|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSS / SZD
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSS
/
SZD
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Závislosti-duševní nemoci-sociální práce
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Sociální práce v kontextu závislostí a duševních nemocí
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Kurz se zaměřuje na sociální práci s lidmi se závislostí a lidmi s duševním onemocněním. Kurz je rozdělen do tří částí. V úvodní části si klade za cíl představit zdravotně-sociální souvislosti závislostí a duševních nemocí a ukázat vzájemné propojení obou samostatně vymezených cílových skupin sociální práce. Následující dvě části se budou věnovat těmto cílovým skupinám již samostatně a důraz zde bude kladen na aplikace přístupů a metod sociální práce prostřednictvím práce s kazuistikami pod vedením zkušených sociálních pracovníků či pracovnic. Jedna část tak bude věnována hlubšímu pochopení tématu závislostí, klasifikaci závislostí, klasifikaci návykových látek a sociálnímu kontextu závislostí. Studující se seznámí se základními dokumenty EU a České republiky související s problematikou závislostí (např. Národní strategie protidrogové politiky). Následně budou pomocí diskusí a praktických nácviků seznámeni s možnostmi a limity sociální práce v konkrétních situacích jedinců se závislostí. Druhá část bude zaměřena na sociální práci s lidmi s duševním onemocněním. Studující budou seznámeni se zákonnými úpravami, které se s touto problematikou pojí a zdůrazněna bude potřeba multidisciplinárního přístupu.
|
Požadavky na studenta
|
Studium zadané literatury, průběžné zpracování zadaných písemných prací, závěrečný písemný test.
|
Obsah
|
Osnova:
1. Závislost a duševní onemocnění
2. Duševní onemocnění, jeho historie, stigma a jeho důsledky v práci v oblasti péče o duševní zdraví
3. Fenomenologie duševního onemocnění,principy pomáhající sociální práce v oblasti péče o duševní zdraví.
4. Kontrola a pomoc, zotavení. Práce s nadějí,zplnomocněním, zodpovědností, smysluplnými rolemi.
5. Formy a typy služeb v oblasti péče o duševní zdraví, deinstitucionalizace, reforma psychiatrie v ČR
6. Specifika práce s vybranými skupinami klientů a klientek I.
7. Specifikace práce s vybranými skuupinami klientů a klientek II.
8. Pojmy a kontext závislostí
9. Systém pomoci v České republice a seznámení s jednotlivými typy uživatelů drog a lidí ohrožených závislostí
10. Legislativní kontext sociální práce s uživateli drog (např. úmluvy OSN, legislativa EU, zákony ČR, hygienické předpisy)
11. Prolínání sociální a zdravotní složky daného typu služby
12. Standardy odborné způsobilosti adiktologických služeb
13. Specifika při práci s uživateli drog, např. problematika akutní intoxikace či abstinenčního syndromu
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům a studentkám je k dispozici kurz v Google Classroom se všemi podstatnými informacemi a materiály.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Kalina, Kamil a kol. Klinická adiktologie. Praha: GRADA, 2015.
-
Základní:
Gould, Nick. Mental health social work in context. 2016. ISBN 978-1-138-90571-9.
-
Základní:
Metodická příručka pro výkon terénní sociální práce
(Nedělníková, Dana)
-
Základní:
Nešpor, Karel. Návykové chování a závislost : současné poznatky a perspektivy léčby. 5., rozšířené vydání. 2018. ISBN 978-80-262-1357-4.
-
Základní:
Profesní dovednosti terénních pracovníků: sborník studijních textů pro terénní pracovníky
(Janoušková, Klára, Dana Nedělníková)
-
Základní:
Nelson, Anna. Social work with substance users. 2012. ISBN 978-1-84860-222-9.
-
Základní:
Matoušek, Oldřich; Kodymová, Pavla; Koláčková, Jana. Sociální práce v praxi : specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7367-002-X.
-
Základní:
Standardy odborné způsobilosti pro zařízení a programy poskytující adiktologické odborné služby. (Standardy RVKPP). Rada vlády pro koordinaci protidrogové politiky
-
Základní:
Coppock, Victoria; Dunn, Bob. Understanding social work practice in mental health. 2010. ISBN 978-1-4129-3505-0.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
35
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
rozeznat diverzitu přístupů v sociální práci |
popsat a vysvětlit základní dilema v sociální práci |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
používat základní termíny odpovídající pojmosloví oboru |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit využívané pojmy a klasifikace v kontextu sociální práce s lidmi se závislostí a lidmi s duševním onemocněním |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
objasnit klientům legislativní rámec konkrétních jednání |
navrhnout vhodné metody sociální práce v kontextu závislostí a lidí s duševní nemocí |
posoudit situaci a potřeby klienta |
vyhodnotit situaci klienta |
vytvořit a přehodnotit plán intervence a navrhnout vhodný způsob intervence na základě akceptace a vzájemné spolupráce
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Diskuse, |
Řešení problémů, |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|