|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSS / TSS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSS
/
TSS
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Teorie sociální stratifikace
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
18 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je představit studentům teorie a empirický výzkum sociálních nerovností, sociálních struktur a sociální mobility, jak je praktikován soudobou sociologií. Kurz se bude zejména zaměřovat na otázky srovnávacích výzkumů a transformací sociálních nerovností v moderních západních společnostech. Budeme studovat obecné otázky definice statusu a tříd, otázky mezi- a vnitrogenerační zaměstnanecké mobility, nerovností v přístupu ke vzdělání, rodiny a výběrového párování. Část kurzu může proběhnout formou samostatné řízené práce studentů. Samostudium bude věnováno průběžnému podrobnému čtení vybraných položek studijní literatury v plném rozsahu. Na počátku semestru bude určen rozvrh čtení na každý týden. Přečtené texty budou předmětem diskuse v seminářích. U vybraných položek literatury budou jednotliví studenti zpracovávat konspekty, které budou ještě před začátkem příslušného semináře poskytovat ostatním studentům. Obvyklý rozsah konspektu, který bude shrnovat hlavní téma (témata) textu, případně použité metody a hlavní zjištění/závěry textu, bude 2-4 NS. Autor konspektu bude připraven zpracovaný text představit v semináři v krátkém referátu a případně uplatnit získané poznatky v seminární diskusi. Rozvrh zpracovávání konspektů bude určen na počátku semestru. V závislosti na počtu studentů v kurzu lze očekávat, že každý studnet bude zpracovávat jeden až dva konspekty za semestr.
|
Požadavky na studenta
|
Průběžné zpracovávání zadaných písemných příprav, závěrečná písemná práce.
U vybraných položek literatury budou jednotliví studenti zpracovávat konspekty, které budou ještě před začátkem příslušného semináře poskytovat ostatním studentům. Obvyklý rozsah konspektu, který bude shrnovat hlavní téma (témata) textu, případně použité metody a hlavní zjištění/závěry textu, bude 2-4 NS. Autor konspektu bude připraven zpracovaný text představit v semináři v krátkém referátu a případně uplatnit získané poznatky v seminární diskusi. Rozvrh zpracovávání konspektů bude určen na počátku semestru. V závislosti na počtu studentů v kurzu lze očekávat, že každý studnet bude zpracovávat jeden až dva konspekty za semestr.
Studenti znají velmi dobře anglicky.
|
Obsah
|
1.-2. Zaměstnání, třídy, prestiž a socioekonomický status
3. Mezigenerační mobilita
4. Proces dosahování statusu
5.-6. Vzdělání, sociální procesy ovlivňující dosažené vzdělání
7. Ekonomické nerovnosti a chudoba
8.-9. Rodina a sociální stratifikace: rodinné prostředí a procesy, homogamie
10. Prostorové aspekty stratifikace
11.-12. Stratifikace a zdraví
13. Globální nerovnosti
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Prof. PhDr. Dana Hamplová, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Prof. PhDr. Dana Hamplová, Ph.D. (100%),
Mgr. Alena Pařízková, Ph.D. (60%),
Prof. PhDr. Jan Váně, Ph.D. (40%),
-
Vede seminář:
Prof. PhDr. Dana Hamplová, Ph.D. (100%),
Mgr. Alena Pařízková, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Breen, Richard a Jan O. Johnson. Analyzing Educational Careers: A Multinomial Transition Model. American Sociological Review. 65: 754-72, 2000.
-
Základní:
Ganzeboom, Harry B. G., Donald J. Treiman a Wout C. Ultee. Comparative Intergenerational Stratification Research: Three Generations and Beyond. 1991. Annual Review of Sociology 17: 277-302..
-
Základní:
Breen, Richard , Jan O. Jonsson. Explaining Change in Social Fluidity: Educational Equalization and Educational Expansion in Twentieth-Century Sweden.. American Journal of Sociology 112: 1775-1810, 2007.
-
Základní:
McLanahan, Sara. Family Structure and the Reproduction of Poverty. American Journal of Sociology 90: 873-901, 1985.
-
Základní:
Musick, K. a R. D. Mare. Family Structure, Intergenerational Mobility, and the Reproduction of Poverty: Evidence for Increasing Polarization?. Demography 41: 629-48, 2004.
-
Základní:
Müller, Walter,; Shavit, Yossi. From school to work : a comparative study of educational qualifications and occupational destinations. Oxford : Oxford University Press, 1998. ISBN 0-19-829322-4.
-
Základní:
Blossfeld, Hans-Peter; Mills, Melinda; Bernardi, Fabrizio. Globalization, uncertainty, and men's careers : an international comparison. Cheltenham : Edward Elgar, 2006. ISBN 1-84542-728-9.
-
Základní:
McLanahan, Sara; Sandefur, Gary D. Growing up with a single parent : what hurts, what helps. Cambridge : Harvard University Press, 1996. ISBN 0-674-36408-2.
-
Základní:
Jonsson Jan, Richard Breen. Inequality of Opportunity in Comparative Perspective: Recent Research on Educational Attainment and Social Mobility. 2005. Annual Review of Sociology 31: 223-43..
-
Základní:
Ganzeboom, Harry B. G., Donald J. Treiman. Internationally Comparable Measures of Occupational Status for the 1988 International Standard Classification of Occupations. 1996. Social Science Research 25:201-39..
-
Základní:
Goldthorpe, John H. On Sociology. Vol. 1, Critique and program. Stanford : Stanford University Press, 2007. ISBN 0-8047-4998-1.
-
Základní:
Goldthorpe, John H. On Sociology. vol. 2, Illustration and Retrospect. Stanford: Stanford University Press, 2007. ISBN 978-0-8047-5000-9.
-
Základní:
Morgan, Stephen L. On the edge of commitment : educational attainment and race in the United States. Stanford : Stanford University Press, 2005. ISBN 0-8047-4419-X.
-
Základní:
Hout, Michael a Thomas A. DiPrete. RC28's Contribution to Knowledge: An Assessment and an Agenda for the Future. 2006. Research in Social Stratification and Mobility 24: 1-20..
-
Základní:
Shavit, Yossi a Jennifer L. Pierce. Sibship Size and Educational Attainment in Nuclear and Extended Families. American Sociological Review 56: 321-30, 1991.
-
Základní:
Breen, Richard. Social mobility in Europe. Oxford ; Oxford University Press, 2004. ISBN 0-19-925845-7.
-
Základní:
Warren, John Robert a Robert M. Hauser. Social Stratification across Three Generations: New Evidence from the Wisconsin Longitudinal Study. American Sociological Review 62: 561-72, 1997.
-
Základní:
Hout, Michael. Status, Autonomy, and Training in Occupational Mobility. 1984. American Journal Of Sociology 89:1379-409..
-
Základní:
Evans, Geoffrey. Testing the Validity of the Goldthorpe Class Scheme. 1992. European Sociological Review 8:211-32..
-
Základní:
Winship, C., R. D. Mare a C. Winship. The Paradox of Lessening Racial Inequality and Joblessness among Black Youth: Enrollment, Enlistment, and Employment, 1964-1981. American Sociological Review 49: 39-55, 1984.
-
Základní:
Conley, Dalton. The pecking order : which siblings succeed and why. New York : Pantheon Books, 2004. ISBN 0-375-42174-2.
-
Základní:
Conley, Dalton; Bennett, Neil G.; Strully, Kate W. The starting gate : birth weight and life chances. Berkeley : University of California Press, 2003. ISBN 0-520-23955-5.
-
Základní:
Lareau, Annette. Unequal childhoods : class, race, and family life. Berkeley : University of California Press, 2003. ISBN 0-520-23950-4.
-
Základní:
Weeden, Kim A. Why Do Some Occupations Pay More than Others? Social Closure and Earnings Inequality in the United States.. American Journal of Sociology 108: 55-101, 2002.
-
Rozšiřující:
Manski, Charles F.; Wise, David A. College choice in America. Cambridge : Harvard University Press, 1983. ISBN 0-674-14125-3.
-
Rozšiřující:
Sewell, William H., Robert M. Hauser. Education, Occupation, and Earnings: Achievement in the Early Career. New York: Academic Press. 1975..
-
Rozšiřující:
Lucas, Samuel. Effectively Maintained Inequality: Education Transitions, Track Mobility, and Social Background Effects. 2001. American Journal of Sociology 106: 1642-90..
-
Rozšiřující:
Breen, Richard, John H. Goldthorpe. Explaining Educational Differentials. Towards a Formal Rational Action Theory. 1997. Rationality and Society, 9, 275-305..
-
Rozšiřující:
Mare, R. D. a H.-C. Chang. Family Attainment Norms and Educational Stratification in the United States and Taiwan: The Effects of Parents' School Transitions. 1989. American Journal of Sociology 94: 1146-1183..
-
Rozšiřující:
Biblarz, Timothy J. a Adrian E. Raftery. Family Structure, Educational Attainment, and Socioeconomic Success: Rethinking the 'Pathology of Matriarchy. 1999. American Journal of Sociology 105: 321-65..
-
Rozšiřující:
Mayer, Susan E. How Did the Increase in Economic Inequality between 1970 and 1990 Affect Children's Educational Attainment. 2001. American Journal of Sociology 107: 1-33..
-
Rozšiřující:
Mare, Robert D. Change and Stability in Educational Stratification. 2000. American Sociological Review. 65: 754-72..
-
Rozšiřující:
Duncan, Otis Dudley (eds.). Methodological Issues in the Analysis of Social Mobility. Pp. 51-97 in N. J. Smelser and S. M. Lipset (eds.), Social Structure and Mobility in Economic Development. Chicago: Aldine. 1966..
-
Rozšiřující:
Hout, Michael. More Universalism, Less Structural Mobility: the American Occupational Structure in the 1980s. 1988. American Journal Of Sociology 93:1358-1400..
-
Rozšiřující:
Treiman, Donald J. Occupational Prestige in Comparative Perspective. 1977. New York: Academic Press. Kap. 1 [pp. 1-24], "The Division of Labor and Occupational Stratification"); Kap. 5 [pp. 103-28], "Explaining the World Wide Similarity in Prestige Hierarchies.".
-
Rozšiřující:
Featherman, David L., Robert M. Hauser. Opportunity and Change. 1978. New York: Academic Press..
-
Rozšiřující:
Hauser, Robert M., John Robert Warren. Socioeconomic Indexes for Occupations: A Review, Update, and Critique. Pp. 177-298 in Sociological Methodology 1997, Adrian E. Raftery (ed.). Washington DC: The American Sociological Association..
-
Rozšiřující:
Erikson, Robert, John H. Goldthorpe. The Constant Flux: A Study of Class Mobility in Industrial Societies. Oxford: Clarendon Press. Ch. 4 [pp. 114-40], "Social Fluidity within Class Structures: Modelling the FJH Hypothesis." 1992..
-
Rozšiřující:
Treiman, Donald J. a Harry B. G. Ganzeboom (eds.). The Fourth Generation of Comparative Stratification Research. Pp. 122-150 in Stella R. Quah a Arnaud Sales (eds.) The International Handbook of Sociology. London: Sage. 2000..
-
Rozšiřující:
Sorensen, Jesper B., David B. Grusky. The Structure of Career Mobility in Microscopic Perspective. Pp. 83-114 in J. N. Baron, D. B. Grusky, D. J. Treiman (eds.) Social Differentiation and Social Inequality: Essays in Honor of John C. Pock. Boulder, CO: Westview Press. 1996..
-
Rozšiřující:
Nakao, Keiko, Judith Treas. Updating Occupational Prestige and Socioeconomic Scores: How the New Measures Measure Up." Pp. 1-72 in Sociological Methodology 1994, edited by Peter V. Marsden. Oxford, Blackwell..
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
50
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
31
|
Kontaktní výuka
|
65
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat a vysvětlit základní sociologické teorie. |
popsat formování sociologických perspektiv na studium společnosti. |
charakterizovat základní poznatky vyplývající z empirických výzkumů. |
vyjmenovat a popsat základní vývojové etapy formování západních společností |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vytvořit po formální stránce akceptovatelný odborný výstup. |
aktivně používat zahraniční databáze odborných časopisů. |
samostatně interpretovat poznatky z různých podoborů sociologie. |
používat adekvátní termíny odpovídající pojmosloví oboru v českém a anglickém jazyce. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
rozlišit proměny definice pojmu statusu a tříd. |
vyložit teorie nerovností, stratifikační modely sociálních struktur a sociální mobility. |
charakterizovat různé typy konfliktů mezi teoriemi nerovností a stratifikačními modely. |
vyjmenovat a charakterizovat jednotlivé srovnávací výzkumy zaměřené na transformaci sociálních nerovností v moderních západních společnostech. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
klasifikovat různé typy stratifikačních modelů sociálních struktur a sociální mobility na makro a mikro úrovni. |
samostatně demonstrovat konkrétní konfliktní přístupy v teoriích a empirických poznatcích při studiu nerovností. |
samostatně kriticky zhodnotit teorie sociálních nerovností. |
samostatně zvolit vhodný teoreticko-metodologický přístup pro analýzu sociálních nerovností a analyzovat vhodnost použitých stratifikačních modelů. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Výstupní projekt, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Výstupní projekt, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Výstupní projekt, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
|
|
|
|