|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSS / SOR
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSS
/
SOR
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Sociologie rodiny
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KSS/SR
|
Vyloučené předměty
|
KSS/SR
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
KSS/SOC nebo KSS/SOH nebo KSS/S1SŠO nebo KSS/ZS1
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je představit soudobou sociologii rodiny. Bude studovat otázky role rodiny v populačním vývoji, historické proměny instituce rodiny, otázky vstupu do manželství-partnerství, volby partnera, fungování domácností, dělbu rolí v rodině a rodinné strategie, ale nevyhne se ani otázkám rozpadu rodiny a sociálním i ekonomickým důsledkům rozvodu pro bývalé manžele i jejich děti a roli rodiny v kontextu výzkumu sociálních nerovností mezigenerační reprodukce společnosti.
|
Požadavky na studenta
|
Písemná práce, zkouška (písemná nebo ústní).
Nezbytnou součástí kurzu je průběžné zpracování studijních úkolů, které je řízené vyučujícím. Texty určené pro studijní úkoly zpracovává student písemně na základě předem stanovené formy (esej, prezentace, resume,anotace, konspekt).
|
Obsah
|
1.-2. Rodina jako předmět sociologického zájmu
3. Základní příbuzenství termíny
4. Rodina a příbuzní ve městě
5. Vývoj a proměna rodiny
6. Nové výzvy pro dnešní rodiče
7. Ohrožené dítě a způsoby jeho ochrany
8. Životní dráha dítěte
9. Sociální práce s rodinou
10. Singles
11. Rodina a gender
12. Rodina a náhradní mateřství
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Chambers, Deborah. A sociology of family life : change and diversity in intimate relations. Cambridge : Polity, 2012. ISBN 978-0-7456-4779-1.
-
Základní:
Možný, Ivo. Rodina a společnost. Praha : Sociologické nakladatelství (SLON), 2008. ISBN 978-80-86429-87-8.
-
Základní:
Možný, Ivo; Keller, Jan; Petrusek, Miloslav. Sociologie rodiny. Praha : Sociologické nakladatelství, 1999. ISBN 80-85850-75-3.
-
Základní:
Newman, David M.; Grauerholz, Liz. Sociology of families. 2nd ed. Thousand Oaks : Pine Forge Press, 2002. ISBN 0-7619-8749-5.
-
Rozšiřující:
Newman, David. Families: A Sociological Perspective. McGraw-Hill Humanities, 2008. ISBN 978-0-0734-0416-5.
-
Rozšiřující:
Možný, Ivo. Moderní rodina : Mýty a skutečnosti. Brno : Blok, 1990. ISBN 80-7029-018-8.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
50
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
27
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
40
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
číst v anglickém jazyce |
prezentovat základní sociologické terminologie, autorů a sociologických paradigmat |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
používat základní sociologickou terminologii |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat různé teorie rodiny |
vyjmenovat autory sociologie rodiny |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat aktuální diskuse problematice rodiny ze sociologického pohledu |
orientovat žáky v problematice rodiny při případné pedagogické činnosti |
odhadnout rizikové faktory spojené s existencí rodiny při případném výkonu povolání sociálního pracovníka |
správně posoudit a interpretovat vliv rodiny na život jedince |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
|
|
|
|