|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSS / ZNSP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSS
/
ZNSP
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Zdraví a nemoc pro sociální pracovníky
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
41 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je skrze aplikaci sociologických způsobů zkoumání porozumět komplexnosti zdraví, nemoci a medicíny. V rámci kurzu je pozornost věnována zejména psychosoc. aspektům, které se podílejí na determinaci stavu lidského zdraví a jak je zdraví/nemoc reflektována optikou sociologie. Pozornost bude obracena rovněž k organizacím zabývajících se zdravím, tedy jak svou nabídku zprostředkovávají společnosti, realizují a jak se tyto přístupy promítají do procesů institucionalizace.
|
Požadavky na studenta
|
Studium zadané literatury, písemný test
|
Obsah
|
Osnova předmětu:
1.-2. Základní koncepty medicínské sociologie a sociologie zdraví a nemoci: Illness, disease, sickness
3.-4 Sociální konstrukce medicíny a těla
5. Gender a zdraví
6. Zdravé a nemocné chování
7. Vědění lékařů a laiků
8. Vztah a interakce mezi klientem a lékařem a dalšími zdravotními odborníky
9. Lékařské technologie
10. Profese a profesionalizace ve zdravotních systémech
11. Systémy zdravotní péče
12. Nemocnice a zdravotní organizace
13. Sociální hnutí a zdraví
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Jordan, B. Birth in Four Cultures. A Cross-Cultural Investigation of Childbirth in Yucatan, Holland, Sweden, and the United States. Illinois: Waveland Press, 1993.
-
Základní:
Gabe, Jonathan; Bury, Mike; Elston, Mary Ann. Key concepts in medical sociology / Jonathan Gabe, Mike Bury and Mary Ann Elston. London : SAGE Publications, 2004. ISBN 0-7619-7442-3.
-
Základní:
Lindenbaum, S., Lock, M., eds. Knowledge, Power and Practice. The Anthropology of Medicine and Everyday Life. Berkeley: University of California Press, 1993.
-
Základní:
Sargent, C.F., Johnson T.M. Medical Anthropology: Contemporary Theory and Method. Westport, Connecticut: Praeger Press, 1996.
-
Základní:
Turner, B. Medical Power and Social Knowledge. London: Sage, 1995.
-
Doporučená:
Kahn, Robbie Pfeufer. Bearing meaning : the language of birth. Urbana : University of Illinois Press, 1995. ISBN 0-252-02171-1.
-
Doporučená:
Davis-Floyd,R.E. Birth as an American Rite of Passage. Berkeley: University of California Press, 1992.
-
Doporučená:
Foucault, Michel. Dějiny sexuality. I, Vůle k vědění. Praha : Herrmann & synové, 1999.
-
Doporučená:
MacCormack, C. Ethnological Studies of Medical Sciences. Soc.Sci.Med. 39(9), 1994.
-
Doporučená:
Davis-Floyd, R.A., Sargent, C.F. eds. Childbirth and Authoritative Knowledge.Cross-Cultural Perspectives. Berkeley: University of California Press, 1997.
-
Doporučená:
Gatens, M. Imaginary Bodies: Ethics, Power and Corporeality. Routledge London, 1996.
-
Doporučená:
Lupton, D. Medicine as Culture: Illness, Disease and the Body in Western Societies. London: Sage, 1994.
-
Doporučená:
Hašková, Helena. Názorové diferenciace k současným změnám v českém porodnictví. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2001.
-
Doporučená:
Kapr, Jaroslav. Pacient, revoluce v poskytování péče. Praha : Slon, 1998. ISBN 80-85850-49-4.
-
Doporučená:
Kent, Julie. Social perspectives on pregnancy and chilbirth for midwives, nurses and the caring professions. Maidenhead : Open University Press, 2000. ISBN 0-335-19911-9.
-
Doporučená:
Rapp, R. Testing Women, Testing the Fetus: The Social Impact of Amniocentesis in America. New York: Routledge, 1999.
-
Doporučená:
Foucault, M. The Birth of the Clinic. London: Tavistock, 1973.
-
Doporučená:
Lupton, D. The Imperative of Health: Public Health and the Regulated Body. London: Sage, 1995.
-
Doporučená:
Hunt, S.H., Symonds, A. The Social Meaning of Midwifery. London: Macmillan Press Ltd, 1995.
-
Doporučená:
Stacey, M. The Sociology of Health and Healing. London: Routledge, 1988.
-
Doporučená:
Miles, Agnes. Women, Health and Medicine. Open University Press. Milton Keynes, 1991.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
20
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
32
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat a vysvětlit základní sociologické koncepty týkající se sociologie zdraví a nemoci. |
popsat metody a techniky sociální práce v oblasti zdraví a nemoc. |
popsat a vysvětlit základní sociologické metody a jejich užití. |
charakterizovat základní poznatky vyplývající z empirických kvalitativních výzkumů. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vytvořit po formální stránce akceptovatelný odborný výstup. |
aktivně používat zahraniční databáze odborných časopisů. |
samostatně interpretovat poznatky vyplývající z aplikace výzkumných metod. |
používat adekvátní termíny odpovídající pojmosloví oboru v českém a anglickém jazyce. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
definovat základní sociologické koncepty, které se uplatňují v oblasti medicínské sociologie a sociologie zdraví a nemoci. |
reflektovat diverzitu zkušenosti v oblasti zdraví a nemoci. |
vyjmenovat a charakterizovat klíčové studie zamřené na problematiku zdraví. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
aplikovat sociální perspektivu a uplatňovat situační přístup v medicínské oblasti (v praxi sociální práce). |
posoudit situaci a potřeby klienta. |
klasifikovat různé typy teoretických a metodologických přístupů při studiu zdraví. |
samostatně zvolit vhodný teoreticko-metodologický přístup při aplikaci výzkumu zaměřeného na studium zdraví. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Analyticko-kritická práce s textem, |
|
|
|
|