|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSS / SPPR
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSS
/
SPPR
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Sociální pracovník jako pozice a role
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
34 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studující s významem a nástroji péče o sebe sama při výkonu profese sociální práce. Umožnit reflexi mnohadimenzionálních tlaků, dilemat a rozporů ovlivňující každodennost sociální/ho pracovníka/ice jako pracovní pozice a profesní role. Základními tématy kurzu jsou profesionalita a způsobilost sociálních pracovníků/ic při výkonu své profese. Na základě konkrétních příkladů z praxe budou studující diskutovat zásady bezpečného výkonu profese v kontextu své pozice a role. Studující jsou v průběhu kurzu vedeni k tomu, aby reflektovali své vnímání pozice a role sociální/ho pracovníka/ice a jeho vývoj v průběhu studia studijního program.
|
Požadavky na studenta
|
Studium zadané literatury, průběžné zpracování zadaných písemných prací.
|
Obsah
|
1. Reflexivita v sociální práci
2. Profesionalizace sociální práce
3. Profesní způsobilost sociálních pracovníků
4. Mnohadimenzionální tlaky v sociální práci
5. Péče o sebe sama při péči o druhé
6. Time management a jeho význam v životě sociálního pracovníka
7. Model růstu Virginie Satirové
8. Perspektiva silných stránek
9. Dilema mezi podporou a kontrolou
10. Vedení a práce v týmu
11. Diskuze o praktických příkladech pozic a rolí v kontextu sociální práce
12. -13. Rozprava o sebereflexivních pracích studujících
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Pro komunikaci se studenty, správu hodnocení a sdílení materiálů je v rámci kurzu zřízen Google Classroom.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Křivohlavý, Jaro. Jak neztratit nadšení. 1. vyd. Praha : Grada, 1998. ISBN 80-7169-551-3.
-
Základní:
Hájek, Karel. Práce s emocemi pro pomáhající profese : tělesně zakotvené prožívání. Vyd. 1. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-107-7.
-
Základní:
Matoušek, Oldřich. Profesní způsobilost a vzdělávání v sociální práci. Praha: Univerzita Karlova, Nakladatelství Karolinum, 2021. ISBN 978-80-246-4904-7.
-
Základní:
Cooper, Frank. Professional boundaries in social work and social care : a practical guide to understanding, maintaining and managing your professional boundaries. First published. 2012. ISBN 978-1-84905-215-3.
-
Základní:
Glumbíková, Kateřina. Reflexivita v sociální práci s rodinami. Praha: Grada, 2020. ISBN 978-80-271-1381-1.
-
Základní:
Pešek, Roman; Praško, Ján. Syndrom vyhoření : jak se prací a pomáháním druhým nezničit : pohledem kognitivně behaviorální terapie. 2016. ISBN 978-80-88163-00-8.
-
Základní:
Stock, Christian. Syndrom vyhoření a jak jej zvládnout. 1. vyd. Praha : Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3553-5.
-
Základní:
Maroon, Istifan. Syndrom vyhoření u sociálních pracovníků : teorie, praxe, kazuistiky. Vyd. 1. Praha : Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0180-9.
-
Doporučená:
Schmidbauer, Wolfgang. Syndrom pomocníka. 2015. ISBN 978-80-262-0865-5.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
12
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
rozeznat diverzitu přístupů v sociální práci |
popsat a vysvětlit základní dilema v sociální práci |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
používat základní termíny odpovídající pojmosloví oboru |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit kompetence sociálního pracovníka |
vysvětlit roli sociálního pracovníka a dalších odborníků |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
nastavovat hranice role sociálního pracovníka v kontextu různých dimenzí své práce |
být schopen mediovat případnou spolupráci |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Diskuse, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Skupinová výuka, |
Samostudium, |
|
|
|
|