|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KTD / DUM1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KTD
/
DUM1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Dějiny umění 1
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
140 / -
|
0 / -
|
0 / 20
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KVU/DUM1
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Uvést studenty do problematiky vývoje umění od pravěku po renesanci. Seznámit je s uměním prvních státních celků, Egypta a Mezopotámie a sledovat v době starověkého Řecka a Říma. Vytvořit systematický přehled o vývoji evropského románského, gotického a renesančního umění; tři samostatné přednášky budou věnovány problematice vývoje umění v Čechách a na Moravě.
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky pro udělení zápočtu:
- pravidelná, nejméně 75% účast na přednáškách i seminářích
- aktivní zapojení do diskuse k jednotlivým tématům
- přednesení seminární práce na zadané, předem konzultované téma v podobě referátu v termínu stanoveném vyučujícím
- odevzdání písemného zpracování této seminární práce v termínu stanoveném vyučujícím
- splnění zápočtového testu nejméně na 65%
Požadavky pro absolvování zkoušky:
- předchozí získání zápočtu
- ústní zkouška v rozsahu probíraných témat a povinné studijní literatury
|
Obsah
|
1. Úvod do předmětu. Umění pravěku.
2. Umění starověkého Egypta a Mezopotámie.
3. Egejské umění: od Mykén po Atény.
4. Etruské a římské umění.
5. Raně křesťanské a byzantské umění.
6. Předrománské umění v Evropě.
7. Románské umění v Evropě.
8. Předrománské a románské umění v Čechách a na Moravě.
9. Gotika v Evropě.
10. Gotika v Čechách.
11. Vznik renesance na území Itálie. Quattrocento.
12. Rozvoj renesance na území Itálie. Cinquecento.
13. Shrnutí, opakování.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v LMS Moodle se všemi podstatnými informacemi a materiály.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
PhDr. Mgr. Andrea Sloupová, Ph.D. ,
-
Přednášející:
PhDr. Mgr. Andrea Sloupová, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
PhDr. Zlata Gersdorfová, Ph.D. (100%),
PhDr. Mgr. Andrea Sloupová, Ph.D. (100%),
-
Examinátoři:
PhDr. Zlata Gersdorfová, Ph.D.,
|
Literatura
|
-
Základní:
Syrový, Bohuslav. Architektura - svědectví dob : Přehled vývoje stavitelství a architektury. Praha : SNTL - nakladatelství technické literatury, 1974.
-
Základní:
Pavel, Jakub. Dějiny umění v Československu : Stavitelství,sochařství, malířství. Praha : Práce, 1978.
-
Základní:
Švácha, Rostislav; Petrasová, Taťána,; Benešovská, Klára,; Bregantová, Polana,; Bukovinská, Beket,; Bydžovská, Lenka,; Dobalová, Sylva,; Hlaváčková, Hana,; Hlobil, Ivo,; Hnídková, Vendula,; Chlíbec, Jan,; Konečný, Lubomír,; Kratochvíl, Petr,; Krummholz, Martin,; Kubínová, Kateřina,; Lahoda, Vojtěch,; Lencová, Jaroslava,; Mádl, Martin,; Machalíková, Pavla,; Merhautová, Anežka,; Muchka, Ivan,; Nešlehová, Mahulena,; Panochová, Ivana,; Panušková, Lenka; Prix, Dalibor,; Purš, Ivo,; Studničková, Milada,; Šroněk, Michal,; Valeš, Tomáš,; Všetečková, Zuzana,; Winter, Tomáš. Dějiny umění v českých zemích 800-2000. Vydání první. 2017. ISBN 978-80-88283-02-7.
-
Základní:
Huyghe, René. Encyklopedie umění pravěku a starověku. Praha : Odeon, 1967.
-
Základní:
Huyghe R. a kol. Encyklopedie umění středověku. Odeon, 1969.
-
Základní:
Gombrich, E. H. Příběh umění. Praha : Mladá fronta, 2001. ISBN 80-7203-143-0.
-
Základní:
Herout, Jaroslav. Staletí kolem nás : přehled stavebních slohů. Praha : Paseka, 2002. ISBN 80-7185-389-5.
-
Základní:
Huyghe, R. a kol. Umění renesance a baroku. Odeon, 1970.
-
Doporučená:
Reaburn, Michael. Dějiny architektury. Praha : Odeon, 1993. ISBN 80-207-0185-0.
-
Doporučená:
Matějček, Antonín. Dějiny umění v obrysech : Umění pravěku až umění 19. století. Praha : Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1958.
-
Doporučená:
Pijoan, José. Dějiny umění. 1. Praha : Odeon, 1987.
-
Doporučená:
Pijoan, José. Dějiny umění. 10. Praha : Balios, 2000. ISBN 80-7176-764-6.
-
Doporučená:
Pijoan, José. Dějiny umění. 11. Praha : Balios, 2000. ISBN 80-7176-764-6.
-
Doporučená:
Pijoan, José. Dějiny umění. 2. Praha : Balios, 1998. ISBN 80-7176-764-6.
-
Doporučená:
Pijoan, José. Dějiny umění. 3. Praha : Balios, 1998. ISBN 80-7176-764-6.
-
Doporučená:
Pijoan, José. Dějiny umění. 4. Praha : Odeon, 1979.
-
Doporučená:
Pijoan, José. Dějiny umění. 5. Praha : Balios, 1999. ISBN 80-7176-764-6.
-
Doporučená:
Pijoan, José. Dějiny umění. 6. Praha : Balios, 1999. ISBN 80-7176-764-6.
-
Doporučená:
Pijoan, José. Dějiny umění. 7. Praha : Balios, 1999. ISBN 80-7176-764-6.
-
Doporučená:
Pijoan, José. Dějiny umění. 8. Praha : Balios, 2000. ISBN 80-7176-764-6.
-
Doporučená:
Pijoan, José. Dějiny umění. 9. Praha : Balios, 2000. ISBN 80-7176-764-6.
-
Doporučená:
Mráz, Bohumír; Mrázová, Marcela. Encyklopedie světového malířství. 2., přeprac. a dopln. vyd. Praha : Academia, 1988.
-
Doporučená:
On-line katalogy knihoven.
-
Doporučená:
Hall, James. Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění. Praha : Mladá fronta, 1991. ISBN 80-204-0205-5.
-
Doporučená:
Châtelet, Albert; Groslier, Bernard Philipp. Světové dějiny umění : malířství, sochařství, architektura, užité umění. Praha : Agentura Cesty, 1996. ISBN 80-7181-055-X.
-
Doporučená:
Larousse. Umění a lidstvo.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Celkem
|
132
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
demonstrovat základní znalosti obecné historie a dějin umění na úrovni všeobecného středoškolského vzdělání |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
verifikovat oborová fakta,
pracovat s prameny,
vyvozovat z premis konkluze,
aplikovat obecné informace na vlastní tvorbu a reálný socio-kulturní kontext |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodovat v souvislostech jen částečně známých
srozumitelně a přesvědčivě sdělovat odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
samostatně získávat další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat v jednotlivých krocích a stručně definovat postupný vývoj umění
|
charakterizovat jednotlivé umělecké kánony |
popsat proces vzniku uměleckého díla z hlediska doby, techniky a stylu |
jmenovat hlavní centra vývoje jednotlivých slohů, jmenovat hlavní představitele jednotlivých uměleckých odvětví |
přiblížit roli umělce či řemeslníka, jeho postavení v procesu vzniku předmětu |
strukturního modelu umění |
magického, mýtického, realistického, reflexivního, modernistického a postmodernistického sémiologický modelu umění |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
rozeznat a zařadit prvky užívané v jednotlivých slohových obdobích |
zařadit výtvarné dílo podle doby vzniku a stylu |
zhodnotit historický vývoj vztahu zadavatele, tvůrce a společenského dopadu díla |
zhodnotit vliv technického pokroku na rozvoj umění |
rámcově posoudit souvislosti mezi uměním a sémiologií |
aplikovat historické poznatky na současnou situaci a vlastní tvorbu |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování
srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Individuální prezentace, |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Ústní zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Výuka podporovaná multimédii, |
E-learning, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
Samostudium, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
Přednáška s demonstrací, |
|
|
|
|