|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSS / US
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSS
/
US
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Úvod do supervize
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
31 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět si klade dvojí cíl. Jednak jsou studující seznámeni s teoretickými základy supervize, jednak přináší osobní zkušenost supervize. Během výuky studující porozumí významu a smyslu supervize, poznají její hodnoty, cíle, funkce a formy, seznámí se s etickým kodexem supervize. Dále získají znalosti o způsobu vyjednávání supervize a základních prvcích supervizního kontaktu. Významnou součástí kurzu jsou supervizní setkání pod vedením supervizora se supervizním výcvikem. Studující tak získá vlastní zkušenost se supervizí, která bude pracovat s jejich zkušeností ze dvou typů praxí ve stejném semestru.
Předmět "Úvod do supervize" je veden záměrem zvýšit dovednost studentů v účinném využívání supervize jako rozvojového a podpůrné nástroje sociálního pracovníka a podpořit studenty v jejich reflexích praxí u poskytovatelů sociálních služeb. Těžištěm předmětu jsou supervizní seminární setkání.
|
Požadavky na studenta
|
Podmínkou zápočtu je aktivní účast na supervizních seminárních setkáních, písemné strukturované záznamy ze supervizních setkání a zpracování vybraného teoretického tématu. Předmět je ukončen ústní zkouškou formou odborného kolokvia.
|
Obsah
|
1. Vymezení supervize. Definice a pojetí supervize podle různých autorů.
2. Vývoj supervise v ČR.
3. Legislativní ukotvení supervize.
4. Základní pojmy v supervizi
5. Rizika a hranice supervize. Etické principy supervize.
6. Supervizor (vzdělání, osobnostní kvality, dovednosti)
7. Supervidovaní a tým (nároky supervize)
8. Supervize týmu (týmové role, skupinová dynamika)
9. Supervize v organizaci
10. Supervizní techniky (Balintovská skupina, modelování, hraní rolí, kreslení map, práce s tělem)
11. Fáze procesu supervize I (vyjednávání, kontrakt)
12. Fáze procesu supervize II (konkrétní průběh supervize, vyhodnocování, uzavírání)
13. Spirituální témata v supervizi.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům a studentkám je k dispozici kurz v Google Classroom se všemi podstatnými informacemi a materiály.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
JEKLOVÁ, M., REITMAYEROVÁ,E. Interní supervize.. Praha, 2007. ISBN 978-80-86991-06-1.
-
Základní:
BROŽOVÁ-DOUBKOVÁ, A. Odborná praxe a supervize.. Liberec, 2010. ISBN 978-80-7372-687-4.
-
Základní:
Havrdová, Zuzana; Hajný, Martin. Praktická supervize : průvodce supervizí pro začínající supervizory, manažery a příjemce supervize. Praha : Galén, 2008. ISBN 978-80-7262-532-1.
-
Základní:
Matoušek, Oldřich. Strategie a postupy v sociální práci. Praha: Portál, 2022. ISBN 978-80-262-1952-1.
-
Základní:
KADUSHIN, A, HARKNESS, D. Supervision in Social Work. New York, 2002. ISBN 0-231-12094-.
-
Základní:
MICHKOVÁ, A. Supervize. České Budějovice, 2008. ISBN 978-80-7394-145-1.
-
Základní:
POTMĚŠILOVÁ, P. Supervize v podmínkách speciálního vzdělávání. Olomouc, 2014. ISBN 978-80-244-4127-6.
-
Základní:
Hawkins, Peter; Shohet, Robin. Supervize v pomáhajících profesích. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-715-9.
-
Základní:
KALINA, K., ŠIMEK, A. Supervize-kazuistiky. Praha, 2004. ISBN 80-7254-496-9.
-
Základní:
BAŠTECKÁ, B., ČERMÁKOVÁ, V., KINKOR, M. Týmová supervize. Praha, 2016. ISBN 978-80-262-0940-9.
-
Doporučená:
Havrdová Z. Kompetence v praxi sociální práce. Praha, Osmium, 1999.
-
Doporučená:
BELARDI, N. Supervision: Grundlagen, Techniken, Perspektiven. München, 2005. ISBN 80-7044-698-8.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
18
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat strukturu osobnosti z pohledu teorií psychologie |
charakterizovat sociální komunikaci. Přiřadit projevy osobnosti do jednotlivých vlastností osobnosti z pohledu psychologických koncepcí. |
rozpoznat efektivní sociální komunikaci |
posoudit přínos jednotlivých metod a forem v poradenském procesu |
vysvětlit metody a postupy využívané v pomáhajících profesích |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit, co je supervize |
vysvětlit smysl, cíl a základní prvky supervize |
popsat etický kodex supervize |
vysvětlit význam supervize jako součásti profese sociální práce |
popsat způsob vyjednávání supervize |
popsat možnosti a rizika supervize |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
spolupracovat při vytváření supervizního kontraktu |
formulovat vlastní cíle pod vedením supervizora či supervizorky |
pracovat pod vedením supervizora/ky |
aktivně spolupracovat v supervizní skupině |
nalézat témata pro supervizi |
využívat supervizi pro (sebe-)reflexi a (sebe-)hodnocení a jako nástroj pro svůj profesní a osobní růst |
využívat supervizi pro vyrovnávání se s náročnými situacemi v praxi |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Test, |
Ústní zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Řešení problémů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
Diskuse, |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|