|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSS / TRSZ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSS
/
TRSZ
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Trendy v sociální teorii
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
3
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je seznámit studenty se základními trendy v sociologické teorii ve druhé polovině 20. století. Kurz bude zaměřen na zvládnutí základní terminologie spojené se soudobými teoretickými koncepty v sociologii a na pochopení přístupů jednotlivých autorů a autorek. Část kurzu může proběhnout formou samostatné řízené práce studentů. Samostudium bude věnováno průběžnému podrobnému čtení povinné studijní literatury v plném rozsahu.
|
Požadavky na studenta
|
Esej, písemná zkouška. Od všech studentů se očekává průběžné studium zadané literatury, která bude zpracována ve formě konspektu v rozsahu 2-4 normostran a krátké prezentace na seminář, která bude předmětem diskuze. Nezbytnou součástí kurzu je průběžné zpracování studijních úkolů, které je řízené vyučujícím. Texty určené pro studijní úkoly zpracovává student písemně na základě předem stanovené formy (esej, prezentace, resume,anotace, konspekt).
V naprosté většině jsou seminární texty pouze v angličtině. Kromě výše stanovených požadavků na práci v kurzu, je nedílnou součástí kurzu, že student, alespoň jednou během semestru prezentuje v angličtině.
|
Obsah
|
1. funkcionalizmus a neofunkcionalizmus (Parsons, Merton, Alexander)
2. interpretativizmus a interakcionizmus (Schutz, Mead, Goffman, Garfinkel, Manheim)
3. historická sociální teorie (Smelser, Eisenstadt, Moore, Tilly, Skocpol, Wallestein, Elias)
4. neomarxizmus (Lukács, Adorno, Horkheimer, Marcuse, Habermans)
5. psychoanalýza (Lacan, Althusser, Žizek, Kristeva, Deleuze, Guattari)
6. postmodernizmus (Lyotard, Baudrillard, Jameson, Bauman)
7.-8. strukturalizmus a postrukturalizmus (Lévi-Strauss, Derida, Foucault)
9. struktura a jednání (Giddens, Bourdieu)
10. feminizmus (Sylvia Walby, Judith Butler, Naomi Wolf)
11.-12. globalizace (Castells, Harvey, Hardt, Negri, Robertson)
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Tilly, Charles. Democracy. Cambridge: Cambridge University Press, 2007. ISBN 978-0-521-70153-2.
-
Základní:
Harrington, Austin. Moderní sociální teorie : základní témata a myšlenkové proudy. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-093-3.
-
Základní:
Tilly, Charles. Politika kolektivního násilí. Praha : Sociologické nakladatelství, 2006. ISBN 80-86277-60-1.
-
Základní:
Garner, Roberta. Social theory. volume II, power and identity in the global era, a reader. Peterborough, Broadview Press, 2004. ISBN 1-55111-664-2.
-
Základní:
Balon, Jan. Sociologická teorie : příběh krize a fragmentace ? projekt obnovy a rekonstrukce. Praha : Sociologické nakladatelství, 2007. ISBN 978-80-86429-72-4.
-
Základní:
Šubrt, Jiří. Soudobá sociologie I : (teoretické koncepce a jejich autoři). Praha : Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1275-1.
-
Základní:
Šubrt, Jiří. Soudobá sociologie. II, (Teorie sociálního jednání a sociální struktury). Praha : Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1413-7.
-
Základní:
Šubrt, Jiří. Soudobá sociologie. III, (Diagnózy soudobých společností). V Praze : Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1486-1.
-
Základní:
Harvey, David. Spaces of global capitalism. London : Verso, 2006. ISBN 1-84467-550-5.
-
Základní:
Petrusek, Miloslav. Společnosti pozdní doby. Praha : Sociologické nakladatelství (SLON), 2006. ISBN 80-86429-63-6.
-
Základní:
Habermas, Jürgen. Strukturální přeměna veřejnosti : zkoumání jedné kategorie občanské společnosti. Praha : Filosofia, 2000. ISBN 80-7007-134-6.
-
Základní:
Castells, Manuel; Hall, Peter. Technopoles of the world : the making of twenty-first-century industrial complexes. London : Routledge, 2000. ISBN 0-415-10015-1.
-
Základní:
Elias, Norbert; Dunning, Eric; Goudsblom, Johan; Mennell, Stephen. The civilizing process : sociogenetic and psychogenetic investigations. Oxford : Blackwell, 2000. ISBN 0-631-22161-1.
-
Základní:
Castells, Manuel. The power of identity. Malden : Blackwell, 2004. ISBN 1-4051-0713-6.
-
Základní:
Castells, Manuel. The rise of the network society. Malden : Blackwell Publishers, 2000. ISBN 0-631-22140-9.
-
Základní:
Butler, Judith. Trampoty s rodom : feminizmus a podrývanie identity. Bratislava : Aspekt, 2003. ISBN 80-85549-41-7.
-
Základní:
Skocpol, Theda. Vision and method in historical sociology. Cambridge : Cambridge University Press, 1984. ISBN 0-521-29724-9.
-
Rozšiřující:
Deleuze, Gilles; Guattari Félix. Anti-?dipus. London and New York: Continuum. 2004..
-
Rozšiřující:
Hardt, Michael; Negri, Antonio. Empire : die neue Weltordnung. Frankfurt : Campus Verlag, 2003. ISBN 3-593-37230-4.
-
Rozšiřující:
Marcuse, Herbert. Jednorozměrný člověk: studie o ideologii rozvinuté industriální společnosti. Praha: Naše vojsko. 1991..
-
Rozšiřující:
Fredric, Jameson. Postmodernism, or, The Cultural Logic of Late Capitalism. Durham, NC: Duke University Press. 1991..
-
Rozšiřující:
Althusser Louis; Balibar, Etienne. Reading Capital. Verso. 1998..
-
Rozšiřující:
Kristeva, Julia. Revolution in Poetic Language. New York: Columbia University Press. 1984..
-
Rozšiřující:
Wolf, Naomi. The Beauty Myth: How Images of Beauty Are Used Against Women. William Morrow and Company. 1991..
-
Rozšiřující:
Wallerstein, Immanuel. The Modern World-System, vol. I: Capitalist Agriculture and the Origins of the European World-Economy in the Sixteenth Century. New York/London: Academic Press. 1974..
-
Rozšiřující:
Eisenstadt, Shauel Noah. The political systems of empires. New Brunswick : Transaction Publishers, 1993. ISBN 1-56000-641-2.
-
Doporučená:
Shanun Best. A beginner´s Guide to Social Theory.
-
Doporučená:
Adorno, Theodor; Horkheimer Max. Dialectic of Enlightenment. New York: Continuum. 1973..
-
Doporučená:
Žizek, Slavoj. Nepolapitelný subjekt. Chybějící střed politické ontologie. Luboš Marek: Brno. 2007..
-
Doporučená:
Garner, Roberta. Social theory. Volume I. A Reader.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
65
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
21
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat a vysvětlit základní sociologické teorie. |
popsat formování sociologických perspektiv na studium společnosti. |
charakterizovat základní poznatky vyplývající z empirických výzkumů. |
vyjmenovat a popsat základní vývojové etapy formování západních společností. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vytvořit po formální stránce akceptovatelný odborný výstup. |
aktivně používat zahraniční databáze odborných časopisů. |
samostatně interpretovat poznatky z různých podoborů sociologie. |
používat adekvátní termíny odpovídající pojmosloví oboru v českém a anglickém jazyce. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
rozlišit proměny definice klíčových sociologických pojmů využívaných v teoriích druhé poloviny dvacátého století. |
vyložit teoretické modely a metodologické postupy rozvíjené v teoriích druhé poloviny dvacátého století. |
charakterizovat různé typy konfliktů plynoucích z odlišných epistemologických a metodologických pozic v teoriích druhé poloviny dvacátého století při interpretaci sociálních jevů. |
vyjmenovat a charakterizovat klíčové studie spojených s teoriemi druhé poloviny dvacátého století. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
klasifikovat různé typy paradigmat a teorií druhé poloviny dvacátého století. |
samostatně demonstrovat konkrétní konfliktní přístupy mezi teoriemi dvacátého století. |
samostatně kriticky zhodnotit teorie a jejich metodologické přístupy. |
samostatně zvolit vhodný teoreticko-metodologický přístup pro analýzu moderních společností na základě vybrané teorie druhé poloviny dvacátého století. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Výstupní projekt, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Výstupní projekt, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Výstupní projekt, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Projektová výuka, |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Projektová výuka, |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Projektová výuka, |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|