|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KTD / ODIL
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KTD
/
ODIL
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Dějiny ilustrace
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
4
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
8 / -
|
3 / 13
|
6 / 30
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / 20
|
0 / 10
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KDE/ODIL
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s počátky dějin knižní kultury od období starověku až po současnost s důrazem na vývojové etapy, výrazná centra, osobnosti a technologický pokrok, který knižní produkci ovlivňoval. Akcent výuky je kladen na dějiny knižní kultury a ilustrace od poč. 20. století po současnost.
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky pro udělení zápočtu:
- pravidelná, nejméně 75% účast na výuce
- aktivní zapojení do diskuse k jednotlivým tématům
- přednesení seminární práce na zadané, předem konzultované téma v podobě referátu v termínu stanoveném vyučujícím
- splnění zápočtového testu nejméně na 65%
Požadavky pro absolvování zkoušky:
- předchozí získání zápočtu
- ústní zkouška v rozsahu probíraných témat a povinné studijní literatury
|
Obsah
|
1. Úvod do předmětu. Vývoj knihy od svitku do vynálezu knihtisku.
2. Vývoj knihy od vynálezu knihtisku do 19. století.
3. Osobnosti grafiky do konce 19. století.
4. Ilustrace konce 19. a začátku 20. století I: Arts and Crafts, secese.
5. Ilustrace konce 19. a začátku 20. století II: secese, symbolismus a dekadence v Čechách.
6. Ilustrace a avantgarda I: expresionismus, kubismus.
7. Ilustrace a avantgarda II: futurismus, dadaismus.
8. Ilustrace a avantgarda III: konstruktivismus, surrealismus.
9. Ilustrace pro děti a mládež a její specifika. Česká ilustrace do r. 1990 I.
10. Česká ilustrace do r. 1990 II.
11.Česká ilustrace do r. 1990 III.
12.Česká ilustrace po r. 1990. Nakladatelství, festivaly, ocenění.
13.Shrnutí, opakování.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v LMS Moodle se všemi podstatnými informacemi a materiály.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Bohatcová, Mirjam. Česká kniha v proměnách staletí. 1. vyd. Praha : Panorama, 1990. ISBN 80-7038-131-0.
-
Základní:
Holešovský, František; Stehlíková, Blanka. Čeští ilustrátoři v současné knize pro děti a mládež. Praha : Albatros, 1989.
-
Základní:
Matějček, Antonín. Ilustrace : se 246 reprodukcemi. Praha : Jan Štenc, 1931.
-
Základní:
Toman, Jindřich. Kniha v českém kubismu = Czech cubism and the book. Praha : Kant, 2004. ISBN 80-86217-67-1.
-
Základní:
Dyrynk, Karel. Typograf o knihách. 3. vyd. Praha : Kentaur, 1993. ISBN 80-85285-38-X.
-
Doporučená:
Rosand, D. Drawing Acts. Cambridge: Cambridge University Press, 2002.
-
Doporučená:
Voit, Petr. Encyklopedie knihy.
-
Doporučená:
Voit, Petr. Encyklopedie knihy : starší knihtisk a příbuzné obory mezi polovinou 15. a počátkem 19. století. Praha : Libri ve spolupráci s Královskou kanonií premonstrátů na Strahově, 2006. ISBN 80-7277-312-7.
-
Doporučená:
Heller, S. & Chwast, S. Illustration: A Visual History. New York: Abrams, 2008.
-
Doporučená:
Klub ilustrátorů.
-
Doporučená:
Toman, Jindřich. Kniha v českém kubismu. Praha: Kant, 2004. ISBN 80-86217-67-1.
-
Doporučená:
Hutařová, Ivana. Současní čeští ilustrátoři knih pro děti a mládež. 1. vyd. Praha : Ústav pro informace ve vzdělávání, 2004. ISBN 80-211-0485-6.
-
Doporučená:
Zeegen, L. The Fundamentals of Illustration. AVA Publishing SA, 2005.
-
Doporučená:
HODGES, Elaine R. S., ed. The Guild handbook of scientific illustration. 2003. ISBN 0-471-36011-2.
-
Doporučená:
ŠINDELÁŘ, Dušan. Vědecká ilustrace v Čechách. Praha, 1973.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den]
|
8
|
Celkem
|
110
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
základní znalosti obecné historie a dějin umění na úrovni středoškolského vzdělání |
vybavit si základní znalosti o technických a technologických postupech v kresbě a ilustraci,
na základní úrovni porovnávat a analyzovat různé výtvarné výrazy z hlediska estetického, sémiotického a technického,
specifikovat základní znalosti z podpůrných uměleckých disciplín,
projevit základní znalost o výtvarných a slohových kánonech v rámci vývoje výtvarného a užitého umění v souvislosti s obecnými dějinami, |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
pracovat systematicky ve vztahu k seminární práci nebo vlastního učení,
projevit zájem o vlastní teoretické učení ve vztahu k problematice využitelné ve vlastní praxi jakožto zdroje inspirace,
ovládat základní vyjadřovací prostředky a možnosti ilustrace a jejích různých forem,
pracovat samostatně a aktivně a flexibilně reagovat na hodnotící komentáře vyučujícího, |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
rozlišení uměleckých stylů a projevů působících v různých vývojových etapách,
souvislostí vývojových etap knižní kultury s obecnými dějinami umění a jejich vzájemné ovlivňování,
významných autorů a osobností prosazujících a využívajících nástroje ilustrace ve vlastní tvorbě,
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
identifikovat vývojové etapy ilustračního umění,
zařadit události, umělecké směry i osobnosti do časové osy historického vývoje,
vymezit a pojmenovat prvky, styly, metody a techniky v jednotlivých vývojových etapách,
zhodnotit přínos jednotlivých osobností k vývoji oboru, |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Samostatná práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
|
|
|
|