. Mnichov: Prestel. 2020.
-
Doporučená:
Iva Knobloch, Jiří Pelcl. Architektura interiér design ? 1989 diskuse 2014. Praha: UMPRUM. 2014.
-
Doporučená:
Daniela Kramerová (ed.). Bruselský sen. Československá účast na Světové výstavě Expo 58 v Bruselu a životní styl 1. poloviny 60. let. Praha: Arbor vitae. 2008.
-
Doporučená:
Daniela Karasová. České secesní a kubistické interiéry v národním a mezinárodním měřítku in: Bulletin Moravské galerie v Brně. Brno: Moravská galerie v Brně a Společnost přátel MG 67. 2016.
-
Doporučená:
Daniela Karasová. Dějiny nábytkového umění IV. Praha: Argo, Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze. 2001.
-
Doporučená:
Edward Lucie-Smith. Furniture: A Concise History. Londýn: Thames & Hudson. 1987.
-
Doporučená:
Věkoslav Pardyl. Interiér. Praha: ČVUT. 1987.
-
Doporučená:
Dagmar Koudelková. Jindřich Halabala a Spojené uměleckoprůmyslové závody v Brně. Praha: Grada Publishing. 2018.
-
Doporučená:
Dagmar Koudelková. Jiří Pelcl x design / Subjective x Objective. Brno: Era ? vydavatelství. 2006.
-
Doporučená:
Lada Hubatová-Vacková, Rostislav Koryčánek. OCH! ? Olgoj Chorchoj: Logika emoce. Praha: UMPRUM, Moravská galerie. 2016.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
25
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
32
|
Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den]
|
8
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
základní znalosti obecné historie na úrovni všeobecného středoškolského vzdělání |
vybavit si základní znalosti z dějin umění v rámci studovaných oborů,
na základní úrovni porovnávat a analyzovat různé výtvarné výrazy z hlediska estetického, sémiotického a technického,
specifikovat základní znalosti z podpůrných uměleckých disciplín,
popsat hlavní výtvarné a slohové kánony v rámci vývoje výtvarného a užitého umění |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
pracovat systematicky ve vztahu k seminární práci nebo vlastního učení,
projevit zájem o vlastní teoretické učení ve vztahu k problematice využitelné ve vlastní praxi,
ovládat základní vyjadřovací prostředky týkající se prostorového vyjadřování,
pracovat samostatně a aktivně a flexibilně reagovat na hodnotící komentáře vyučujícího |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
předpokladů vzniku chápání fenoménu interiéru ve výtvarném umění a architektuře (od éry historismu po období antidesignu a postmoderny - high-tech a mašinismu),
o hlavních osobnostech oboru a přiblížení jejich kontextu a stylu tvorby,
interpretace role tvůrce prostoru a prostových vztahů v procesu vývoje nového díla, nebo stylu,
příkladů historického vývoje fenoménu architektury a interiérového designu a jejich filosoficko pragmatických kontextů |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
rozlišit tvarové, materiálové a technologické charakteristiky vývojových etap designérských a architektonických řešení,
zařadit chronologicky reprodukce konkrétních realizací podle tvarového, popř. i technického řešení a použitého materiálu,
přiřadit k jednotlivým obdobím resp. tvůrčím okruhům obory, které je nejvíce a nejpřínosněji ovlivňovaly (historický kontext),
zhodnotit vliv technického pokroku na rozvoj porozumění danému fenoménu |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Písemná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška založená na výkladu, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Samostudium, |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
|
|
|
|