|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSS / SPVS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSS
/
SPVS
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Sociální práce a výkon spravedlnosti
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Sociální práce související s výkonem spravedlnosti
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
41 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Tento předmět přiblíží studujícím přístupy, možnosti a limity sociální práce z hlediska situací, kdy se jedinci setkávají s procesy a mechanismy výkonu spravedlnosti. Jedná se o následné situace : 1) lidé poskytující komerční sexuální služby; 2) komerčně zneužíváné osoby; 3) obchodované osoby; 4) oběti domácího násilí; 5) oběti trestné činnosti; 6) násilné osoby. V kontextu každé vymezené situace bude nejprve představena terminologie a existující klasifikace. Dále bude prostor věnován historii sociální práce s jedinci v těchto situacích. Důraz bude ale kladen na současné přístupy a možnosti sociální práce s jedinci v těchto situacích a vliv standardu sociálních služeb. V neposlední řadě bude prostor věnován etickým dilematům a problémům. Součástí tohoto předmětu bude také představení úkonů probace a mediace.
|
Požadavky na studenta
|
Studium zadané literatury, průběžné zpracování zadaných písemných prací, závěrečný písemný test.
|
Obsah
|
1. Osoby poskytující sexuální služby
1.1. Vymezení pojmů, typologie prostředí poskytování sexuálních služeb, uchopení sociálního kontextu jedinců poskytujících sexuální služby a souvislost s metodami sociální práce.
1.2. Veřejné politiky a legislativní rámce poskytování sexuálních služeb (regularizace, (de)kriminalizace, legalizace, viktimizace) a vliv na sociální práci.
2. Komerční zneužívání a obchodování s lidmi
2.1. Sociálně-ekonomicko-politický kontext komerčního zneužívání a obchodování s lidmi
2.2. Mechanismy obchodování s lidmi
2.3. Vyjasnění pojmů a legislativního kontextu v ČR a EU (Palermský protokol) a vliv na konkrétní praxi sociálních pracovníků
3. Oběti trestných činů a oběti domácího násilí
3.1. Vymezení pojmů - oběť, viktimizace
3.2. Trestně právní úprava ve vztahu k obětem trestných činů
3.3.Typy podpory a specifika sociální práce
4. Probace a mediace
4.1. Činnosti probace a mediace, historie a vývoj
4.2. Typy probačních programů
4.3. Legislativní a institucionální ukotvení probační mediační služby v ČR
4.4. Probace a mediace v praxi
5. Sociální práce s násilnými jedinci
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Havelková, Barbara,; Bellak-Hančilová, Blanka. Co s prostitucí? : veřejné politiky a práva osob v prostituci. Vyd. 1. Praha : Sociologické nakladatelství (SLON), 2014. ISBN 978-80-7419-149-7.
-
Základní:
Ševčík, Drahomír; Špatenková, Naděžda. Domácí násilí : kontext, dynamika a intervence. Vyd. 1. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-690-2.
-
Základní:
Obchodování s lidmi za účelem pracovního vykořisťování v teorii a praxi
(Střítecký, Vít. Daniel Topinka et al.)
-
Základní:
Profesní dovednosti terénních pracovníků: sborník studijních textů pro terénní pracovníky
(Janoušková, Klára, Dana Nedělníková)
-
Základní:
Matoušek, Oldřich; Kodymová, Pavla; Koláčková, Jana. Sociální práce v praxi : specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7367-002-X.
-
Doporučená:
Metodická příručka pro výkon terénní sociální práce
(Nedělníková, Dana)
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
35
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
rozeznat diverzitu přístupů v sociální práci |
popsat a vysvětlit základní dilema v sociální práci |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
používat základní termíny odpovídající pojmosloví oboru |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit jednotlivé používané termíny a pojmy |
rozeznat legislativní kontext jednotlivých situací |
rozeznat specifické potřeby jedinců v zranitelné situaci |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
být schopen předat relevantní informace pro klienta v uvedených situacích |
identifikovat obchodovanou či komerčně zneužívanou osobu |
identifikovat mechanismy ovlivňující jednotlivé situace, rozlišit jednotlivé procesy a faktory ovlivňující jedince v uvedených situacích a navrhnout způsoby pomoci |
navrhnout zdroje pomoci a podpory jedinci v zranitelné situaci
|
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Diskuse, |
Řešení problémů, |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|