|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSS / VP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSS
/
VP
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Metodologie výzkumných projektů
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
18 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
- syntetizuje a dále rozvíjí metodologické znalosti studentů a to zejména v oblasti výzkumu kauzálních vztahů v sociologii.
- postuluje obecná kritéria interní validity, tj. validity výpovědí o příčinných vztazích mezi proměnnými.
- rozebírá a hodnotí různá v sociologii používaná uspořádání výzkumu právě s ohledem na specifikaci a falzifikaci kauzálních hypotéz.
- rozebírá experimentální designy
- rozebírá designy experimentu podobné (kvazi-experiment, přirozený experiment)
- ukazuje, do jaké míry může experiment sloužit jako metodologický "zlatý standard" pro sociální vědy
- zhodnotí metody ne-experimentálního kvantitativního výzkumu (jednorázová šetření, opakovaná průřezová šetření, panelová šetření, kohortní analýza, víceúrovňová analýza dat, analýza malých vzorků záměrných výběrů (response-based sampling)
- popíše výzkumné metody ne-kvantitativní pokud jsou tyto vhodné pro studium příčinných vztahů, nebo mohou být vhodným doplňkem kvantitativních metod
- zhodnotí metody a postupy srovnávacího sociologického výzkumu
- zhodnotí etické otázky sociologického výzkumu
Jednotlivé metodologické postupy jsou ilustrovány na materiálu z nejvýznamnějších klasických i soudobých studií a to zejména těch, které se trvale zapsaly do dějin disciplíny jako inovativní, průlomové, ustavily nový standard metodologické kvality, nebo jsou "jen" elegantní, přesvědčivou a napodobení hodnou podobou empirické sociologie. Soudobé studie jsou pak vybírány s ohledem na zmapování celého spektra dnes používaných postupů z posledních několika málo ročníků nejvýznamnějších odborných časopisů.
|
Požadavky na studenta
|
Předložení předepsaných písemných prací, prezentace v semináři, závěrečná atestace.
Schopnost číst anglicky.
|
Obsah
|
1. Kauzalita v sociálních vědách a metody jejího zjišťování. Srovnání různých výzkumných designů.
2. Model elaborace a vysvětlení sociálních jevů - korelace a asociace, kauzalita. Problém nepravých vztahů, společné příčiny, zprostředkujících proměnných.
3.-4. Experimenty v sociálních vědách, možnosti a limity jejich užití. Příklady klasických studií. Viněty a experimenty v dotazníkových šetřeních. Velké sociální experimenty. Etické otázky při použití experimentů.
5. Přirozené experimenty a kvazi-Experimenty, srovnání, výhody a nevýhody. Příklady.
6. Sociální změna - základní způsoby jejího sociologického vysvětlení. Analýza kohort. Problémy ve studiu kohort, problém lineární závislosti mezi věkem, historickým obdobím a kohortou.
7.-8. Longitudinální designy a jejich srovnání, výhody a nevýhody, použitelnost při studiu kauzálních vztahů.
9.-10. Srovnávací sociologický výzkum. Základní strategie (srovnání s malým a velkým počtem srovnávaných případů) a jejich srovnání. Příklady.
11.-12. Statistická a věcná významnost.
13. Psaní a prezentování výzkumných projektů.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
V Google Classroom, v Courseware a někdy přímo v Portálu jsou k dispozici pravidelně ve výuce používané elektronické opory. Studenti je využívají pro studium a pro prezentace v seminářích. Opory byly vytvořeny za situace online výuky za epidemie COVID 19 a natolik se osvědčily, že je používáme i nadále.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Prof. PhDr. Hynek Jeřábek, CSc. (100%),
-
Přednášející:
Prof. PhDr. Hynek Jeřábek, CSc. (20%),
Mgr. Martina Štípková, Ph.D. (80%),
-
Vede seminář:
Prof. PhDr. Hynek Jeřábek, CSc. (100%),
Mgr. Martina Štípková, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Mauthner, Melanie. Ethics in qualitative research. London : SAGE Publications, 2003. ISBN 0-7619-7309-5.
-
Základní:
Shadish, William R.; Cook, Thomas D.; Campbell, Donald Thomas. Experimental and quasi-experimental designs for generalized causal inference. Boston : Houghton Mifflin Company, 2002. ISBN 0-395-61556-9.
-
Základní:
McNamee, Mike; Bridges, David. The ethics of educational research. Oxford : Blackwell Publishing, 2002. ISBN 0-631-23167-6.
-
Doporučená:
Jacobs, Jerry A. ASR Publishes the Latest International and Comparative Sociological Studies. Footnotes 35/1, 2007.
-
Doporučená:
Mason, William M. a Nicholas H. Wolfinger. "Cohort analysis." International Encyclopedia of the Social and Behavioral Sciences. Amsterdam: Elsevier Science, 2001.
-
Doporučená:
Lee-Treweek, Geraldine; Linkogle, Stephanie. Danger in the field : risk and ethics in social research. London ; Routledge, 2000. ISBN 0-415-19322-2.
-
Doporučená:
Campbell, D. T. Factors relevant to the validity of experiments in social settings. Psychological Bulletin 54. 297-312, 1957.
-
Doporučená:
Laine, Marlene de. Fieldwork, participation and practice : ethics and dilemmas in qualitative research. 1st pub. London : SAGE Publications, 2000. ISBN 0-7619-5487-2.
-
Doporučená:
Freedman, D. A. From association to causation: some remarks on the history of statistics. Statistical Science 14:243-258, 1999.
-
Doporučená:
Kalvas, František a Martin Kreidl. Jaký je vliv obsahu a struktury televizního zpravodajství na vnímání důležitosti vybraného tématu českou veřejností?. Sociologický časopis/Czech Sociological Review 43.
-
Doporučená:
Manski, Charles F. Learning about social programs from experiments with random assignment of treatments. Journal of Human Resources 31, 1996.
-
Doporučená:
Goertzel, T. Myths of murder and multiple regression. Skeptical Inquirer 26, 2002.
-
Doporučená:
Mason, William M. Problems in quantitative comparative analysis: ugly ducklings are to swans as ugly scatter plots are to .?. in Joan Huber, editor, Micro-Macro Linkages in Sociology, Newbury Park: Sage Publications., 1991.
-
Doporučená:
Lazarsfeld, P. F. a Kendal, Patricia L. Problems of Survey Analysis. The Free Press, 1950.
-
Doporučená:
Berk, Richard A. Randomized experiments as the bronze standard, 417-433. Journal of Experimental Criminology, 2005.
-
Doporučená:
Fu, Vincent Kang, Christopher Winship, a Robert D. Mare. Sample selection bias models. Thousand Oaks, CA: Sage:, 2004.
-
Doporučená:
Kish, L. "Some statistical problems in research design.". American Sociological Review 24. 328-38, 1959.
-
Doporučená:
Fienberg, Stephen E. a William M. Mason. Specification and implementation of age, period and cohort models. New York: Springer-Verlag, 1985.
-
Doporučená:
Ryder, Norman B. The cohort as a concept for the study of social change. American Sociological Review 30, 1965.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
4
|
Projekt individuální [40]
|
40
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
20
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat a vysvětlit základní sociologické metody. |
popsat formování sociologických perspektiv při využívání sociologických metod. |
vyjmenovat a popsat základní vývojové etapy formování kvantitativních metod. |
charakterizovat základní poznatky vyplývající z empirických kvantitativních výzkumů. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vytvořit po formální stránce akceptovatelný odborný výstup. |
aktivně používat zahraniční databáze odborných časopisů. |
samostatně interpretovat poznatky vyplývající z aplikace sociologických metod. |
používat adekvátní termíny odpovídající pojmosloví oboru v českém a anglickém jazyce. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
rozlišit variabilitu kauzálních vztahů v sociologii a znát obecná kritéria pro stanovení interní validity, tj. validity výpovědí o příčinných vztazích mezi proměnnými. |
vyložit designy experimentu (kvazi-experiment, přirozený experiment). |
charakterizovat metody ne-experimentálního kvantitativního výzkumu (jednorázová šetření, opakovaná průřezová šetření, panelová šetření, kohortní analýza, víceúrovňová analýza dat, analýza malých vzorků záměrných výběrů (response-based sampling)). |
vyjmenovat a charakterizovat klíčové studie využívající studované kvantitativní metody. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
klasifikovat obecná kritéria interní validity, tj. validity výpovědí o příčinných vztazích mezi proměnnými. |
samostatně demonstrovat konkrétní konfliktní přístupy při aplikaci jednotlivých kvantitativních přístupů. |
samostatně kriticky zhodnotit studované kvantitativní metody. |
samostatně zvolit vhodný teoreticko-metodologický přístup při aplikaci kvantitativních metod. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Cvičení (praktické činnosti), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
|
|
|
|