|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSS / SSA
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSS
/
SSA
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Sociální práce se seniory a ageing
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
43 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Kurz se zaměřuje na společenské souvislosti zkušenosti stárnutí a postavení seniorů/rek ve společnosti a specifik sociální práce s touto cílovou skupinou a jejich rodinami. Kurz je rozdělen do dvou částí. První z nich je věnována diskuzi s důrazem na bio-psycho-socio-spirituální jednotu člověka. Kurz v této části představuje faktory ovlivňující zkušenost stárnutí a podmínky ve stáří. Studující si v této části za pomoci diskuze nad tematickými okruhy a povinnou literaturou osvojí základní koncepty sociální gerontologie. Důraz je přitom kladem především na porozumění diverzitě seniorské populace, stěžením vývojovým úkolům stáří a dopadům různých forem sociálního znevýhodnění na život v pozdějším věku.Druhá část kurzu se zaměřuje na oblast sociální práce se seniory/kami a jejich rodinami. Kurz v této části představuje specifika práce s touto cílovou skupinou. Zaměřuje se přitom na oblast institucionální i neformální péče a možnosti asistence a intervence v rodinách a institucích pečujících o seniory/ky. Studující získají praktickou znalost fungování různých forem péče o seniory/ky a služeb zaměřených na tuto cílovou populaci. Součástí kurzu bude participace sociálních pracovníků a pracovnic a práce s kazuistikami z praxe. V rámci kurzu je kladen důraz rovněž na reflexi etických otázek práce se seniory/kami, klienty/kami paliativní péče a jejich rodinami.
|
Požadavky na studenta
|
Studium zadané literatury, aktivní účast na výuce, průběžné zpracování zadaných písemných prací, závěrečný písemný test.
|
Obsah
|
Kurz se zaměřuje na společenské souvislosti zkušenosti stárnutí a postavení seniorů/rek ve společnosti a specifik sociální práce s touto cílovou skupinou a jejich rodinami. Kurz je rozdělen do dvou částí. První z nich je věnována diskuzi s důrazem na bio-psycho-socio-spirituální jednotu člověka. Kurz v této části představuje faktory ovlivňující zkušenost stárnutí a podmínky ve stáří. Studující si v této části za pomoci diskuze nad tematickými okruhy a povinnou literaturou osvojí základní koncepty sociální gerontologie. Důraz je přitom kladem především na porozumění diverzitě seniorské populace, stěžením vývojovým úkolům stáří a dopadům různých forem sociálního znevýhodnění na život v pozdějším věku.Druhá část kurzu se zaměřuje na oblast sociální práce se seniory/kami a jejich rodinami. Kurz v této části představuje specifika práce s touto cílovou skupinou. Zaměřuje se přitom na oblast institucionální i neformální péče a možnosti asistence a intervence v rodinách a institucích pečujících o seniory/ky. Studující získají praktickou znalost fungování různých forem péče o seniory/ky a služeb zaměřených na tuto cílovou populaci. Součástí kurzu bude participace sociálních pracovníků a pracovnic a práce s kazuistikami z praxe. V rámci kurzu je kladen důraz rovněž na reflexi etických otázek práce se seniory/kami, klienty/kami paliativní péče a jejich rodinami.
Osnova:
1. Proces demografického stárnutí, jeho kořeny a implikace pro fungování sociální politiky a postavení seniorů/rek ve společnosti. Implikace demografického stárnutí pro oblast sociální práce.
2. Psychosociální aspekty stárnutí. Perspektivy vývojové psychologie.
3. Teorie životního běhu. Sociální faktory ovlivňující podmínky stárnutí.
4. Stěžejní psycho-spirituální potřeby seniorů.I
5. Stěžejní psycho-spirituální potřeby seniorů.II
6. Sociální nerovnosti ve stáří. Ageismus.
7. Diverzita zkušenosti stárnutí vliv genderu, etnicity, socioekonomických podmínek.
8. Senioři/ky z pohledu sociální politiky. Systém služeb pro seniory/ky v České republice.
9. Senioři/ky jako klienti/ky sociální práce. Specifika práce se seniory/kami a jejich rodinami I
10. Senioři/ky jako klienti/ky sociální práce. Specifika práce se seniory/kami a jejich rodinami. II
11. Etické aspekty práce se seniory/kami.
12. Sociální práce s různými aktéry/kami v rodinách pečujících o seniory/ky.
13. Problematické situace při práci se seniory/kami. Týrání, zanedbávání identifikování rizikových faktorů a možnosti intervence
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Mgr. Alena Pařízková, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Bc. Jan Kaňák, Ph.D. (100%),
Mgr. Alena Pařízková, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Bc. Jan Kaňák, Ph.D. (100%),
Mgr. Alena Pařízková, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Sýkorová, Dana. Autonomie ve stáří : kapitoly z gerontosociologie. Praha : Sociologické nakladatelství, 2007. ISBN 978-80-86429-62-5.
-
Základní:
Dudová, Radka. Postarat se ve stáří : rodina a zajištění péče o seniory. Vydání první. 2015. ISBN 978-80-7419-182-4.
-
Základní:
Venglářová, Martina. Problematické situace v péči o seniory : příručka pro zdravotnické a sociální pracovníky. Vyd. 1. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-2170-5.
-
Základní:
Čevela, Rostislav; Kalvach, Zdeněk,; Čeledová, Libuše. Sociální gerontologie : úvod do problematiky. 1. vyd. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3901-4.
-
Základní:
Hrozenská, Martina; Dvořáčková, Dagmar. Sociální péče o seniory. 1. vyd. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4139-0.
-
Základní:
Hauke, Marcela. Zvládání problémových situací se seniory : nejen v pečovatelských službách. Vydání první. 2014. ISBN 978-80-247-5216-7.
-
Doporučená:
Vávrová, Soňa. Doprovázení v pomáhajících profesích. Vyd. 1. Praha : Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0087-1.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
35
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
rozeznat diverzitu přístupů v sociální práci |
popsat a vysvětlit základní dilema v sociální práci |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
používat základní termíny odpovídající pojmosloví oboru |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit společenské souvislosti zkušenosti stárnutí |
reflektovat diverzitu zkušenosti stárnutí |
identifikovat rizikové faktory problematických situací |
popsat metody a techniky sociální práce se seniory v různých aspektech života |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
navrhnout vhodné metody sociální práce v kontextu stárnutí |
posoudit situaci a potřeby klienta |
vyhodnotit situaci klienta |
vytvořit a přehodnotit plán intervence a navrhnout vhodný způsob intervence na základě akceptace a vzájemné spolupráce |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Diskuse, |
Řešení problémů, |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|