|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KTD / DUM3
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KTD
/
DUM3
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Dějiny umění 3
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
151 / -
|
0 / -
|
1 / 16
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KVU/DUM3
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Uvést studenty do problematiky hlavních proudů a směrů umění a uměleckých škol 19. a počátku 20. století.
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky pro udělení zápočtu:
- pravidelná, nejméně 75% účast na přednáškách a seminářích
- aktivní zapojení do diskuze k jednotlivým tématům
- přednesení seminární práce na zadané, předem konzultované téma v podobě referátu v termínu stanoveném vyučujícím
- případné odevzdání písemného zpracování této seminární práce v termínu stanoveném vyučujícím
- splnění zápočtového testu na 65%
- dodržení daného termínu pro odevzdání práce či přednesení referátu
Požadavky pro absolvování zkoušky:
- předchozí získání zápočtu
- ústní zkouška v rozsahu probíraných témat a povinné studijní literatury
|
Obsah
|
1. Úvod
2. Impresionismus, postimpresionismus
3. Fauvismus, německý a český expresionismus
4. Kubismus ve Francii a v Čechách (malba, socha)
5. Cesty k abstrakci: Kandinský, Kupka
6. Cesty k abstrakci: Malevič, Mondrian
7. Počátky moderní architektury: Wright, Loos, Le Corbusier
8. Počátky moderní architektury v Čechách: Kotěra, kubismus, Plečnik
9. Futurismus, dadaismus
10. Surrealismus ve Francii a v Československu
11. Ruský konstruktivismus, funkcionalismus, Bauhaus, Devětsil
12. Marcel Duchamp, Henri Matisse
13. Podoby figurace v malbě a sochařství od 20. do 50. let 20. století: Picasso, Balthus, Bacon, Moore, Giacometti.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Dušan Brozman, M.A. (100%),
-
Přednášející:
Dušan Brozman, M.A. (100%),
PhDr. Zlata Gersdorfová, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Dušan Brozman, M.A. (100%),
PhDr. Zlata Gersdorfová, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Haas, Felix. Architektura 20.století. Praha : Státní pedagogické nakladtelství,n.p., 1978.
-
Základní:
Smith, Edward. Artoday [i. e. Art today] = Současné světové umění. Praha : Slovart, 1996. ISBN 80-85871-97-1.
-
Základní:
Horová, Anděla (ed.). Dějiny českého výtvarného umění. [Díl] IV/1, 1890-1938. Praha : Academia, 1998. ISBN 80-200-0587-0.
-
Základní:
Horová, Anděla (ed.). Dějiny českého výtvarného umění. [Díl] IV/2, 1890-1938. Praha : Academia, 1998. ISBN 80-200-0623-0.
-
Základní:
Bregantová, Polana,; Švácha, Rostislav,; Platovská, Marie. Dějiny českého výtvarného umění. [V] 1939/1958. Praha : Academia, 2005. ISBN 80-200-1390-3.
-
Základní:
Bregantová, Polana,; Švácha, Rostislav,; Platovská, Marie. Dějiny českého výtvarného umění. [VI] 1958-2000. Praha : Academia, 2007. ISBN 978-80-1489-6.
-
Základní:
Pavel, Jakub. Dějiny umění v Československu : Stavitelství,sochařství, malířství. Praha : Práce, 1978.
-
Základní:
Pijoan, José. Dějiny umění. 10. Praha : Balios, 2000. ISBN 80-7176-764-6.
-
Základní:
Pijoan, José. Dějiny umění. 8. Praha : Balios, 2000. ISBN 80-7176-764-6.
-
Základní:
Pijoan, José. Dějiny umění. 9. Praha : Odeon, 1986.
-
Základní:
Huyghe, René. Encyklopedie umění nové doby. Praha : Odeon, 1974.
-
Základní:
Koch, Wilfried. Evropská architektura : encyklopedie evropské architektury od antiky po současnost. [Praha] : Universum, 2008. ISBN 978-80-242-2029-1.
-
Základní:
Horová, Anděla. Nová encyklopedie českého výtvarného umění. Praha : Academia, 1995. ISBN 80-200-0522-6.
-
Základní:
Horová, Anděla. Nová encyklopedie českého výtvarného umění. A-M. Praha : Academia, 1995. ISBN 80-200-0521-8.
-
Základní:
Foster, Hal. Umění po roce 1900 : modernismus, antimodernismus, postmodernismus. V Praze : Slovart, 2007. ISBN 978-80-7209-952-8.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Celkem
|
132
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
od období baroku do konce 19. stol.:
popsat vývoj umění, vyjmenovat hlavní centra vývoje a hlavní představitele jednotlivých uměleckých odvětví,
charakterizovat umělecké směry (barok, rokoko, klasicismus...),
stručně popsat postupný vývoj sochařství, malířství, architektury,
popsat proces vzniku uměleckého díla z hlediska techniky (řemeslné či umělecké),
popsat vliv technického pokroku na rozvoj umění |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
identifikovat výtvarné dílo podle doby vzniku a stylu,
označit hlavní centra vývoje jednotlivých slohů, přiřadit hlavní představitele,
porovnat jednotlivé umělecké směry,
rozpoznat určující články vývojových stadií architektury, přiřadit charakteristické prvky jednotlivých slohových období,
popsat teoretické koncepce zastávané v umělecké praxi |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
pro období od 19. do 1. pol. 20. stol.:
vyjmenovat hlavní proudy a směry umění, popsat okolnosti jejich vzniku a centra vývoje, vyjmenovat hlavní představitele , uvést školy či centra vlivu,
popsat jednotlivé proudy a směry: impresionismus, postimpresionismus, fauvismus, expresionismus (český i německý), kubismus, abstrakci, futurismus, dadaismus, surrealismus, ruský konstruktivismus, funkcionalismus, podoby figurace,
vyjmenovat a popsat prvky charakteristické pro jednotlivé směry a slohy,
popsat příklady realizací těchto směrů z oblasti malířství, sochařství, architektury,
popsat proces vzniku uměleckého díla z hlediska techniky (řemeslné či umělecké) |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
ve vazbě na deklarované učivo je student schopen:
rozeznat a zařadit prvky užívané v jednotlivých slohových obdobích
zařadit výtvarné dílo podle doby vzniku a stylu
zhodnotit historický vývoj vztahu zadavatele, tvůrce a společenského dopadu díla
zhodnotit vliv technického pokroku na rozvoj umění
rámcově posoudit souvislosti mezi uměním a sémiologií
aplikovat historické poznatky na současnou situaci a vlastní tvorbu |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Přednáška s diskusí, |
E-learning, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
žádné dovednosti se nevyučují?
studenti neumějí např. něco porovnat, zařadit, posoudit....??? |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Samostudium, |
|
|
|
|