|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KTD / DUM2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KTD
/
DUM2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Dějiny umění 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
144 / -
|
0 / -
|
1 / 16
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KVU/DUM2
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem výuky předmětu je uvést studenty do problematiky vývoje umění od baroku po počátek 20. století. Poskytnout studentům systematický přehled o vzniku a vývoji slohů, spojený s rozbory vybraných reprezentativních děl nejvýznamnějších osobností jednotlivých uměleckých disciplín. Seznámit studenty s barokním uměním evropských zemí, následně s přehledem a vývojem slohů století 19. v Evropě i v Českých zemích.
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky pro udělení zápočtu:
- pravidelná, nejméně 75% účast na přednáškách i seminářích
- aktivní zapojení do diskuse k jednotlivým tématům
- přednesení seminární práce na zadané, předem konzultované téma v podobě referátu v termínu stanoveném vyučujícím
- odevzdání písemného zpracování této seminární práce v termínu stanoveném vyučujícím
- splnění zápočtového testu nejméně na 65%
Požadavky pro absolvování zkoušky:
- předchozí získání zápočtu
- ústní zkouška v rozsahu probíraných témat a povinné studijní literatury
|
Obsah
|
1. Renesance a manýrismus v Záalpí.
2. Renesance a manýrismus v Čechách.
3. Baroko v Itálii.
4. Baroko, barokní klasicismus a rokoko v Evropě.
5. Baroko v Čechách.
6. Neoklasicismus a empír v Evropě.
7. Romantismus a realismus.
8. Impresionismus.
9. Postimpresionismus a symbolismus.
10. Architektura a umělecké řemeslo historismu.
11. Umění 19. století v Čechách: od klasicismu po tzv. generaci Národního divadla.
12. Secese: centra a přední osobnosti.
13. Shrnutí, opakování.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v LMS Moodle se všemi podstatnými informacemi a materiály.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Syrový, Bohuslav. Architektura - svědectví dob : Přehled vývoje stavitelství a architektury. Praha : SNTL - nakladatelství technické literatury, 1974.
-
Základní:
Pavel, Jakub. Dějiny umění v Československu : Stavitelství,sochařství, malířství. Praha : Práce, 1978.
-
Základní:
Švácha, Rostislav; Petrasová, Taťána,; Benešovská, Klára,; Bregantová, Polana,; Bukovinská, Beket,; Bydžovská, Lenka,; Dobalová, Sylva,; Hlaváčková, Hana,; Hlobil, Ivo,; Hnídková, Vendula,; Chlíbec, Jan,; Konečný, Lubomír,; Kratochvíl, Petr,; Krummholz, Martin,; Kubínová, Kateřina,; Lahoda, Vojtěch,; Lencová, Jaroslava,; Mádl, Martin,; Machalíková, Pavla,; Merhautová, Anežka,; Muchka, Ivan,; Nešlehová, Mahulena,; Panochová, Ivana,; Panušková, Lenka; Prix, Dalibor,; Purš, Ivo,; Studničková, Milada,; Šroněk, Michal,; Valeš, Tomáš,; Všetečková, Zuzana,; Winter, Tomáš. Dějiny umění v českých zemích 800-2000. Vydání první. 2017. ISBN 978-80-88283-02-7.
-
Základní:
Huyghe, René. Encyklopedie umění nové doby. Praha : Odeon, 1974.
-
Základní:
Gombrich, E. H. Příběh umění. Praha : Mladá fronta, 2001. ISBN 80-7203-143-0.
-
Základní:
Herout, Jaroslav. Staletí kolem nás : Přehled stavebních slohů. 4. dopl. vyd. Praha : Panorama, 1981.
-
Základní:
Huyghe, R. Umění renesance a baroku.
-
Základní:
Lynton, Herbert. Umění 19. a 20. století. Praha : Artia, 1981.
-
Rozšiřující:
Monografie umělců, výstavní katalogy.
-
Doporučená:
Volavka, Vojtěch. České malířství a sochařství 19. století. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1968.
-
Doporučená:
Reaburn, Michael. Dějiny architektury. Praha : Odeon, 1993. ISBN 80-207-0185-0.
-
Doporučená:
Horová, Anděla. Nová encyklopedie českého výtvarného umění. A-M. Praha : Academia, 1995. ISBN 80-200-0521-8.
-
Doporučená:
On-line katalogy knihoven.
-
Doporučená:
Dempsey, Amy. Umělecké styly, školy a hnutí : encyklopedický průvodce moderním uměním. [Praha] : Slovart, 2002. ISBN 80-7209-402-5.
-
Doporučená:
Wittlich, Petr. Umění a život : doba secese. Praha : Artia, 1987.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Celkem
|
132
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
v intencích učiva předmětu KVU/DUM1:
popsat v jednotlivých krocích a stručně definovat postupný vývoj umění
charakterizovat jednotlivé umělecké kánony
popsat proces vzniku uměleckého díla z hlediska doby, techniky a stylu
jmenovat hlavní centra vývoje jednotlivých slohů, jmenovat hlavní představitele jednotlivých uměleckých odvětví
přiblížit roli umělce či řemeslníka, jeho postavení v procesu vzniku předmětu
znát schéma strukturního modelu umění
využívat informace o magickém, mýtickém, realistickém, reflexivním, modernistickém a postmodernistickém sémiologickém modelu umění
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
v intencích učiva předmětu KVU/DUM1:
rozeznat a zařadit prvky užívané v jednotlivých slohových obdobích
zařadit výtvarné dílo podle doby vzniku a stylu
zhodnotit historický vývoj vztahu zadavatele, tvůrce a společenského dopadu díla
zhodnotit vliv technického pokroku na rozvoj umění
rámcově posoudit souvislosti mezi uměním a sémiologií
aplikovat historické poznatky na současnou situaci a vlastní tvorbu |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
ve vazbě na deklarované učivo je student schopen:
popsat v jednotlivých krocích a stručně definovat postupný vývoj umění
charakterizovat jednotlivé umělecké kánony
popsat proces vzniku uměleckého díla z hlediska doby, techniky a stylu
jmenovat hlavní centra vývoje jednotlivých slohů, jmenovat hlavní představitele jednotlivých uměleckých odvětví
přiblížit roli umělce či řemeslníka, jeho postavení v procesu vzniku předmětu
znát schéma strukturního modelu umění
využívat informace o magickém, mýtickém, realistickém, reflexivním, modernistickém a postmodernistickém sémiologickém modelu umění |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
ve vazbě na deklarované učivo je student schopen:
rozeznat a zařadit prvky užívané v jednotlivých slohových obdobích
zařadit výtvarné dílo podle doby vzniku a stylu
zhodnotit historický vývoj vztahu zadavatele, tvůrce a společenského dopadu díla
zhodnotit vliv technického pokroku na rozvoj umění
rámcově posoudit souvislosti mezi uměním a sémiologií
aplikovat historické poznatky na současnou situaci a vlastní tvorbu |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Individuální prezentace, |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Výuka podporovaná multimédii, |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
E-learning, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
Diskuse, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
Přednáška s demonstrací, |
|
|
|
|