|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSS / SOCPR
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSS
/
SOCPR
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Sociální patologie
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Kurz uvádí studenty do problematiky studia "deviace", "patologie", "(ab)normality" a "(non)konformity" ve společenských vědách, přičemž velký důraz je kalden na přísné oddělení normativních a analytických (vědeckých) přístupů. Kurz představuje a shrnuje dosavadní přístupy a paradigmata ke studiu "deviantního" chování a sleduje nejen to, jak se vyvíjel (pod)obor sociologie deviantního jednání, ale také to, jak se vyvíjel a jak se re-definoval předmět jejího zájmu. Vedle základních teorií, konceptů a jejich autorů budou představeny nejvýznamnější výzkumné projekty a jejich autoři. V rámci kritického přístupu k předmětu zájmu se bude kurz věnovat též takovým tématům, jako je formální sociální kontrola, vztah k politice i roli formálních institucí v procesu produkce a represe sociálně deviantního jednání.
|
Požadavky na studenta
|
závěrečný test
|
Obsah
|
(1) úvod do problematiky, základní koncepty a pojmy (2) sociologické a nesociologické přístupy k sociální deviaci (3) pozitivistický přístup k deviantnímu chování (4) subkulturní teorie deviace (5) teorie deference (zadržování) (6) teorie labelingu (7) sekundární deviace (8) formální a neformální sociální kontrola (9) role státu v produkci a restrikci sociální deviace
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Hrčka, M. Sociální deviace.. Praha: Sociologické nakladatelství. 302 s., 2001.
-
Základní:
Munková, G. Sociální deviace: přehled sociologických teorií.. Praha: Karolinum. 134 s., 2001.
-
Doporučená:
Best, J. Deviance. Career of a Concept. Belmont: Wadsworth / Thompson Learning. 2004.. 2004.
-
Doporučená:
Goode, E. Deviant Behavior.. Sixth Edition. Upper Sadle River: Prentice Hall., 2001.
-
Doporučená:
Clinard, M. B. a Meier, R., F. Sociology of Deviant Behavior. Belmont (CA). Wadsworth., 2004.
-
Doporučená:
Goffman, Erving. Stigma : poznámky k problému zvládání narušené identity. Vyd. 1. Praha : Sociologické nakladatelství, 2003. ISBN 80-86429-21-0.
-
Doporučená:
Becker, H. Outsiders. Studies in the Sociology of Deviance.. New York: Free Press, 1964.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
36
|
Kontaktní výuka
|
16
|
Celkem
|
52
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
student navštěvuje přednášky a v zadaných termínech čte zadanou literaturu |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
studenti si zapamatují a definují základní termíny, teorie a koncepty z oblasti sociální patologie a sociální deviace. Studenti rozumí historickým i soudobým přístupům k sociálně deviantnímu chování, jsou schopni je srovnat a kontrastovat, a kriticky zhodnotit |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
|
|
|
|