|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSS / SOF
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSS
/
SOF
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Sociologie profesí
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KSS/PRO
|
Vyloučené předměty
|
KSS/PRO
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
KSS/S2SŠO nebo KSS/ZS2
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je seznámit studenty se sociologickým studiem profesí a povolání. Pozornost věnuje jednak klasickým přístupům ke studiu profesí (Marx, Weber, ale i Becker atd.), dále jejich kritice, zejména feministické kritice klasických konceptualizací. V neposlední řadě se studenti seznámí i se současnými teoretickými pracemi z oblasti sociologie profesí a diskuzemi nad současným směřováním oboru a předmětem jeho zájmu. Probírány budou stěžejní koncepty profesionalizace a profesionalismu, profesionalizačního projektu (professional project), managerialismu, entrepreneurialismu a dalších konceptů, souvisejících především se změnami v oblasti stále více se globalizujícího trhu práce. K aspektům, na něž bude brán zvláštní zřetel, patří role vědění, státu, sociální stratifikace, genderu apod.
|
Požadavky na studenta
|
- praktické jádro kurzu tvoří příprava, realizace, prezentace tématu zejména spojeného s pracovním trhem a konceptualizací práce
- studující v týmech zpracovávají např. klasické přístupy ke studiu profesí, organizace práce, strukturace sociálních skupin, atd.
- četba předepsané literatury a její rozbor v seminárních diskuzích. Vypracování závěrečné písemné práce. Test.
- nezbytnou součástí kurzu je průběžné zpracování studijních úkolů, které je řízené vyučujícím. Texty určené pro studijní úkoly zpracovává student písemně na základě předem stanovené formy (esej, prezentace, resume, anotace, konspekt).
|
Obsah
|
- klasické přístupy ke studiu profesí - Marx, Weber a funkcionalistické studie - klasické přístupy ke studiu profesí - interakcionalistické studie - kritika klasických přístupů - feministické přístupy ke studiu profesí a kritika klasických teorií profesí a profesních projektů - studia klasických profesí - případové studie - současné bádání na poli sociologie profesí: diskuze nad termínem profese - profesionalismus a profesionalizace - managerialismus - entrepreneurialismus a profese - profese a stát - sociální stratifikace a profese - genderové aspekty profese a profesionalizace
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Riska, Elianne; Wegar, Katarina. Gender, work and medicine : women and the medical division of labour. London : Sage Publications, 1993. ISBN 0-8039-8903-2.
-
Základní:
Havlová, Jitka. Profesní dráha ve 20. století : úvod do sociologie povolání. Praha : Karolinum, 1996. ISBN 80-7184-220-6.
-
Základní:
Kuhlmann, Ellen; Saks, Mike. Rethinking professional governance : international directions in health care. Bristol : Policy Press, 2008. ISBN 978-1861349569.
-
Rozšiřující:
Křížová, Eva. Proměny lékařské profese z pohledu sociologie. Praha : Sociologické nakladatelství, 2006. ISBN 80-86429-57-1.
-
Rozšiřující:
Miles, Agnes. Women, Health and Medicine. Open University Press. Milton Keynes, 1991.
-
Doporučená:
Larkin, Gerald. Occupational Monopoly and modern medicine. London a New York: Tavistock Publications, 1983.
-
Doporučená:
Hunt, S. H., Symonds, A. The Social meaning of midwifery. London. Macmillan Press, 1995.
-
Doporučená:
MacDonald, Keith. The Sociology of professions. London: SAGE, 1195.
-
Doporučená:
Abbott, Andrew. The System of professions. An Essay on the division of expert Labor. 1988.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
45
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
32
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vyjmenovat databáze odborných zahraničních časopisů |
popsat termíny odpovídající pojmosloví oboru v českém a anglickém jazyce |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vytvořit po formální stránce akceptovatelný odborný výstup |
aktivně používat zahraniční databáze odborných časopisů |
používat adekvátní termíny odpovídající pojmosloví oboru v českém a anglickém jazyce |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat teorie sociologie profesí |
vyjmenovat klíčová díla z oblasti sociologie profesí |
představit klíčové koncepty sociologie profesí |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
orientovat se v předkládané problematice sociologie profesí |
fundovaně diskutovat klíčová díla z této oblasti sociologického vědění |
ovládat a používat klíčové koncepty, které sociologové v této sociologické subdisciplíně |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostatná práce studentů, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostatná práce studentů, |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostatná práce studentů, |
Diskuse, |
|
|
|
|