|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KTD / ODKER
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KTD
/
ODKER
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Dějiny keramiky
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
4
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
11 / -
|
0 / 0
|
1 / 12
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KDE/ODKER
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět seznamuje studenty s nejdůležitějšími historickými etapami vývoje keramiky od pravěku po 20. století, s jednotlivými typy keramiky v souvislostech stylového vývoje uměleckého řemesla a ve vztahu k ostatním oborům. Přibližuje jim jednotlivá střediska výroby keramiky a tvorbu významných světových i domácích výrobců keramiky a porcelánu a osobností keramického umění.
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky pro udělení zápočtu:
- pravidelná, nejméně 75% účast na přednáškách,
- aktivní zapojení do diskuze vycházející z domácí přípravy k jednotlivým tématům,
- zpracování písemné seminární zápočtové práce dle zadaných témat,
- případně přednesení práce jako zvláštního referátu průběžně během semestru,
- dodržení nejzazšího termínu pro odevzdání práce či přednesení referátu,
- účast na exkurzi.
Požadavky pro absolvování zkoušky:
- předchozí získání zápočtu,
- ústní zkouška v rozsahu probíraných témat a základní studijní literatury.
|
Obsah
|
1. Úvod do dějin keramiky - typologie, základní přehled technologií, stylová období uměleckého řemesla a užitého umění, centra vývoje, role významných osobností.
2. Keramická tvorba v pravěku a starověku.
3. Keramická tvorba doby renesance.
4. Keramická tvorba doby baroku.
5. Počátky a rozvoj výroby evropského porcelánu v 18. století.
6. Evropská kamenina 18. a 19. století.
7. Český porcelán a kamenina konce 18. a 1. poloviny 19. století.
8. Keramika a porcelán 2. poloviny 19. století - historismus, orientalismus.
9. Keramika a porcelán doby secese.
10. Keramika a porcelán 1. poloviny 20. století.
11. Keramika a porcelán po roce 1950.
12. Návštěva příležitostných výstav, muzejních sbírek a depozitářů, ateliérů keramiků.
13. Dějiny keramiky od starověku po 20. století - souhrn.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Konečný, Milan. Česká keramika : rukověť keramického průmyslu v Čechách 1748-1948. Vyd. 1. Praha : Milan Konečný, 2003. ISBN 80-238-9460-9.
-
Základní:
Anděl, Jaroslav,; Švestka, Jiří,; Vlček, Tomáš,; Liška, Pavel. Český kubismus 1909-1925 : malířství, sochařství, architektura, design. [Praha] : i3 CZ, 2006. ISBN 80-239-6658-8.
-
Základní:
Horová, Anděla (ed.). Dějiny českého výtvarného umění. [Díl] IV/1, 1890-1938. Praha : Academia, 1998. ISBN 80-200-0587-0.
-
Základní:
Horová, Anděla (ed.). Dějiny českého výtvarného umění. [Díl] IV/2, 1890-1938. Praha : Academia, 1998. ISBN 80-200-0623-0.
-
Základní:
Benda, Klement. Dějiny českého výtvarného umění. Díl 1., část 1., Od počátků do konce středověku. Praha : Academia, 1984.
-
Základní:
Blažíček, Oldřich J. Dějiny českého výtvarného umění. Díl 2., část 1., Od počátků renesance do závěru baroka. Praha : Academia, 1989. ISBN 80-200-0069-0.
-
Základní:
Blažíček, Oldřich J. Dějiny českého výtvarného umění. Díl 2., část 2., Od počátků renesance do závěru baroka. Praha : Academia, 1989. ISBN 80-200-0069-0.
-
Základní:
Blažíčková - Horová, Naděžda; Lorenzová, Helena; Petrasová, Taťána. Dějiny českého výtvarného umění. (III/1), 1780/1890. Praha : Academia, 2001. ISBN 80-200-0735-0.
-
Základní:
Blažíčková - Horová, Naděžda; Petrasová, Taťána; Lorenzová, Helena. Dějiny českého výtvarného umění. (III/2), 1780/1890. Praha : Academia, 2001. ISBN 80-200-0735-0.
-
Základní:
Riley, Noël (ed.). Dějiny užitého umění : vývoj užitého umění a stylistických prvků od renesance do postmoderní doby. Praha : Slovart, 2004. ISBN 80-7209-549-8.
-
Základní:
Kybalová, Jana. Evropská kamenina. Praha : Aventinum, 1991. ISBN 80-85277-01-8.
-
Základní:
Kybalová, Jana. Kamenina v Čechách a na Moravě. 1. vyd. Praha : Panorama, 1993.
-
Základní:
Weiß, Gustav. Keramika : umění z hlíny : kulturní dějiny a keramické techniky. 1. vyd. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1954-2.
-
Základní:
Poche Emanuel / Hejdová Dagmar. Porcelán. Praha, 1993.
-
Základní:
Rada, Pravoslav. Techniky keramiky. Vyd. 1. Praha : Aventinum, 1995. ISBN 80-85277-47-6.
-
Rozšiřující:
Walcha O. Meißner Porzellan. Dresden, 1973.
-
Doporučená:
Adlerová Alena. Česká secese, užité umění. Praha -výst. kat., Uměleckoprůmyslové muzeum, 1981.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den]
|
8
|
Kontaktní výuka
|
48
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Celkem
|
106
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vybavit si základní znalosti o technických a technologických postupech v keramické tvorbě,
specifikovat základní znalosti z podpůrných uměleckých disciplín,
projevit základní znalost o výtvarných a slohových kánonech v rámci vývoje výtvarného a užitého umění, |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
pracovat systematicky ve vztahu k seminární práci nebo vlastního učení,
projevit zájem o vlastní teoretické učení ve vztahu k problematice využitelné ve vlastní praxi,
ovládat základní vyjadřovací prostředky a možnosti keramické tvorby, |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
základních tvarových typů keramiky v jednotlivých historických obdobích,
důležitá oblasti a centra vývoje keramické tvorby (např. Etrurie, Řecko, Toskánsko, Porýní, Delft, Míšeň, Vallauris ...),
významných výrobců v jednotlivých etapách vývoje keramické tvorby (např. della Robia, Wedgwood, Deck, Rosenthal ...),
charakteristických znaků keramiky v jednotlivých stylových etapách (antika, renesance, baroko, historismus ...),
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
zařadit chronologicky keramické výrobky podle používaného materiálu a jeho zpracování, - zařadit chronologicky keramické výrobky podle techniky a motivů výzdoby,
vyjmenovat osobnosti z hlediska rozvoje technologie a stylu (např. Palissy, Böttger, Solon, Seger ...),
přiblížit zvláštní skupiny keramických výrobků z historie (např. majolika istoriato, habánská keramika, anglická kamenina, keramika českého kubismu ...),
ukázat na příkladech charakteristické znaky keramické tvorby z center v Evropě,
popsat uceleně historický vývoj produkce keramiky a porcelánu v českých zemích,
formulovat vlastními slovy názor na vývoj keramiky ve 20. století a na keramiku současnou,
sledovat vzájemné vlivy mezi historickými centry keramické tvorby,
provést rozbor tvaru keramické nádoby z hlediska estetického i funkčního,
rozlišit detailní stylové prvky na konkrétních příkladech z historie,
porovnat možnosti keramické tvorby ve vztahu k technologickým znalostem v historickém období,
posoudit základní přínos významných osobností keramické tvorby z pohledu jejich přínosu k historickému a stylovém vývoji,
|
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Prezentace práce studentů, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
|
|
|
|